خبرگزاری کار ایران

رئیس پایانه نفتی شمال کشور به ایلنا خبر داد:

آمادگی برای سوآپ 150 هزار بشکه نفت در روز/ شرایط صادرات نفت از پایانه نکا

شاهدوست با بیان اینکه تمامی زیرساخت‌ها برای از سرگیری سوآپ مهیاست، گفت: مشروط به تغییر زیرساخت‌ها امکان صادرات نفت از پایانه نفتی نکا وجود دارد.

حمیدرضا شاهدوست رئیس پایانه نفتی شمال کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره از سرگیری سوآپ نفت اظهار داشت: از ابتدای سال همه اخبار حاکی از این است که سوآپ مجددا احیا می‌شود و جلسات متعددی در این زمینه برگذار شد ولی تا کنون نامه‌ای برای پهلوگیری اولین کشتی دریافت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه پایانه آمادگی کامل راه اندازی سوآپ را دارد، افزود: ما در سیکل گذشته با تجهیزات فعلی روزانه ۱۲۰ هزار بشکه سوآپ می‌کردیم و با توجه به وضعیت ترمینال می‌توانیم روزانه حدود ۱۵۰ هزار بشکه سوآپ کرده و مشکلی هم نداریم.

شاهدوست درباره امکان پهلوگیری کشتی‌ها در پایانه نفتی نکا اظهار داشت: چند سال پیش مذاکراتی در رابطه به پهلوگیری کشتی‌ها با این ترمینال شد و ما پیش بینی‌هایی را که لازم داشتیم، اعلام کردیم اما تصور نمی‌کنم این اتفاق بیفتد و در ‌‌نهایت فقط امکان سوآپ از این مسیر فراهم خواهد بود.

وی افزود: البته بستگی به سیاست‌های وزارت نفت ما می‌توانیم از این پایانه صادرات داشته باشیم که لازمه آن این است که تغییراتی در ترمینال ایجاد شود اما در هر صورت هنوز دستوری به ما داده نشده است.

رئیس پایانه نفتی نکا بیان داشت: اگر بخواهیم از این سمت صادرات نفت داشته باشیم باید تمام سیستم تغییر و عوض شود زیرا اکنون سیستم به نوعی است که ما می‌توانیم نفت از کشتی‌ها دریافت کنیم و امکان صدور نداریم لذا اگر بخواهیم عکس این کار را انجام دهیم باید تغییراتی در سیستم پایپینگ پایانه داده شود که مستلزم زمان و نصب تجهیزات جدید است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت برداشت از لایه نفتی خزر چنانچه زیرساخت‌های این پایانه مهیا شود امکان ارسال نیز خواهیم داشت.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در سفری که اوایل دی ماه سال جاری به کشور قزاقستان داشت با اشاره به بحث سوآپ گفته بود: ایران و قزاقستان دو کشور تولیدکننده و صادرکننده نفت و گاز هستند و می‌توانیم در این زمینه به یکدیگر کمک کنیم. می‌توانیم سوآپ نفت در بنادر دریای خزر داشته باشیم. نفت قزاقستان را بگیریم و در خلیج‌فارس به مشتریان این کشور، تحویل دهیم.

 

 

 

کد خبر : ۴۴۱۸۰۶