خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت اعلام کرد:

میزان تولید گاز تا اواسط سال آینده به یک میلیارد متر مکعب می رسد/ انتقاد از عدم توجه به CNG در برنامه ششم

کاظمی گفت: بهترین سوخت مایع هم که استانداردهای یورو 4 و 5 را داشته باشند به خاطر وجود بنزن، اروماتیک و الفین باز هم در مقابله با گاز طبیعی نمره منفی می آورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس کاظمی مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در همایش بین المللی سی ان جی و سوخت های جایگزین با بیان اینکه ما در زمینه زیرساخت های صنعت سی ان جی از کشورهای امریکاو  روسیه نیز که مصرف کنندگان اول هستند قوی تر هستیم، گفت: با توجه به توسعه فازهای پارس جنوبی اواسط سال آینده به تولید یک میلیارد متر مکعب گاز طبیعی می رسیم و شبکه های ما نیز قدرت جابجایی یک میلیارد متر مکعب گاز را دارند.

وی افزود: ما تنها کشوری هستیم که کل شهرها به گاز طبیعی وصل است و زاهدان نیز اردیبهشت سال آینده به گاز طبیعی وصل می شود و فقط سه شهر چابهار، زابل و نهبندان باقی می ماند که چنین شبکه ای که کل شهرها و 60 درصد روستاها به گاز متصل باشند، در دنیا وجود ندارد.

 کاظمی تصریح کرد: بهترین سوخت مایع هم که استانداردهای یورو 4 و 5 را داشته باشند به خاطر وجود بنزن، اروماتیک و الفین باز هم در مقابله با گاز طبیعی نمره منفی بیشتری می آورد.  

وی با بیان اینکه سی ان جی برای کشور ما که شبکه گسترده گاز طبیعی داریم، توجیه دارد، افزود: در برنامه چهارم به این صنعت توجه بیشتری شده بود اما در برنامه 5 و 6 کمتر به این صنعت بها داده شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اهمیت این صنعت در کشورهای دیگر از جمله ژاپن و کره اظهار داشت: گاز طبیعی در این کشورها بصورت ال پی جی توزیع می شود و تقریبا قیمت آن نیز معادل بنزین است اما به خاطر مزیت بالا  این سوخت ترجیح داده می شود.  

وی با اشاره به لزوم استفاده از سی ان جی در 8 کلان شهر کشور به دلیل عدم دسترسی به آبهای ازاد و عدم وزش باد در این شهرها گفت: متاسفانه 8 کلان شهر ما غیر بندری هستند و جریان باد ندارند لذا در تابستان تجمیع کربن داریم و در پی آن الاینده های گوگرد و اروماتیک  و بنزن و ذرات معلق خودشان را بیشتر ظاهر می کنند لذا پدیده وارونگی که اتفاق می افتد به خاطر عدم تحرک هوا تجمیع آلایندگی بیشتر می شود.

کاظمی ادامه داد:  با توجه به اینکه در زیرساخت های گاز طبیعی اقدامات خوبی انجام شده باید بتوانیم آنها را توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: بطور مثال 20 میلیون متر مکعب گاز طبیعی که توزیع می شود معادل 20 میلیون لیتر بنزین است اگر قرار بود بنزین توزیع شود یک پالایشگاه 300 هزار بشکه ای که 20 میلیون لیتر بنزین تولید می کند 9 میلیارد دلار هزینه دارد و 500 میلیارد دلار هزینه خط لوله و خوراک  و 500 میلیون دلار هم هزینه فرآورده است اما با 3 میلیارد دلار زیر ساخت در برنامه 3و 4 توانسته ایم 20 میلیون متر مکعب گاز طبیعی توزیع کنیم که ظرفیت آن تا 40 میلیون متر مکعب هم جواب می دهد. 

وی اظهار داشت: وزارت نفت پیگیری می کند که  6 پالایشگاهی که درگیر هستند با 14 میلیارد دلار جذب سرمایه بتوانند خود را به یورو 4 و 5 برساند که خوشبختانه پالایشگاه آبادان از همین فردا کار آن آغاز و  مطابق برنامه به یورو 5 می شود و بقیه پالایشگاه ها هم 3 تا 4 میلیارد دلار هزینه نیاز دارند که مازوت را به زیر 10 درصد برسانند و فرآورده ها را به یورو 4 و5 نزدیک کنند.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراوره های نفتی توصیه کرد که در حمل و نقل سبک از ظرفیت 40 میلیون متر مکعبی که ایجاد شده استفاده شود چرا که هم به لحاظ زیست محیطی وهم اقتصادی مزیت دارد.همچنین خودروهای پایه گاز سوز از مسیر اصلاح قوانین و وضع قوانین جدید گازسوز شوند و سهم استفاده از گاز را در این خودرو ها تا برنامه 7 و 8 به 50 درصد برسانیم. 

وی ادامه داد: در موتورسیکلت هم کارهایی انجام شده اما پایلوت صورت نگرفته لذا تلاشی می طلبد که اجرایی شود چون الایندگی زیادی دارد و در کشور ما نیز بخش بزرگی از حمل و نقل مربوط به موتورسیکلت است.  در حمل ونقل سنگین نیز با ید توسعه پیدا کند و باید تلاش شود شرکت های خصوصی و وزارت نفت و صنعت کمک کنند تا سی ان جی جایگزین سوخت مایع شود.

 

کد خبر : ۴۳۵۴۰۳