خبرگزاری کار ایران

سیف خبر داد؛

تراکنش‌های بانکی طی دهه گذشته 11 برابر شد/ نظام‌های پرداخت باید سرعت گردش پول را بالا ببرند

رئیس کل بانک مرکزی گفت: امضای دیجیتال یکی از مواردی است که به ارتقاء سطح تبادلات مالی کمک کرده است.

به  گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی که صبح امروز در ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع بازآفرینی نظام بانکی در عصر ارتباطات نوین سخن می‌گفت با اشاره به تسهیل گردش پول اظهار داشت: یکی از ارکان اصلی بانکداری نوین تسهیل گردش پول بوده که در افزایش کارآیی نظام‌های پرداخت و تسویه تاثیرگذار است.

وی افزود: نظام‌های پرداخت باید بتوانند کارا بوده تا پول را به گردش در آورند تا با حداقل هزینه اکثریت سرعت را به همراه داشته باشد.

وی گفت: استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به افزایش کارایی نظام‌های پرداخت در دنیا شده و براساس آخرین برآوردها سهم ارزش پرداخت شاپرک به تولید ناخالص داخلی به 96 درصد رسیده است.

وی افزود: با تقویت زیرساخت‌ها سهم تراکنش های موفق به بیش از 99 درصد رسیده و سهم پرداخت‌های الکترونیک نیز رو به افزایش است.

سیف با بیان اینکه به ازای هر فرد بالای 20 سال 17 درصد تراکنش الکترونیکی صورت گرفت گفت: بیشترین تراکنش ها مربوط به کارت‌خوان‌های فروشگاهی است که بر این اساس میزان تراکنش ها از دهه گذشته تا 11 برابر رشد داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک مرکزی وظیفه خطیری در پایش نظام‌های پرداخت برعهده دارد گفت: بر این اساس سیاست‌ها و دستورالعمل هایی در نظام پرداخت تدوین شده که به بازیگران این صنعت ابلاغ خواهد شد که رعایت حقوق مشتریان و ترویج رقابت در این صنعت را دنبال می‌کند.

وی گفت: بانک مرکزی به عنوان پایشگر نظام پرداخت اصولی را برعهده دارد که برخی از مهم‌ترین آنها تامین امنیت و حفظ ثبات در نظام‌های پرداخت بوده که با انطباق با استانداردهای نوین کسب و کار و حمایت از حقوق مشتریان و یکپارچه‌سازی استانداردها در بانکداری الکترونیک و توسعه زیرساخت‌ها سهم بالایی در عملکرد اقتصادی به همراه دارد.

وی افزود: امنیت مبادلات و ابزارهای پرداخت از مهم‌ترین چالش‌هایی است که نظام‌های پرداخت با آن روبرو است. امروزه اقدامات پیشگیرانه متعددی برای طراحی اسکناس‌هایی تا حد امکان غیر قابل جعل و توسعه نرم افزارهایی در این راستا در دست اقدام است و شبکه بانکی توان کافی برای بهره‌گیری از نظام‌های پرداخت را دارد و برای برطرف کردن کاستی های موجود موظف به بازطراحی زیرساخت‌ها و ایجاد سامانه جدید است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: یافته‌های نوین نظارتی بانک مرکزی ما را بر آن می دارد تا مسئولیت ریسک‌ها و ارزیابی استانداردها را به بانک‌ها محول کنیم و بانک‌ها نیز به صورت فعالانه ریسک‌های ارتباطی را شناسایی و الزامات لازم رافراهم کند.

وی افزود: باید در عین حمایت از گسترش نظام‌های پرداخت حریم خصوصی افراد نیز حفظ شده و سعی شود برای دسترسی اقشار محروم زیرساخت‌های ارتباطی مبتنی بر تلفن همراه و اینترنت و نیز با گسترش شبکه‌های اجتماعی بتوانیم بهره‌برداری حداکثری از فرصت‌ها را داشته باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه به کارگیری فناوری‌های نوین از اولویت‌های بانک مرکزی است خاطرنشان کرد: نقش‌آفرینی بانک مرکزی در تامین زیرساخت‌ها برای پرهیز از اتلاف منابع و ایجاد سامانه‌های موازی بر کسی پوشیده نیست.

وی گفت: توسعه شبکه پرداخت شاپرک و سامانه‌های یکپارچه برای دسته‌ چک و نظام هویت‌سنجی بانکی از جمله اقداماتی است که بانک مرکزی انجام داده است.

سیف در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حال حاضر به دلیل مکانیزه نبودن فرآیند چک در سامانه چکاوک هزینه‌های زیادی به نظام بانکی کشور وارد می‌شود و صدور یکپارچه دسته‌چک با بهره‌گیری از استانداردهای روز دنیا و بهره‌مندی از دانش و فناوری روز می تواند سرعت و دقت بانکداری نوین را افزایش دهد.

وی افزود: البته امضای دیجیتال یکی از مواردی است که به ارتقاء سطح تبادلات مالی کمک کرده است.

وی گفت: در حال حاضر دفاتر پیشخوان این خدمات را در خصوص گواهی امضای دیجتیال به مشتریان ارائه می‌دهند و بانک مرکزی در تلاش بوده که با بررسی تجربیات بین‌المللی و طرح کارت اعتباری مرابحه پیشتاز باشد.

مدیرکل بانک مرکزی گفت: صدور کارت اعتباری برای شاغلین از شهریورماه آغاز شد و در مهر ماه سال جاری کلید خورد تا بتواند به تدریج جایگزین تسهیلات خود بانک‌ها شود.

سیف گفت: براساس آخرین آمارها بانک ملی با 75 درصد سهم در رتبه برتر بین بانک‌های کشور در خصوص اعطای کارت‌های مرابحه است و ما درصددیم تا سیستم بانکی در راستای جذابیت بیشتر همگام با استانداردهای بین‌المللی حرکت کرده و به بحث فرهنگ‌سازی و تغییر رفتار مشتریان متناسب با استانداردهای دنیا بپردازند.

کد خبر : ۴۴۳۸۸۳