خبرگزاری کار ایران

پاسخ انگلیسی‌ها به تحریم‌های جدید آمریکا/ امضای تفاهم‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انگلیسی–هلندی رویال داچ شل

بعد از ظهر امروز تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و رویال داچ شل انگلستان برای مطالعه توسعه میادین آزادگان جنوبی ، یادآوران و میدان گازی کیش امضا شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، غلامرضا منوچهری معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این مراسم با بیان این که خوشبختانه بعد از برداشته شدن تحریم‌ها از جانب گروه 1+5 و سازمان ملل ، شرکت ملی نفت به سرعت ظرفیت‌های گذشته خود را بازیابی کرد ،‌گفت: ما اکنون به تولید نزدیک 4 میلیون بشکه نفت خام در روز رسیدیم و بر اساس برنامه تنظیم شده قبل از پایان سال جاری به ارقام عنوان شده در اوپک می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت توانایی خود را در نگهداری و توسعه میادین نفت و گاز نشان داده است، افزود: کشور ما توانست در دوران تحریم عملیات تولید در فازهای 12 ، 15 ، 16 ، 17 و 18 پارس جنوبی را به اتمام برساند. همچنین فازهای 19 و 21 نیز امسال به اتمام می‌رسد و فازهای 22 ، 23 ، 24 ، 13 و 14 هم تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

منوچهری ادامه داد: اکنون ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی 460 میلیون متر مکعب است که تا پایان سال به حدود 520 میلیون متر مکعب خواهد رسید و این روند رشد ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه حجم عظیم ذخایر هیدروکربوری ایران نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده‌ای است خاطرنشان کرد: این حجم از ذخائر نیاز به سرمایه‌گذاری بین المللی دارد تا بتوانیم به افق مورد نظر دست یابیم.

وی افزود: برنامه وزارت و شرکت نفت جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تکنولوژی در قالب قراردادهای جدید جهت توسعه میادین با همکاری شرکت‌های ایرانی و بین‌المللی است.

وی گفت: در این مدت (اجرایی شدن برجام) شرکت‌های بین المللی زیادی وارد کشور ما شدند و تاکنون 15 MOU امضا شد و 12 شرکت نیز در دست مذاکره‌اند که برخی نیز مثل فاز 11 در قالب موافقتنامه کاری بوده که امیدواریم ادامه یابد و فعالیت‌های اکتشافی وزارت نفت شتاب گیرد.

معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات BP کشور ما در زمینه مجموع ذخائر هیدروکربوری مقام اول را داراست، افزود: بر این اساس ما هنوز افق زیادی پیش رو داریم که باید با مشارکت شرکت های بین المللی و داخلی اکتشاف را به خصوص در بخش گاز توسعه دهیم.

وی در ادامه به تفاهمنامه امروز با شرکت شل اشاره و تصریح کرد: این شرکت بزرگ نفتی در کشور ما سابقه طولانی دارد و برای توسعه در بخش پایین دست و بالا دست اظهار علاقه کرده و اخیرا نیز موافقت‌نامه‌ای با پتروشیمی امضا کرده است.

وی ادامه داد: ما امروز با شرکت شل تفاهمنامه همکاری و مطالعه در سه میدان نفتی آزادگان جنوبی ، یادآوران و میدان گازی کیش امضا کردیم.

وی با اشاره به اینکه تنها ذخائر میادین آزادگان و یادآوران 67 میلیارد بشکه نفت درجا است ، تصریح کرد: میزان قابل استحصال از این میادین به ریکاوری مخاذن باز می‌گردد.

وی افزود: قراردادهای گذشته توسعه میدان آزادگان با CNPCI چین و سینوپک در میدان آزادگان در حد ریکاوری اول و تخلیه طبیعی مخزن بود که میزان آن حدود 5.5 تا 6 درصد است که این رقم برای کشور ما قابل پذیرش نیست.

وی تاکید کرد: با افق بیست ساله قراردادهای جدید انتظار داریم که شرکت شل برای تولید تجمعی و ریکاوری بالا پیشنهاد خود را اعلام کند که سرمایه‌بر و تکنولوژی بالا نیاز دارد.

وی یادآور شد: به خاطر داشته باشیم که الزام جمهوری اسلامی وجود یک شرکت ایرانی در کنار شرکت‌های خارجی است. ضمن اینکه در میادین مستقل نیز شرکت‌های ایرانی به عنوان لیدر مطرح خواهند بود.

منوچهری همچنین گفت: از 11 شرکتی که در ایران تایید صلاحیت شده‌اند با 5 شرکت در حال مذاکره هستیم.

وی به نقش شل در قرارداد مطالعه سه میدان آزادگان ، یادآوران و کیش اشاره و اظهار داشت: در این تفاهمنامه شرکت شل باید پیشنهادات اولیه خود را به ما ارائه دهد و شرکت نفت ایران نیز میزان جذابیت پیشنهادات را ارزیابی خواهد کرد.

وی یادآور شد: این مطالعات را قبلا با شرکت‌های دیگری از جمله چینی و ژاپنی‌ها و همچنین توتال فرانسه داشته‌ایم هدف ما این است که بین پیشنهادات بتوانیم به یافته مطلوب دست یافته و بعد تصمیم‌گیری کنیم که آیا به صورت کنسرسیوم و یا مناقصه مذاکرات خود را ادامه دهیم. البته اعتقاد ما بر این است که در یک مناقصه با حضور شرکت‌های بزرگ بتوانیم بهترین پیشنهاد را دریافت کنیم.

منوچهری در ادامه با تاکید بر لزوم ریکاوری مخازن اظهار داشت: میادین آزادگان و یادآوران 10 درصد ذخایر نفتی ما را تشکیل می‌دهند که هر یک درصد ریکاوری به معنای 7 دهم میلیارد بشکه نفت خام است که حدود 35 میلیارد دلار ارزش دارد. این رقم نشان می‌دهد که بین پیشنهاداتی که هر شرکتی به ما می‌دهد چقدر تفاوت وجود خواهد داشت لذا ما به دنبال این هستیم که بین شرکت‌ها رقابت به وجود آورده تا بهترین پیشنهاد ریکاوری و قیمت را به دست آوریم.

منوچهری در ادامه با اعلام اینکه هفته آینده نیز میزبان شرکت‌های بین المللی خواهیم بود اظهار داشت: حضور این شرکت‌ها بازار رقابت و میدان کار را رونق می‌دهد و ما می توانیم منافع ملی را حداکثر کنیم گرچه اعتقاد داریم که قراردادها برد – برد باشد تا سرعت توسعه در میادین مرزی افزایش یابد.

وی یادآور شد: اولویت ما در درجه اول  توسعه میادین مرزی و همین طور بازیافت میادین قدیمی است.

این مقام مسئول در شرکت ملی نفت ادامه داد:  در حال حاضر متوسط ریکاوری در کشور ما 25 ، 26 و 27 است که نسبت به آنچه در دنیای امروز عمل می‌شود پایین است لذا نیاز به سرمایه‌گذاری داریم که ضریب ریکاوری را بالا ببریم چرا که هر یک درصد ریکاوری 7.5 میلیون دلار و در مجموع 400 میلیارد دلار برای کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: صنعت نفت در آینده دنیای کاری بزرگی را تجسم می‌کند از جمله در استان خوزستان شاهد شکوفایی گسترده‌ای خواهیم بود.

منوچهری تصریح کرد: باور ما این است که با سیاست گذاری‌ها و واگذاری اجرای کار به شرکت‌های ایرانی 70 درصد پروژه توسط ایرانی‌ها انجام شود البته شرکت‌های جدید نیز شکل گیرد یعنی حفاری افقی پیچیده توسط شرکت‌های ایرانی رشد کند و از همه شرکت‌هایی که در ایران حضور پیدا می‌کنند نیز تقاضا می‌کنیم بتوانند مراکز مطالعات و محاسبات را در ایران توسعه داده و کارشناسان ما را جذب کنند و چرخه جدیدی شکل گیرد.

وی ادامه داد: حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های نفتی برای ما بسیار اهمیت دارد و همان گونه که در مصوبه دولت نیز اعلام شده شرکت‌های خارجی نیز به این امر باید توجه کنند چرا که ظرفیت ساخت شرکت‌های ایرانی نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست لذا بهتر است شرکت‌های خارجی از ایرانی‌ها استفاده کنند.

منوچهری با اشاره به اینکه ما در میادین غرب کارون باید به تولید یک میلیون بشکه دست یابیم گفت: با این تفاسیر افق بزرگی پیش روی صنعت نفت ایران است.

لازم به ذکر است امضای تفاهم نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شل با حضور علی کاردر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران ، غلامرضا منوچهری معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ، شهنازی‌زاده مدیر عامل شرکت متن، سفیر انگلستان در ایران ، معاون سفارت هلند در ایران و همچنین رئیس شرکت شل در ایران انجام شد.

کد خبر : ۴۳۵۷۹۲