خبرگزاری کار ایران

وزیر راه دولت اصلاحات در گفت‌وگو با ایلنا:

عده‌ای به‌جای برخورد فنی دنبال برخورد سیاسی‌اند/ صداوسیما جمله عذرخواهی من از مردم را سانسور کرد

وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات با بیان اینکه عده‌ای به‌جای برخورد فنی و تخصصی به دنبال برخوردهای سیاسی هستند، گفت: بسیاری از مشکلات امروز حمل و نقل نتیجه بی‌توجهی مجلس و دولت در ادوار گذشته است.

احمد خرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به بحث استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: باید تمام دلایل سانحه قطار مشهد بررسی شود و پس از اتمام بررسی‌ها پرونده به قوه قضائیه برود و مراجع دیگر هم در این باره رأی دهند.

وی افزود: هر چند تمام ملت ایران از این سانحه متاثر هستند اما تصمیم‌گیری مجلس نسبت به این استیضاح در این شرایط درست نیست.

وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات با اشاره به اختصاص بودجه ناچیز به بخش‌ حمل و نقل گفت: باید دید در 38 سال پس از انقلاب چه مسائلی باعث افزایش سوانح حمل و نقلی به ویژه در حمل و نقل جاده‌ای ، هوایی و ریلی شده است. معتقدم یکی از مسائلی که در این موضوع تاثیر مستقیم دارد بی‌توجهی مجلس و دولت در ادوار گذشته است.

خرم ادامه داد: در حالی که قبل از انقلاب چیزی حدود 25 درصد از بودجه عمرانی به بخش حمل و نقل اختصاص داشت این رقم در بعد از انقلاب به کمتر از 11 درصد رسید و حتی در سال‌هایی بودجه حمل و نقل از بودجه عمرانی تنها 3 درصد بود.

وی گفت: در حالی که بعد از انقلاب تمام مدیران اولویت حمل و نقل را توسعه ریلی عنوان کردند اما امروز 4 هزار و 500 کیلومتر ریل قبل از انقلاب به چیزی حدود 10 هزار کیلومتر پس از 38 سال رسیده است. این در حالی است که امروز باید تمام شبکه  ریلی کامل می‌شد و پروژه‌های توسعه کیفی در حال انجام می‌بود.

خرم تاکید کرد: به طور قطع یکی از مشکلات و موانع، اختصاص بودجه ناچیز به بخش حمل و نقل است.

وزیر راه و ترابری دوره اصلاحات با غیرمنطقی خواندن استیضاح وزیر راه و شهرسازی در این شرایط تاکید کرد: عده‌ای می‌خواهند به جای برخورد فنی و تخصصی برخورد سیاسی با مسائل داشته باشند و به طور قطع استیضاح آقای آخوندی در شرایطی که تنها چند ماه از عمر دولت باقی مانده است به صلاح نیست.

خرم با اشاره به بدعت گزاری مدیرعامل شرکت راه آهن و استعفای وی از سمت خود پس از وقوع این حادثه گفت: در زمان وزارتم پس از سانحه سقوط هواپیما در مصاحبه‌ای با صدا و سیما از مردم عذرخواهی کردم اما صدا و سیما با این جریان برخورد سیاسی کرد و جمله عذرخواهی مرا سانسور کرد.

وی افزود: در آن زمان یکی از منتقدان صدا و سیما بودم و به طور صادقانه و با صراحت انتقاداتم را منتقل می‌کردم که گویا این برخورد مورد پسند صدا و سیما نبود.

خرم افزود: امروز هم صدا و سیما نباید غرض‌ورزانه درباره موضوعات اطلاع‌رسانی کند.

وزیر دوره اصلاحات با بیان اینکه مجلس دهم نباید رأی به استیضاح وزیر راه و شهرسازی دهد، گفت: هنوز مساله حادثه روشن نشده است و اینکه آیا وزیر راه و شهرسازی به طور مستقیم در این سانحه دخالتی داشته مشخص نیست.

وی در باره الزام مجهز بودن سیستم حمل و نقل ریلی به تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید گفت: از سال 81 به شرکت راه‌آهن و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ابلاغ کردیم که هیچ ایستگاه راه‌آهنی بدون تجهیزات CTC نباید به افتتاح برسد و در آن زمان راه آهن بافق – مشهد به طول هزار کیلومتر با تجهیزات سیگنالینگ به افتتاح رسید و معتقدم دولت‌ها هم باید نگاه ویژه‌ای به ورود تکنولوژی‌های جدید به سیستم‌های حمل و نقلی داشته باشند.

کد خبر : ۴۳۵۶۶۲