خبرگزاری کار ایران

۱۳ روستای اطراف میقان در معرض خطر آنفلوانزای حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۳۵ واحد تولید طیور و ۱۳روستای اطراف میقان درمعرض خطر آنفلوانزای حاد پرندگان هستند.

به گزارش ایلنا، محسن شانقی در جلسه شورای اداری کلانشهر اراک که در سالن همایش شهدای محراب فرمانداری این شهر برگزار شد با اشاره به معضلات اقتصادی که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این منطقه ایجاد کرده اظهار داشت: کشور ما همزمان با 45 کشور دیگر با معضل شیوع ویروس مسری و خطرناک آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مواجه شده است.

وی افزود: ویروس این بیماری از قدرت بیماری‌زایی بسیار بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه این بیماری قابلیت ایجاد 256 سویه را دارد و کنترل و مهار آن اقدامی دشوار محسوب می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: علت اصلی شیوع این بیماری ورود پردنگان مهاجر آبزی به منطقه تالاب میقان شناخته شده است، بروز علائم بیماری در پرندگان مهاجر بیانگر شدت این بیماری است.

شانقی ادامه داد: بیماری آنفلوانزای پرندگان از تاریخ 14 آبان ماه امسال تاکنون در سطح 21 کشور شیوع یافته که این فاجعه بیانگر سرعت انتشار این بیماری است، همچنین ترکیب ویروس این آنفلوانزا با ویرس انسانی بسیار مخاطره انگیز است و می‌تواند به جامعه انسانی و اقتصادی لطمه وارد کند.

وی عنوان کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر ابتلای انسانی به این ویروس به ثبت نرسیده است اما با در نظر گرفتن شرایط فعلی موظفیم که تمام نکات بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنیم تا از ابتلای انسانی به این ویروس جلوگیری کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: استفاده از تخم‌مرغ و مرغ شناسنامه‌دار مورد تاکید است و مردم می‌توانند در صورت مشاهده علائم مشکوک در زمینه تلفات طیور به سازمان دامپزشکی اطلاع دهند.

شانقی بیان کرد: تمامی دستگاه‌های مرتبط با مشاغل پرندگان اعم از بخش جابه‌جایی طیور، بخش حمل مرغ و تخم‌مرغ، پرورشدهنگان طیور و غیره موظفند نکات بهداشتی را رعایت کنند در غیر این صورت فعالان این حوزه نیز عاملان شیوع این ویروس محسوب می‌شوند، همچنین اقدامات موثر در امر پیشگیری از شیوع این بیماری به تمامی دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شده است.

وی افزود: به سبب ثبت گزارشاتی مبنی بر شیوع این بیماری در تالاب میقان شهرستان اراک مناطق حوزه تالاب از شعاع 3 تا 10 کیلومتری آن منطقه تحت حفاظت قرار دارد و از همشهریان تقاضا داریم که تا زمان پایان این بیماری در آن منطقه تردد نکنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: متاسفانه تعداد 35 واحد تولید طیور گوشتی و تخم گذار صنعتی و بومی و تعداد 13 روستا در اطراف منطقه تالاب میقان مستقر هستند که در معرض خطر قرار دارند.

شانقی عنوان کرد: خوشبختانه تاکنون تمامی دستگاه‌های اجرائی در راستای برطرف‌سازی این معضل به ما یاری رسانده‌اند و شیوه کنترل این بیماری با جدیت تمام در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد: نظارت‌ بر واحدهای پرورش طیور و کشتارگاه‌ها افزایش یافته و تمامی این اماکن مورد بررسی و بازرسی قرار می‌گیرند.

 

کد خبر : ۴۴۰۲۷۰