خبرگزاری کار ایران

هادی حق شناس در گفتگو با ایلنا:

افزایش تولید نفت، خودرو، گندم و فولاد باعث رشد اقتصادی 7.4 درصدی شد

یک کارشناس اقتصادی گفت: تولید خودرو طی این مدت 30 درصد افزایش داشته است. خرید گندم نیز رشد داشته و بخشی از صنایع مختلف با مازاد تولید همراه بوده اند این موضوع نشان می‌دهد که رکود دیگر معنایی ندارد.

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مورد رشد اقتصادی اعلام شده  7.4 درصدی گفت: به ارزش نهایی تولید کالا و خدمات در یک مقطع زمانی رشد اقتصادی گفته می‌شود که در 6 ماهه سال 95 این رشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 7.4 درصد بوده است.

وی افزود: اولین نکته مهم این است که در نیمه اول سال گذشته رشد اقتصادی پایین و زیر 1 درصد بود و در 6 ماهه امسال باید دید چه اتفاقی افتاد که رقم آن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تغییر کرده است.

حق شناس‌تصریح کرد: البته چندین عامل باعث این رشد شد که افزایش تولید خودرو، افزایش تولید نفت و رشد بهای آن در این مدت رشد اقتصادی 7.4 درصدی را رقم زد.

وی تصریح کرد: ضمن آنکه در حوزه کشاورزی نیز میزان تولید گندم افزایش یافته و میزان گندم خریداری شده به 13 تا 14 میلیون تن رسیده است. این در حالی است که طی سالیان گذشته ما جزو بزرگ‌ترین واردکنندگان گندم بودیم اما در حال حاضر مازاد مصرف گندم نیز داریم و همین موضوع در مورد سایر کالاهای صنعتی نیز صدق می‌کند.

وی با بیان اینکه این رشد اقتصادی متاثر از رشد قیمت نفت، رشد تولیدات کشاورزی و برخی از اقلام صنعتی مانند خودرو بوده افزود: در صورتی که بانک مرکزی سه بخش کامل خدمات، صنعت و کشاورزی را منتشر کند می‌توان تحلیل دقیق‌تری از رشد اقتصادی داشت.

وی ادامه داد: این بدان معناست که هر چند ممکن است در برخی از اقلام مانند تولید برنج و جو با کاهش تولید مواجه باشیم اما در بخش تولید گندم افزایش تولید داشته‌ایم که در مجموع میانگین تولیدات کشاورزی رو به رشد بوده است.

حق شناس افزود: نه تنها بانک مرکزی بلکه مرکز آمار ایران و سایر نهادهای بین المللی نیز نرخ رشد اقتصادی را در سالهای 93، 94 و 95 مثبت ارزیابی می‌کردند.

وی با اشاره به این که برخی عدد رشد اعلام شده را باورپذیر نمی‌دانند، گفت: تولید خودرو طی این مدت 30 درصد افزایش داشته است. خرید گندم نیز رشد داشته و بخشی از صنایع مختلف با مازاد تولید همراه بوده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که رکود دیگر معنایی ندارد.

حق شناس ادامه داد: اگر فرض کنیم که در اقتصاد تنها 10 قلم کالا وجود دارد و 5 قلم آن رشدی مثبت داشته و 5 قلم دیگر رشدی منفی داشته است باز هم این موضوع بیانگر رکود نیست.

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز میزان فروش و قیمت نفت رشد داشته است گفت: در سال‌های 91 و 92 تصور بر این بود که قیمت کلیه اقلام از سکه، طلا و ارز و مسکن و سایر کالاها در حال گران شدن است اما اکنون که در آذر 95 هستیم دیگر این احساس وجود ندارد که قیمت همه اقلام در حال گران شدن است.

این اقتصاددان افزود: هم اکنون دیگر این احساس که کالاها در حال گران شدن است، وجود ندارد و تورم  زیر 10 درصد است. ضمن آنکه تولید برخی از اقلام مهم صنعتی مانند فولاد، خودور و کاشی هم رو به رشد بوده که سهم بزرگی در تولید ناخالص داخلی دارند و نتایج آن درGDP  مشخص است.

کد خبر : ۴۳۹۲۹۹