خبرگزاری کار ایران

آبرسانی به روستاهای استان فارس 10هزارمیلیاردریال نیازدارد

مدیرعامل شرکت مهندسی آب وفاضلاب روستایی(آبفار) استان فارس گفت: با استفاده از اعتبارات ملی و صندوق توسعه ملی تاکنون 443 روستای استان با جمعیتی بیش از 33 هزار و 542 نفر از نعمت آب شرب برخوردار شده و بیش از 40 روستا و 40 هزار مشترک تحت پوشش خدمات شرکت قرار گرفتند.

به گزارش ایلنا، علی بوستانی گفت: استان فارس دارای چهار هزار و 220 روستا و آبادی با یک میلیون و 475 هزار و 350 نفر جمعیت است که نزدیک به یک میلیون و 250 هزار نفر آنان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تحت پوشش خدمات آب شرب روستایی قرار دارند.

به گفته وی، این استان با دارا بودن 405 هزار مشترک آب شرب روستایی، دارای 18 هزار کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب در مدار بهره برداری است؛ اما از نظر منابع تامین آب جزو استان های مشکل دار کشور به مشار می رود.

این مقام مسوول افزود: یک هزار و 800 چاه، چشمه و قنات، منابع اصلی و عمده تامین آب شرب روستاها هستند و آب تعداد معدودی از روستاها نیز از سد «درودزن» تامین می شود.

مدیرعامل آبفار استان فارس اضافه کرد: خشکسالی های 15 سال گذشته موجب شده است تا در برخی نقاط استان، عمق چاه های آب های شرب به بیش از 400 متر برسد و بطور نمونه عمیق ترین چاه آب شرب کشور با عمق 550 متر در این استان وجود دارد.

بوستانی یادآوری کرد: شرایط پیش گفته سبب شده است تا چاه های تامین آب شرب هر یک بین دو تا سه بار کف شکنی شوند و حتی برای ذخیره بیشتر آب، پس از رسیدن به سنگ بستر، این چاه ها به صورت افقی در کف توسعه یابد.

مدیرعامل آبفار استان فارس ، قیمت تمام شده تامین آب شرب را یکی از مشکلات موجود برشمرد و گفت: تامین هر مترمکعب آب شرب در مناطق روستایی استان بطور میانگین با هزینه 11 هزار ریال انجام می شود، اما در مقابل با قیمتی کمتر از سه هزار ریال فروخته می شود که به معنای دریافت کمتر از 30 درصد قیمت تمام شده از مردم است.

بوستانی با اشاره به آثار خشکسالی هفت سال اخیر در استان، ادامه داد: تاکنون 834 حلقه چاه از مدار بهره برداری خارج شده و هدایت الکتریکی منابع تامین آب با افت کیفیت محسوس به بیش از 28 هزار موس بر سانتیمتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب روستایی استان فارس خاطرنشان کرد: هم اینک 84 دستگاه آب شیرین کن برای تامین آب شرب تعدادی از روستاها بکارگیری شده و 650 روستا نیز از طریق تانکر به صورت سیار آبرسانی می شود که در زمان اوج خشکسالی ها حتی به 700 روستا هم می رسد.

به گفته این مقام مسوول، 1040 میلیارد ریال (104 میلیارد تومان) از منابع صندوق توسعه ملی تاکنون در اختیار این شرکت قرار گرفته و بیش از هزار و 400 کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع در سه سال و نیم گذشته در جریان اجرای پروژه ها ساخته شده است.

بوستانی توضیح داد: با توجه به تخصیص 100 درصدی اعتبارات صندوق توسعه ملی، آبرسانی به 352 روستای استان با جمعیت نزدیک به 245 هزار نفر تا پایان سال مالی 1395 انتظار می رود.

وی تصریح کرد: طرح جامع آبرسانی روستایی استان فارس نیازمند 10 هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر برای آبرسانی به همه روستاهای استان است و این اعتبار شامل هزینه های نوسازی و تعویض شبکه های فرسوده نیز می شود.

کد خبر : ۴۴۱۰۶۷