خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از بازار شب یلدا

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: آجیل شب یلدا چون مخلوط است، قیمت‌ها تفاوت دارد. به طور مثال 100 گرم پسته بیشتر تفاوت 10 هزارتومانی در قیمت به وجود می آورد و همین سبب شده که امسال قیمت این آجیل از 20 هزار تومان تا 60 هزار تومان متغییر باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، با نزدیک شدن به شب یلدا ماجرای همیشگی قیمت‌ها و مانور دلالان دوباره در حال تکرار شدن است. علی‌رغم تکرار هر سال این داستان هنوز مشخص نیست چه ارگان و نهادی وظیفه برخورد با این سوداگری‌ در بازار را دارد. سال گذشته در گزارش یلدای گران ایرانی به بررسی قیمت میوه و تنقلاتی که در این شب مصرف می شود، پرداخته شد.

در مقایسه قیمت امسال با گزارش سال پیش، تفاوت قیمت در میوه کاملا محسوس است. به طور مثال سال گذشته هندوانه شب یلدا در بازار هر کیلو 5 هزار تومان بود. در حالی که امسال تا لحظه تهیه این گزارش هندوانه کیلویی 800 تومان عرضه می‌شود. همچنین پرتقال تامسون شب یلدا 3 هزار تومان بود که امسال 1500 تومان عرضه می‌شود. امری که رئیس اتحادیه فروشندگان میوه نیز آنرا تائید می کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان این که امروز همه اقلام میوه شب یلدا به وفور در بازار وجود دارد و از لحاظ میوه هیچ کمبودی در بازار نداریم، اظهار داشت: در حال حاضر  وضعیت عرضه مناسب است و نسبت به روزهای قبل هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم و حتی در موارد خاص همچون هندوانه، امسال یک سوم قیمت پارسال در بازار فروخته می‌شود.

حسین مهاجران تصریح کرد: با وجود فراوانی بار، تصور نمی‌کنم که طی روزهای آینده شاهد افزایش  قیمت  باشیم. هر چند دستگاه‌های نظارتی وظیفه دارند با افزایش قیمت در روزهای منتهی به شب یلدا برخورد کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه، قیمت اقلام اصلی میوه‌ را به این شرح اعلام کرد: هندوانه 600 الی 800 تومان، انار مرغوب 4500 تا 5000 تومان، انار معمولی 1500 الی 2500 تومان، نارنگی 2500 تومان، پرتقال 1500 تومان، انگور 3000 تومان، انگور بی دانه 4000 تومان، انگور سفید 5000 تومان.

اما نکته جالب امسال قیمت آجیل شب یلدا است که در مناطق مختلف تهران تفاوت فاحشی دارد. فروشندگان در پاسخ به این پرسش که علت این تفاوت قیمت چیست؟ میزان پسته مخلوط شده و مرغوبیت آجیل را دلیل اصلی عنوان می کنند.

در خیابان مولوی که محل فروش عمده آجیل است است قیمت هر کیلو آجیل شب یلدا 20 هزار تومان است. در حالی که همین آجیل در خیابان ویلا (نجات الهی) 35 هزار تومان عرضه می‌شود. این درحالی است که آجیل مرغوب شب یلدا کیلویی 50 هزار تومان فروخته می‌شود. البته این کیفیت آجیل در پارک وی 65 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در خصوص این تفاوت قیمت به خبرنگار ایلنا گفت: قیمت ثابتی برای آجیل شب یلدا وجود ندارد. در واقع نرخ آن بر اساس شرایطی همچون قیمت دلار ( برای اقلام وارداتی)، میزان عرضه و تقاضا و درجه مرغوبیت جنس، متغییر است.

مصطفی احمدی ادامه داد: آجیل شب یلدا چون مخلوط است، قیمت‌ها تفاوت دارد. به طور مثال 100 گرم پسته بیشتر تفاوت 10 هزارتومانی در قیمت به وجود می آورد و همین سبب شده که امسال قیمت این آجیل از 20 هزار تومان تا 60 هزار تومان متغییر باشد.

وی ادامه داد: مطابق مصوبه اتحادیه، واحدهایی که فراوری دارند می‌توانند 10 درصد به قیمت تمام شده اضافه کنند. ضمن آن که سود خرده فروشی نیز 10 درصد است. البته فهمیدن رعایت این قواعد برای مشتریان سخت است اما کارشناسان ما به راحتی این موضوع را درک می‌کنند و بر همین اساس طی روزهای اخیر بازرسی ما افزایش پیدا کرده و با توجه به شکایاتی که مطرح شده، بازرسان ما موضوع را پیگیری کردند که در برخی موارد حق با مشتری و برخی دیگر حق با فروشنده بود. ضمن آن که اتحادیه آمادگی دارد در روزهای منتهی به شب یلدا هر نوع شکایتی را  در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیگیری کند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در پایان تصریح کرد: امسال به دلیل سرما زدگی درختچه های فندق، مجبور شدیم برای تنظیم بازار، مغز فندق را وارد کنیم و تا دو سال آینده نیز نیازمند واردات هستیم. ضمن آن که برخی اقلام همچون بادام هندی به طور کامل از ویتنام یا هند وارد می شود.

با توجه به صحبت‌های رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار و با توجه به قیمت‌های بازار می‌توان به این نتیجه رسید که هر کسی که پول بیشتری داشته باشد آجیل یلدای با کیفیت‌تری خواهد داشت.

کد خبر : ۴۳۹۱۲۳