خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی:

روزانه ٣٥٠٠ تا ٤٠٠٠ نفر وام ازدواج دریافت می‌کنند

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه روزانه ٣٥٠٠ تا٤٠٠٠ نفر وام ازدواج دریافت می کنند، گفت: درمدت پنچ ماه اخیر میانگین به ٩٠ تا ١٠٠ هزار نفر در ماه وام ازدواج پرداخت شده است.

به گزارش ایلنا؛ میرمحمد صادقی روز دوشنبه در شصت و ششمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان افزود: برنامه ریزی ها برای پرداخت وام ازدواج ١٥٠ هزار نفر بود که متاسفانه به دلیل تکالیف دیگر نتوانستیم این میزان را پوشش دهیم.

وی ادامه داد: تا قبل از سال ٨٨، بانک ها پرداخت تسهیلات وام ازدواج را برعهده داشتند و ممکن بود برخی افراد چند بار از این تسهیلات استفاده کنند و هیچ آمار متمرکزی در بانک مرکزی وجود نداشت.

صادقی اضافه کرد: درسال ٨٧ بانک مرکزی برای ساماندهی قرض الحسنه ازدواج انجام شد و سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج راه اندازی شد و در یک استان به صورت آزمایشی انجام شد و از ابتدای سال٨٨ این سامانه در کل کشور انجام شد.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اظهارکرد: در ابتدا ٦ بانک عضو سامانه بودند و امروز تقریبا کلیه بانک ها و موسسات پوشش کامل درسامانه داریم.

صادقی گفت: بهترین سال پرداخت دربین هفت سال عملکرد، سال ٩٠ است که از نظر تعداد یک میلیون و ٣٤٨ هزار نفر وام ازدواج 2 تا 2 نیم میلیون تومانی دریافت کردند.

صادقی اظهار کرد: در برخی ماه های سال گذشته رشد منفی هفت درصدی داشتیم و در بانک ها سپرده های قرض الحسنه کاهش یافت و از سوی دیگر نیز تکالیف قرض الحسنه دولت در سال ٩٣ و ٩٤ چهار برابر شد.

وی ادامه داد: در این میان، مبلغ وام ها به ١٠ میلیون تومان افزایش یافت که به هر صورت بانک مرکزی مکلف به اجرای آن شد و از ابتدای سال برنامه ریزی کردیم و به کلیه بانک ها ابلاغ شد.

صادقی گفت: در پایان سال گذشته ٤٥٠ هزار نفر در صف ازدواج داشتیم که بعد از ابلاغ این قانون در عرض یک ماه به ٦٨٥ هزار نفر رسید.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی با توجه به تاکید رهبرمعظم انقلاب و رییس جمهور و مراجع ذیربط مبنی برتسهیل پرداخت وام ازدواج، به کلیه بانک ها ابلاغ شد تا همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.

صادقی اضافه کرد: به بانک ها تکلیف کردیم تا پرداخت وام ازدواج را در اولویت قرار دهند و در کنار تکالیف اصلی چون پرداخت های کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار گیرد.

صادقی گفت: در سال ٩٤، ٨٠٥ هزار نفر تسهیلات به مبلغ ٢ هزار و ٤٥٠ میلیارد تومان دریافت کردند.

وی ادامه داد: در مدت ٩ ماه امسال تاکنون 2 و نیم برابر سال گذشته معادل ٥ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه وام ازدواج پرداخت شده است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی افزود: پیش بینی می کنیم تا در پایان امسال به یک میلیون نفر تسهیلات قرض الحسنه وام ازدواج پرداخت شود که حدود ١٠ هزار میلیارد تومان است و معادل سه سال گذشته خواهد بود.

به گفته وی در مدت سال های ٩٢ ،٩٣ و ٩٤ حدود سه میلیون نفر تسهیلات قرض الحسنه وام ازدواج دریافت کرده اند.

صادقی گفت: ٦٣٦ هزار نفر در نوبت دریافت وام ازدواج داریم که ٣٤١ هزار نفر تعیین شعبه شدند و در سامانه در حال تکمیل اطلاعات و دریافت تسهیلات هستند.

وی ادامه داد: برخی مشکل ضامن دارند به ویژه در استان های محروم و تاکید شده تا به جای ٢ ضامن یک ضامن همکاری شود.و البته خیلی از افراد تعیین شعبه شدند ولی خودشان مراجعه نکردند.

به گفته وی ٣١٦ هزار نفر در این ٤-٥ ماهه یا اول سال در سامانه ثبت نام کردند و تسهیلات نگرفتند.

تاکید کردیم کسانی که قبل از ٩٤ ثبت نام کردند، سه ماه اول سال ٩٥ افرادی هستند که بعد از ابلاغ قانون ثبت نام کردند و یا برخی هم اول متقاضی سه میلیونی بودند و الان ١٠ میلیون می خواهند.

وی تاکیدکرد: به بانک ها بخشنامه شده است که کلیه افرادی که در سامانه ثبت نام کردند، مشمول در یافت ١٠ میلیون تومان هستند.

صادقی با اشاره به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران گفت: افرادی که شامل این قانون می شوند، تسهیلات وام را دو برابر دریافت می کنند و امسال ١٧ هزار و ٤٠٠ نفر این تسهیلات را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه ٣١ بانک و موسسه اعتباری در کشور فعالیت دارند، افزود: در کلیه استان ها سامانه فعال است ولی در برخی استان ها به بعضی بانک ها مردم بیشتر مراجعه دارند و صف انتظار دریافت وام طولانی تر می شود.

صادقی اظهارکرد: بانک توسعه صادرات و بانک ایران-ونزوئلا نیز با وجود اینکه شعبه ای در کشور ندارند اما در سامانه فعال هستند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: بانک سرمایه و موسسه اعتباری کاسپین در سامانه تسهیلات وام ازدواج نیستند.

صادقی با بیان اینکه سیستم بانکی در سال جاری عملکرد خوبی داشته است، افزود: قانونگذار ما را مکلف کرده است تا در پایان امسال فقط ٥٠ هزار نفر در صف انتظار دریافت تسهیلات وام ازدواج باقی بماند که البته این کار، کارشناسی نیست.

کد خبر : ۴۳۸۰۸۸