خبرگزاری کار ایران

قوانین موجود پاسخگوی ضرورت های مدیریت آب نیست

مدیرکل دفتر امور حقوقی وزارت نیرو برگزاری همایش حقوق آب را بستری برای بررسی ارتباط حقوقی بهره‌برداران و سیاست‌گذاران آب کشور و تعامل بین آنان عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، "محمد امانی" مدیرکل دفتر امور حقوقی وزارت نیرو با اشاره به خلاهای قانونی بخش آب به عنوان یکی از چالش‌های مدیریت آب کشور، اظهار داشت: بخشی مهمی از نیاز غذایی کشور در بخش کشاورزی تأمین می‌شود، اما از سویی بحث و تبادل نظر در خصوص خلاهای قانونی در بهره‌برداری آب در این بخش کمک موثری برای مدیریت بهینه تخصیص و مصرف آب خواهد شد.

وی ادامه داد: برای نمونه بایستی بین وزارت نیرو که مسئولیت حفاظت و حراست از منابع آبی کشور را به عهده دارد و وزارت جهاد کشاورزی که مصرف کننده آب است؛ تعامل سازنده و موثری ایجاد شود.

امانی از مقوله حقوق آب به عنوان یکی از مهم‌ترین مقوله‌های مورد توجه وزارت نیرو یاد کرد و با اشاره به قرار داشتن ایران در منطقه گرم و خشک آسیا و خشکسالی‌های اخیر به اهمیت آب اشاره کرد و افزود: حفظ و صیانت از منابع طبیعی و بهره برداری از آن بخصوص منابع آبی از اهمیت خاصی برخوردار است و باعث جلوه‌گر شدن حقوق آب در جامعه خواهد شد.

امانی با اشاره به اینکه قوانین موجود نمی‌تواند پاسخگوی ضرورت‌ها و نیاز مدیریت آب کشور باشد، گفت: از 4 یا 5 سال قبل وزارت نیرو تصمیم گرفت تا نسبت به برگزاری همایش ملی حقوق آب اقدام کند و از تمامی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشور در این خصوص استفاده کند که این امر با موافقت وزیر نیرو و معاون حقوقی وقت رئیس‌جمهور مواجه شده و قرار شد همایش با محوریت حقوقی برگزار شود.

وی ادامه داد: این کار از اسفند ماه گذشته آغاز شده و پس از پیگیری‌های لازم سرانجام این همایش در 15 و 16 آذرماه جاری در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور حقوقی وزارت نیرو مهم‌ترین محورهای همایش آب را در بخش سطحی، زیرزمینی و مرزی مطابق با نیازهای کشور دانست و افزود: بیشترین چالش‌های آب کشور در بخش آب‌های زیرزمینی و برداشت غیرمجاز از سفره‌های آب زیرزمینی و انتقال آب حوضه به حوضه و بستر و حریم رودخانه‌هاست که حفاظت از آن‌ها به عهده وزارت نیرو است.

بر اساس این گزارش، همایش ملی "حقوق آب، فرصت‌ها و راهکارها" روزهای 15 و 16 آذرماه جاری با همکاری وزارت نیرو و دانشگاه تهران در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

در این همایش دو روزه، مبانی و اصول حقوق آب، حوزه آب‌های سطحی، حوزه آب‌های زیرزمینی و آب‌های مرزی و بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

 

کد خبر : ۴۳۴۷۴۵