خبرگزاری کار ایران

مدیر سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس:

فلرها را طی 8 سال به یک دهم کاهش دادیم / 20 میلیون تن صادرات از منطقه در 7 ماهه ابتدای سال

یوسفی گفت: قرار است که برای رفاه مردم هفت هزار واحد مسکونی احداث شود ضمن اینکه از ابتدای تاسیس منطقه حدود 650 میلیارد تومان صرف زیرساخت‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهدی یوسفی مدیر سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به دلیل و اهمیت احداث این منطقه ویژه اظهار داشت: احداث منطقه ویژه عسلویه در سال 77  در سه فاز 16 هزار هکتاری در دستور کار دولت قرار گرفت و در پارس یک در ابتدای امر فازهای یک تا 10 و پتروشیمی‌ و  16 فاز گازی در این محدوده استقرار یافت.

یوسفی ادامه داد: در حال حاضر در شهرستان عسلویه علاوه بر پالایشگاه گاز، 31 مجتمع پتروشیمی وجود دارد که در دو فاز یک و 2 مستقر هستند و از این تعداد 15 مجتمع در حال تولید بوده و بقیه در مراحل طراحی، تامین کالا و ساختمان و نصب قرار دارند و تعدادی نیز تا چند ماه آینده در شرف  راه‌اندازی هستند.

وی همچنین گفت: در پارس یک فرودگاه بزرگی وجود دارد که سال گذشته توانسته یک میلیون نفر مسافر را جابجا کند. علاوه بر آن بنادر مهمی نیز در این منطقه وجود دارد.

مدیرعامل منطقه ویژه عسلویه تصریح کرد: غیر از عسلویه در کنگان نیز پارس 2 پارس جنوبی را داریم که وسعت آن 16 هزار هکتار بوده و به پارس جنوبی الحاق شده است و فازهای 14، 19، 12، 13، 22،23 و 24 در آن واقع است که از این فازها فاز 12 پارس جنوبی در سال 93 افتتاح شد. فاز19 گاز در آن جریان دارد و بقیه فازها نیز در حال توسعه هستند.

وی ادامه داد: در این منطقه (پارس2) غیر از فازها سیراف نیز وجود دارد که شامل هشت مینی‌پالایشگاه است و توسط سرمایه‌دار بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است.

وی توضیح داد: پالایشگاه‌های سیراف در حال حاضر در مرحله کار تسطیح اراضی هستند که به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد.

وی بیان داشت: در هر دو منطقه دو نیروگاه هزار مگاواتی برق نیز فعالیت می کند.

یوسفی در ادامه گفت: خارج از آن در پارس3 نیز با وسعت 16 هزار هکتار جزئی از این منطقه است که ربطی به میدان گازی پارس جنوبی ندارد و میادین فرزاد AوB پارس شمالی، گلشن و فردوسی در این منطقه توسعه خواهد یافت که سازمان ویژه کار تحصیل اراضی دولتی و آماده‌سازی زیرساخت‌ها و گمرک را در دستور کار قرار داده است.

وی تصریح کرد: در کل دراین منطقه 64هزار هکتاری در بخش دریا 40 سکوی گازی وجود دارد که مسئولیت HSE، پافند غیرعامل، مدیریت بحران، گمرک، صادرات و واردات، اشتغال، زیرساخت، تامین آب و برق، محیط زیست و امنیت به عهده ما قرار دارد.

آخرین وضعیت ساختمان سوخته ی عسلویه

یوسفی در ادامه درباره آخرین وضعیت ساختمان منطقه ویژه که سال گذشته آتش‌سوزی در آن رخ داده بود توضیح داد: یکی از دلایلی که امکان اطفاء حریق این سازمان را مشکل کرده بود به دلیل ایرادات طراحی و همچنین نبود پله فرار، ارتفاع غیر استاندارد ساختمان بوده است. لذا در طراحی مجدد سعی شد که با نگاه HSE و نما و جنس ساختمان و همچنین نحوه کارکرد آن نسبت به بازسازی آن اقدام کنیم که بعد از تایید نهایی کار را آغاز خواهیم کرد.

وی درباره توسعه فرودگاه عسلویه نیز اظهار داشت: این فرودگاه بعد از فرودگاه امام به لحاظ فنی بهترین فرودگاه کشور است زیرا در شرایط نامساعد جوی محدودیتی ندارد اگرچه ظرفیت پوشش مسافر به نسبت فرودگاه امام کمتر است اما امکانات خوبی در آن قرار دارد.

وی ادامه داد: فعلاً باند 2 فرودگاه تا پنج سال آینده نیاز به ترمیم ندارد اما در عین حال مراحل جذب سرمایه‌گذار برای باند دوم و ایجاد ترمینال اصلی در حال انجام است.

4 میلیار دلار جذب سرمایه برای طرح سیراف و جداسازی اتان

یوسفی در ادامه درباره جذب سرمایه‌گذاری خارجی طی سه سال گذشته در منطقه ویژه اظهار داشت: طی این مدت سرمایه‌گذاری که تضمینی انجام شده طرح بزرگ مجموعه پالایشی سیراف است که قرار است 480 هزار بشکه میعانات و کاندیسیت تبدیل به نفتا شود. همچنین طرح پتروپالایش کنگان جهت جداسازی اتان از فاز 12 است که این دو پروژه جمعاً 4 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است.

11 هزار میلیارد جذب سرمایه در بخش پتروشیمی

وی ادامه داد: در حوزه پتروشیمی نیز طی سه سال گذشته از 31 مجتمع موجود شش طرح مربوط به سه سال گذشته است. همچنین در حوزه پایین دست پتروشیمی هزار هکتار زمین جهت طرح‌هایی که محصولات پتروشیمی را تبدیل به محصول نهایی می‌کند اختصاص داده‌ایم و در این راستا 11 طرح پذیرفته شده و واگذاری زمین انجام شده و در برخی نیز عملیات اجرایی آن انجام شده که این طرح نیز 11هزار میلیارد تومان ارزش ریالی داشته است و قرار است که در این طرح تولید اتیلن گلایکل، پت و پروپیلن با حجم 700 هزار تن در سال در دستور کار است. همچنین تولید متانول، پت در سه گرید مختلف از دیگر تولیدات است.

وی در ادامه اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در حوزه غیر پتروشیمی نیز در بخش مجتمع‌های آب‌شیرین‌کن با هماهنگی وزارت نیرو و حمایت وزارت نفت انجام شده که یک آب‌شیرین‌کن 40 هزار مترمکعب آب را برای جبران کمبود آب کنونی تامین می کند.

میزان فلرها از 10 فاز طی 8 سال به یک دهم رسید

یوسفی در ادامه این نشست درباره بحث محیط زیست نیز تصریح کرد: این بخش یکی از دغدغه‌های مردم و موارد حساسیت‌زاست لذا برای رفع این دغدغه برنامه هایی در دستور کار قرار گرفت به طوری که در 10 فاز اولی که به بهره‌برداری کامل رسیده در سال 87 در هفته 56 میلیون مترمکعب گاز فلر می‌شد که این میزان در تیرماه سال 93 به حدود 10 میلیون مترمکعب در سال 94 زیر هشت میلیون مترمکعب و در سال 95 به کمتر از 5میلیون مترمکعب رسید لذا در این 10 فاز به یک‌دهم کاهش یافته است که البته این اتفاق با چشم هم قابل رویت است.

وی ادامه داد: همچنین محتوای گوگرد با افزایش راندمان پالایشگاه‌ها کم شده و بخشی که دارای ارزش سوختی بالا است در فلرها کاسته شده بنابراین در 10 فاز اول پرونده موفقی داشته‌ایم.

وی یادآور شد: کمیته محیط زیست از سوی وزیر ابلاغ شده و ما نیز دائماً برنامه‌ها را در کمیته مرور می‌کنیم.

مدیرعامل منطقه ویژه عسلویه اظهار داشت: در ابتدای راه‌اندازی فازهای 15 و 16 و 18 و 19 شکایات زیادی از جامعه محلی داشتیم اما اکنون میزان گاز دو فاز 15 و 16 را به نصف رسانده‌ایم البته هنوز هم بالاتر از حد مجاز است.

وی خاطرنشان کرد: برای کم کردن یک میلیون مترمکعب گاز باید اتفاقات زیادی رخ دهد لذا باید تلاش مستمری صورت گیرد.

یوسفی خاطرنشان کرد: علاوه بر اقدامات یاد شده طرح توسعه پایدار نیز در دست پیگیری است که مابقی گاز در حال سوخت به سیکل پالایش برگردد. همچنین در حوزه آلاینده‌هایی مثل گوگرد نیز طرح انبار مکانیزه را عملیاتی کردیم که ظرفیت آن 120 هزار تن است و به این ترتیب گوگرد به جای انتقال با کامیون به صورت مکانیزه به کشتی انتقال یافته و در هوا پخش نمی شود که البته هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده ضمن اینکه این رویه از آتش‌سوزی احتمالی نیز جلوگیری می‌کند.

برنامه جلوگیری از آلودگی آب

یوسفی درباره جلوگیری از آلودگی آب نیز گفت: در این راستا یک برنامه سه ساله تدوین شده که ماهانه بازگشت پساب به دریا پایش می‌شود.

وی در ادامه درباره حوزه رفاه منطقه‌ای نیز گفت: در این منطقه 61 هزار نفر شاغل داریم که 10 هزار نفر در مجتمع گازی، 20 هزار نفر پتروشیمی و 31 هزار نفر در سایر بخش‌ها مشغول فعالیت هستند و از این تعداد 30 درصد بومی منطقه هستند که نسبت به سه سال گذشته که این رقم 22 درصد بود افزایش هشت درصدی را شاهد هستیم که البته رسیدن به 50 درصد اشتغال بومی نیز هدفگذاری شده است. 

650 میلیارد تومان هزینه برای زیرساخت ها

وی ادامه داد: برای رفاه مردم و ایجاد جاذبه قرار است که هفت هزار واحد مسکونی احداث شود ضمن اینکه از ابتدای تاسیس منطقه حدود 650 میلیارد تومان صرف زیرساخت‌ها شده است.

20 میلیون تن صادرات از منطقه طی 7 ماهه سال

وی درباره بخش صادرات و واردات منطقه نیز گفت: طی هفت ماه گذشته میزان صادرات به مرز 20 میلیون تن رسیده در حالی که در سال 93 کل صادرات از منطقه در یک سال 21 میلیون تن بوده است و در سال گذشته نیز این رقم 24.5 تن بوده است و نگاه به این ارقام بیانگر آن است که تعداد فازهای گازی و میعانات اضافه شده و بر مجتمع‌های جدید پتروشیمی افزوده شده است.

وی تصریح کرد: 20 میلیون تن صادراتی که طی هفت ماهه سال جاری داشته‌ایم 9 میلیارد دلار ارزش داشته که 37 درصد به لحاظ وزنی و 19 درصد به لحاظ ریالی نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: از مجموع 20 میلیون تن محصول صادراتی 9میلیون و 700 هزار تن مربوط به بخش میعانات و 9 میلیون و 600 هزار تن مربوط به صادرات غیر نفتی است و به لحاظ دلاری نیز 5 میلیارد دلار مربوط به کاندنسیت و 4 میلیارد دلار نیز درآمدزایی از صادرات غیر نفتی است و به این ترتیب به لحاظ تناژ 65 درصد افزایش صادرات کاندنسیت و 18 درصد افزایش صادرات در محصولات غیر نفتی داشته‌ایم.

یوسفی در ادامه درباره مدیریت بحران در منطقه اظهارداشت: ما همواره باران اول را در منطقه پیش‌بینی می‌کنیم که براین اساس احتمال بارندگی در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه زیاد است و با توجه به اینکه منطقه صنعتی است باید خود را آماده کنیم زیرا پیش‌بینی ریزش نیز وجود دارد لذاباید ماشین‌آلات را هماهنگ کنیم که بحران را مدیریت کرده و از تاسیسات در مقابل سیل حفاظت کنیم.

کد خبر : ۴۳۱۵۸۹