خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

خرید سوپر کامپیوتر آمریکایی پس از برجام/ کاهش بارش 40 درصدی در فصل پاییز

asdasd
کد خبر : ۴۳۹۳۰۶

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه سال گذشته پس از برجام توانستیم سوپر کامپیوتر آمریکایی برای پردازش اطلاعات به ارزش 4 میلیارد تومان خریداری کنیم، گفت: پیش بینی می‌کنیم میزان بارش در سال جاری کمتر از حد نرمال و بدتر از وضعیت سال گذشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، داوود پرهیزگار در نشست خبری حاشیه نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی با بیان این که طرح راهبردی این سازمان در سال 92 شروع شد و تا پایان برنامه 5 ساله ششم ادامه دارد، گفت: بر اساس این برنامه‌، توسعه سیستم‌های دیده‌بانی و پایش و توسعه سیستم‌های پردازشی و پیش‌بینی‌ها را در دستور کار داریم تابتوانیم پیش بینی‌های موثق و دقیق‌تری را برای تصمیم‌گیری در سازمان‌های مختلف داشته باشیم و اطلاعات دقیق‌تری را از وضعیت آب و هوای کشور در اختیار مردم بگذاریم.

وی افزود: محدودیت مالی باعث شد تا خرید تجهیزات به روز از خارج از کشور طبق برنامه تعریف شده در حوزه پایش انجام نشود و به آنچه که انتظار داشتیم دست نیافته‌ایم.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پردازش گفت: سال گذشته توانستیم سوپر کامپیوتری را در حوزه پردازش از کشور آمریکا به ارزش 4 میلیارد تومان خریداری کنیم.

وی افزود: با ورود این سوپر کامپیوتر توان پردازشی تا 70 برابر افزایش یافت.

پرهیزگار با بیان این که تا نقطه مطلوب فاصله داریم ، ادامه داد: توان پردازشی کشورهای توسعه یافته امروز هزار برابر توان پردازشی تجهیزات موجود در ایران است

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: البته سیاست ما این است که تا پایان برنامه ششم توسعه به افزایش هزار برابری توان پردازش برسیم.

وی با اشاره به حضور سازمان هواشناسی در تصمیم‌گیری‌های سطح کلان کشور گفت: یکی از اقدامات مهم در دولت یازدهم این است که توانستیم در کمیسیون‌های مختلف و شورای عالی سازمان هواشناسی را فعال کنیم و مدیران به این باور رسیدند که سازمان هواشناسی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور موثر عمل کند. امروز این سازمان در شورای عالی آب در کمیته مربوط به بررسی آلودگی هوا و همچنین درموضوعات مربوط به بررسی خشکسالی ، مقوله سیل و ... حضور جدی دارد.

وی با اشاره به افزایش مراجعات مردم به سایت سازمان هواشناسی گفت: این نشان دهنده آن است که توانستیم اعتماد عمومی را جلب کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره پیش‌بینی‌های فصلی و وضعیت میزان بارش در ماه‌های آینده گفت: ایران به طور کلی کشور کم آبی است و حتی اگر هم بارش‌های خوبی داشته باشیم باید منابع آبی را مدیریت کنیم.

وی افزود: در طول سال‌های گذشته بارش باران در ایران همواره زیر سطح نرمال بوده البته در سال گذشته میزان بارش‌ها 2 درصد کمتر از حد نرمال بوده است.

وی ادامه داد: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد وضعیت میزان بارش در سال جاری بدتر از سال گذشته است.

وی ادامه داد: بارش‌های پاییزی امسال تا 40 درصد کاهش داشت .

پرهیزگار با بیان این که پیش بینی می‌کنیم که تا پایان سال زراعی یعنی پایان تابستان 96 میزان بارش‌ها در حد نرمال باشد، گفت: پیش بینی می کنیم که تا پایان فصل زراعی هم باران کم داشته باشیم.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به به افزایش تعداد ایستگاه‌های هواشناسی در سطح جاده‌های کشور گفت: به طور پایلوت تعدادی ایستگاه‌ها را در جاده‌های چالوس و هراز افزایش می‌دهیم و این افزایش تعداد ایستگاه‌ها در راستای پیاده سازی سامانه تهک است.

وی با اشاره به عوامل وقوع ریزگردها در کشور افزود: پیدایش ریزگردها یک پدیده جدید نیست اما میزان آن در چند سال گذشته افزایش یافته است.

پرهیزگار گفت: ریزگردها به دو علت کم بارشی و خشک شدن تالاب‌ها و کم آب شدن رودها افزایش یافته‌اند.

وی گفت: سازمان هواشناسی به این موضوع هم ورود کرده است و با پایش وضعیت گرد و خاک کشور میزان و وقوع آن را پیش بینی می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز