خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

خانه‌های زیر 200 میلیون تومان در پایتخت + جدول قیمت

رییس جمهوری شب گذشته در گفت‌وگو زنده تلویزیونی با مردم از ایجاد تحرک در بازار مسکن در چند ماه گذشته خبر داد و گفت: هر چند هنوز رشد بخش ساختمان منفی است اما اخیرا شاهد تحرک قابل توجهی در بازار مسکن بوده ایم. حال اینکه یکی از اقدامات اخیر دولت برای رشد بخش ساختمان ارائه وام های 130 میلیون تومانی به سازندگان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهم‌ترین سیاست دولت برای خروج بازار مسکن از رکود، سیاست مبتنی بر تسهیلات کم بهره و پس‌انداز   بوده که با این فرمول شاهد آن  بودیم که ایجاد تحرک در بازار مسکن آثار تورمی نداشت. چنانکه افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن در طول سه سال گذشته در ابتدا سیر نزولی و سپس افزایش قیمت ها زیر نرخ تورم عمومی بوده است.

هر چند که در بخش تقاضا رشد خوبی از طریق ارائه تسهیلات 80 میلیون تومان و 160 میلیون تومان ایجاد شده اما در بخش عرضه هنوز تحرک سرمایه گذاران به حد مطلوب نرسیده است که برای ایجاد تحرک در بخش عرضه، دولت سیاست ایجاد انگیزه از طریق ارائه تسهیلات بدون سپرده را پیش گرفته است.

گفته می شود با ایجاد تحرک در بخش تقاضا، در طرف عرضه هم تحرک ایجاد می‌شود. اما مهم ترین عاملی که باعث شده دوره پیش رونق طولانی شود، قدرت خرید مردم است که در طول چند سال گذشته به دلیل بحران اقتصادی در کشورمان بسیار تضعیف شده است. از این رو کارشناسان معتقد هستند؛ خانه‌های با متراژ کم و ارزان قیمت زودتر وارد دوره رونق شوند.

«حسن روحانی» رییس جمهوری،  شب گذشته تحرک در بازار مسکن را در چند ماه گذشته مثبت ارزیابی کرد و گفت: راهکار رسیدن به رشد مثبت در بازار مسکن این است که مردم قدرت لازم برای خرید پیدا کرده و بتوانند مسکن تهیه کنند. چرا که وقتی مسکن تهیه نمی‌شود ناچارند دنبال اجاره‌نشینی بروند و اجاره‌ها هم به طور طبیعی افزایش پیدا می‌کند. 

در جدول زیر قیمت خانه های زیر 200 میلیون تومان در تهران آمده است:      

متراژ محله قیمت (تومان)
97 متر- 15 ساله دولت آباد- منطقه 20 180 میلیون
59 متر-8 ساله هفده شهریور- منطقه18 120 میلیون
67 متر نازی آباد-منطقه 16 140 میلیون
65 متر-نوساز افسریه- منطقه 15 165 میلیون
61 متر نبرد شمالی 161 میلیون
71 متر-13 ساله خانی آباد- منطقه 19 189 میلیون
55 متر نیروی هوایی 176 میلیون
45 متر- 15 ساله شوش- منطقه 15 112 میلیون
70 متر- نوساز شهرک ولیعصر- منطقه 18 170 میلیون

 

کد خبر : ۴۴۳۸۹۳