خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی :

سیستم کنترل هوشمند قطار درست عمل کرده است/ از هیچ حادثه‌ای به‌سادگی عبور نخواهیم کرد

asdasd
کد خبر : ۴۳۲۶۱۶

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که کمیسیون رسیدگی به سوانح راه‌آهن در حال بررسی این مسئله است که در چه وضعیتی دستور حرکت قطار دوم صادر شد، گفت: این کمیسیون طی دیروز و امروز تشکیل جلسه داده و تمام مکالمات بین لکوموتیوران و مرکز کنترل ترافیک به دقت پیاده شد و موضوع در دست بررسی است.

به گزارش ایلنا ، عباس آخوندی ضمن عرض تسلیت به خانواده جان‌باختگان و ملت ایران با اشاره به تشکیل کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن در خصوص سانحه برخورد دو قطار در محور دامغان- سمنان اظهار داشت: امروز در این جلسه که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد، گزارشی از شرح ماجرا و اتفاق رخ‌داده با توجه به وجود یک سیستم تمام‌اتوماتیک برای کنترل قطار و سیر و حرکت ارایه و از مسئولان فنی خواسته شد تا این مدارک را جهت ارائه به مردم در اختیار صداوسیما قرار دهند.

وی افزود: طبق این گزارش، قطار اول در ساعت ۶:۳۰ دقیقه در حدود ۵ کیلومتری ایستگاه هفتخوان به دلیل مشکلات فنی متوقف می‌شود و به همین خاطر تمامی تراک‌های مسیر به حالت قرمز درمی‌آیند تا قطار بعدی نتواند با قطار جلوی تصادم پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: قطار بعدی که از تهران حرکت خود را آغاز کرده در ساعت ۷:۱۳ دقیقه به نزدیک ایستگاه می‌رسد، اما بلافاصله سیستم اتوماتیک قطار را متوقف می‌کند و جلوی حرکت قطار را می‌گیرد که تا این لحظه سیستم کنترل هوشمند قطار به وظیفه خود به‌خوبی عمل کرده است.

آخوندی ادامه داد: سپس لکوموتیوران با مرکز کنترل ترافیک تماس می‌گیرد و اعلام وضعیت می‌کند و دقیقاً در همین لحظه خطای انسانی حاصل می‌شود که مرکز CTC اجازه حرکت به‌قطار را صادر می‌کند که منجر به برخورد با قطار جلویی و وقع حادثه می‌شود.

به گفته وی، کمیسیون رسیدگی به سوانح راه‌آهن در حال بررسی این مسئله است که در چه وضعیتی این دستور صادر و چگونه چنین خطایی را مرکز CTC متحمل شده است. لذا این کمیسیون طی دیروز و امروز تشکیل جلسه داده است و تمام مکالمات بین لکوموتیوران و مرکز کنترل ترافیک را از روی صوت‌های ضبط‌ شده پیاده کردند و دقیقاً گوش دادند و موضوع در دست بررسی است.

وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اعلام نتایج بررسی سانحه از سوی کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن در اسرع وقت خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری هیئت ۵نفره‌ای شامل آقایان ترکان، استانداران دو استان، مدیرعامل اسبق راه‌آهن و یکی از کارشناسان را مسئول رسیدگی به این پرونده کرده است، بنده نیز به تمامی معاونان خود از جمله معاون حمل‌ونقل و مدیرعامل شرکت راه‌آهن و سایر اعضای کمیسیون سوانح راه‌آهن دستور  داده‌ام که تمام اطلاعات را در اختیار مهندس ترکان قرار دهند تا هیچ اطلاعاتی باقی نماند.

آخوندی با اشاره به هدف از اتخاذ چنین تصمیمی گفت: در نظر داریم تمام اطلاعات را به‌صورت شفاف در اختیار مردم قرار دهیم و هم‌زمان با بررسی کمیسیون عالی سوانح، شرکت راه‌آهن نیز از مجاری اداری به پرونده ورود پیداکرده است و در واقع نسبت به بررسی فرایندها و خطاهای اداری در حال بررسی هستند و امیدواریم بتوانیم بدون فوت وقت علت حادثه  را به‌طور دقیق مشخص کنیم و با افرادی که قصور و بی‌تدبیری داشتند برخورد صورت گیرد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در هر صورت آنچه می‌توان به مردم عزیز ایران اطمینان داد این است که جان مردم ایران از هر چیزی با ارزش‌تر است. لذا از هیچ حادثه‌ای به‌سادگی عبور نخواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تمام جزئیات را مستند کنیم و از آن یاد بگیریم.

وی تصریح کرد: سیستم‌های CTC و ATC به خاطر وقوع حادثه در سه سال قبل در محور مشهد نصب شد تا از عامل انسانی در وقوع حوادث ریلی جلوگیری شود. اما مجدد نیاز داریم که تمام فرایندها و اقدامات را بار دیگر جز به جز کنترل کنیم تا فارغ از اینکه  مقصران مورد توبیخ قرار گیرند از جهت فرایندی هم مطمئن شویم تمام فرایندها به شکل صحیح پیش می‌رود و مجدداً چنین خطایی رخ نخواهد داد.

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به زمان ارائه نتایج  کمیسیون سوانح راه‌آهن گفت تا حدود زیادی در حال حاضر برای ما موضوع مشخص‌شده زیرا تمام اطلاعات در سیستم ثبت‌شده است و تمام اطلاعات لحظه‌به‌لحظه حرکت قطارها و حتی مکالمات بین لکوموتیوران و مرکز کنترل ترافیک ثبت‌شده است و قاعدتاً نیاز است که کمیسیون تمام دست‌اندرکاران را مورد بازخواست قرار دهد و بازجویی کند که چرا مجوزها خارج از حالت اتوماتیک و روند کنترل ترافیک صادر شده است و از طرفی باید نقص فنی قطار اول را بررسی کنیم. در واقع کمیسیون نیاز به دریافت اطاعات بیشتری دارد.آخوندی خاطر نشان کرد: گزارش این کمیسیون پس از تکمیل و دستیابی به نتایج در اولین فرصت به اطلاع مردم می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز