خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران:

کیفیت آب تمام نقاط تهران یکسان است/ عدم همخوانی جمعیت پردیس و پرند با سیاست های وزارت نیرو

پرورش گفت: در حال حاضر در تهران روزانه دو میلیون و ۹۰۰ هزار متر مکعب روزانه آب تولید می شود که از حدود ۲۳.۵ درصد پرت آب، ۱۲.۵ درصد پرت ظاهری است که برای کاهش این میزان هدررفت برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد پرورش مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران در حاشیه نشست سالانه معاونین بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی در جمع خبرنگاران گفت: در گذشته دغدغه شرکت آب و فاضلاب استان تهران بحث‌های کمی بود اما در حال حاضر کیفیت آب مشترکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

وی با بیان اینکه در استان تهران پروژه‌های متعددی را برای پایداری آب در نظر گرفته‌ایم، افزود: در حال حاضر در حاشیه و جنوب شهر تهران در تمام مناطق یک پروژه پایدار در حال اجرا است تا آب با کیفیت ماسب عرضه شود.

پرورش با اشاره به پروژه رینگ استان تهران، گفت: این پروژه تضمین‌کننده پایداری آب تهران است به طوریکه تا دو ماه آینده نیز قرار است وزیر نیرو و وزیر بهداشت ارتقای کیفیت آب جنوب و شرق تهران را به طور رسمی به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

وی با بیان اینکه در شرق و جنوب تهران دغدغه‌ای برای کیفیت آب وجود ندارد، افزود: کیفیت آب در تمام مناطق تهران یکسان شده ضمن اینکه در غرب تهران یک پروژه از تصفیه‌خانه کن به عنوان طرح سلامت و در قالب رینگ تهران اجرایی شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه خط غرب طرح سلامت در اواخر بهمن ماه با سرمایه ۲۵۰ میلیارد به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در حال حاضر کیفیت آب در بالاترین سطح خود قرار دارد که با اجرای این چند پروژه دیگر هیچ مرزی بین آب شمال و جنوب وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در استان تهران باید پروژه‌های زیادی به دلیل افزایش جمعیت اجرایی شود، اظهار داشت: بنا داریم که هر دو ماه یک بار تصفیه‌خانه‌های فاضلاب را به بهره‌برداری برسانیم که در حال حاضر نیز تصفیه‌خانه میگون، لواسان، پرند، پردیس و شیوا آماده است.

وی با بیان اینکه برای تکمیل فاضلاب تهران به ۱۵ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است، گفت: در بخش تکمیل طرح فاضلاب تهران تکیه ما بیشتر به بخش خصوصی است که برای این مساله نیز به طور میانگین به ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان آن هزینه شده است.

وی در خصوص وضعیت آب و فاضلاب مسکن مهر پرند و پردیس، نیز گفت: حدود یک سال قبل رسما اعلام کردیم که در مسکن مهر پرند و پردیس هیچ دغدغه‌ای برای تامین آب و حتی زیرساخت فاضلاب وجود ندارد و در حال حاضر نیز تنها نصب و مراحل پایانی طرح باقی مانده است.

پرورش تاکید کرد: در هیچ منطقه‌ای از تهران بحث نبود آب یا پساب وجود ندارد اما باید به این مساله نیز توجه کرد که در پرند و پردیس جمعیتی که وجود دارد با سیاست‌های ما همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه در پرند تمام زیرساخت‌ها اجرایی شده است، تاکید کرد: در گذشته مشکلاتی با پرند وجود داشت که در حال حاضر با مدیریت این مشکلات نیز برطرف شده است.

وی افزود: فازهایی در شهر پردیس وجود داشت که از همان ابتدا بر اساس تصمیم وزرای مسکن و نیروی وقت قرار بود که خود شهر پردیس خدمات را انجام دهد و ما نیز اعلام آمادگی کردیم که کار را تحویل بگیریم. در حال حاضر نیز باید گفت که تصفیه‌خانه پردیس آماده است و در ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل آبفای تهران درباره افت فشار آب در تابستان سال آینده گفت: بحث مدیریت فشار به صورت کامل برنامه‌ریزی شده و سناریوی این مساله نیز آماده است اما سال گذشته با توجه به وضعیت خوب بارندگی این طرح اجرایی نشد و در سال جاری نیز آخرین مرحله از مدیریت آب، مدیریت فشار تعیین شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران در خصوص شرکت سوئز فرانسه گفت: سیاست وزارت نیرو، کاهش هدررفت آب و آب بدون درآمد تعریف شده به گونه‌ای که قرار شده پرت آب از ۲۳.۵ درصد به ۱۵ درصد برسد.

وی ادامه داد: در منطقه یک تهران شرکت سوئز این طرح را به صورت پایلوت اجرایی کرد که تاکنون نیز از نظر فنی با مشکلی با این شرکت روبرو نشدیم اما از نظر ریالی مشکلاتی در این عرصه به وجود آمد که اگر بتوانیم بر اساس استانداردهای حقوقی و اقتصادی چارچوبی را منعقد کنیم قطعا قرارداد بسته خواهد شد.

پرورش گفت: در حال حاضر در تهران روزانه دو میلیون و ۹۰۰ هزار متر مکعب روزانه آب تولید می شود که از حدود ۲۳.۵ درصد پرت آب، ۱۲.۵ درصد پرت ظاهری است که برای کاهش این میزان هدررفت برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

 

کد خبر : ۴۴۲۲۳۵