خبرگزاری کار ایران

مردوخی در گفتگو با ایلنا:

دولت امسال هیچ بودجه ای برای بخش عمران نداشت

یک کارشناس اقتصادی گفت: به تعدادی از طرح های نیمه تمام منابع تزریق خواهد شد و گمان نمی‌رود که طرح جدیدی مطرح باشد.

بایزید مردوخی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که چرا بودجه‌های عمرانی محقق نمی‌شود و امسال تنها یک پنجم این رقم تحقق پیدا کرده است؟ اظهار داشت: منشاء و علت وجودی بودجه‌های عمرانی در کشور ما پول نفت است.

وی افزود: درآمد نفت از 80 سال پیش عاید دولت می‌شد یک عده دلسوز گفتند نباید این مقدار خرج کارمندان دولت شود و باید برای آیندگان حفظ شود و برنامه ریزی ما هم پس از این صحبتها شروع شد البته برنامه آن زمان تنها برنامه عمرانی بود و مانند الان نبود که هزینه های جاری در بودجه دیده شود.

بایزید مردوخی خاطر نشان کرد: در ابتدا صددرصد درآمدهای نفت صرف فعالیتهای عمرانی می‌شد بعد به تدریج دولت به بودجه احتیاج پیدا کرد و در برخی از مواقع منطق درستی بود که طرح هایی که راه اندازی می‌شدند هزینه های جاری داشته باشند و دولت نمی‌خواست آنها را از بودجه جاری تامین کند و از بودجه عمرانی تامین می‌کرد.

وی تصریح کرد: این موضوع ادامه یافت تا اینکه به طور عادی در هر سال حدود 30 درصد بودجه ما بودجه عمرانی اختصاص پیدا کرد البته تا زمانی که درآمدهای نفتی داشتیم.

مردوخی ادامه داد: نفت که در اثر تحریم به این روز افتاد و قیمت آن کاسته شد به تدریج سهمش کاهش یافت و دولت هم دیگر نمی‌توانست هزینه‌های جاری خود را تامین کند و هر چقدر هم در بودجه قانون تصویب می‌کرد دولت به ناچار از شهرویو ماه سراغ بودجه های عمرانی می رفت و این منابع کم و کمتر شد تا امروز که عملا دولت در سال 95 چیزی نداشت که صرف عمران کند.

و تصریح کرد: در سال 96 هم اگر قیمت نفت بالا برود و تحریمی هم نداشته باشیم به تعدادی از طرح های نیمه تمام منابع تزریق خواهد شد اما گمان نمی‌رود که طرح جدیدی مطرح باشد.

 

 

 

کد خبر : ۴۳۸۳۴۳