خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون عمران در گفت‌وگو با ایلنا:

سیستم ATC چندین بار هشدار وقوع خطا داد، نه اینکه عملکرد خطا داشته باشد/ از دلایل آخوندی قانع شدیم

عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه اظهارات آخوندی درباره علت وقع سانحه قطار مشهد قانع کننده بود، گفت: برخی از رسانه ها درباره عملکردسیستم ATC به اشتباه از ثبت خطای این سیستم نوشته اند در حالی که این سیستم هشدار خطا به معنای وجود یک مشکل در مسیر را داده است.

شادمهر کاظم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با تاکید بر این که اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره علت وقوع سانحه در جلسه با اعضای کمیسیون عمران قانع کننده بود، گفت: درباره استیضاح وزیر راه و شهرسازی و عملکرد آقای آخوندی نباید عجولانه قضاوت کنیم.

وی با بیان اینکه باید واقعیت های جامعه را بپذیریم و نباید از روی احساسات تصمیم بگیریم، افزود: مشکلاتی در سیستم حمل و نقل کشورمان وجود دارد و واقعیت این است که ناوگان و سیستم حمل و نقل کشورمان پیشرفته و به روز نیستند.

کاظم زاده گفت: البته این توجیهی برای وقوع سانحه ریلی اخیر نیست اما با توجه به این واقعیت‌ها نباید عجولانه درباره استیضاح تصمیم گرفت. البته این وظیفه مجلس است که فرایندها را بررسی و عملکردها را نقد کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: سانحه قطار مشهد، سانحه دلخراش و بزرگی بوده و ملت ایران را متاثر کرد و باید از تکرار این سوانح جلوگیری کنیم.

عضو کمیسیون عمران با بیان این که استعفای معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن توانست به برخی از مطالبات افکار عمومی پاسخ دهد، اظهار داشت: آقای پورسیدآقایی هم به طور مستقیم در این سانحه مقصر نبوده است اما این اقدام وی و استعفایش یک سنت حسنه خواهد شد.

وی تاکید کرد: برکناری آخوندی هم مشکلی را برطرف نمی کند. مگر چند ماه از عمر دولت یازدهم باقی مانده است و در این مدت کوتاه تغییر مدیران چه مشکلی را می تواند رفع کند؟

کاظم زاده افزود: البته عدم استیضاح به معنای بررسی نشدن دقیق علت وقوع سانحه قطار مشهد و معرفی مسببین و مقصرین نیست.

وی با بیان اینکه برخی از رسانه ها درباره عملکردسیستم ATC به اشتباه از ثبت خطای این سیستم نوشته اند در حالی که این سیستم هشدار خطا به معنای وجود یک مشکل در مسیر را داده است، تاکید کرد: در برخی از رسانه های عنوان شده است که سیستم ATC چندین بار خطا داشته است در حالی که این خطاهای اعلام شده پیش آلارم بودند و این سیستم تشخیص خطا را داده است به این معنا که اگر ریل ترک خورده بود و یا اینکه در مسیر آبگرفتگی وجود داشت، سیستم اعلام خطا داده است و در واقع پیش آگاهی داده است.

این عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه تنها به این دلیل که سانحه ای پیش آمده بخواهیم وزیر را استیضاح کنیم، گره ای از مشکلات باز نخواهد شد، ادامه داد: مشکلات را باید ریشه ای حل کرد. به وزیر راه و شهرسازی باید فرصتی داده شود تا نواقص را شناسایی و برای رفع آن اقدام کند.

کاظم زاده گفت: کمیسیون عمران هم گزارشی را درباره دلایل وقوع سانحه قطار مشهد در ایستگاه هفتخوان تهیه کرده است و در این گزارش کمیسیون واقعیت ها بیان شده است. در گزارش کمیسیون عمران هم خطای عامل انسانی یکی از قوی ترین دلیل وقوع سانحه ذکر شده است. این گزارش به هیات رییسه تحویل شده است.

کد خبر : ۴۳۵۵۱۴