خبرگزاری کار ایران

بیش از 80 درصد «جو» مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود

مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت گفت: بیش از 80 درصد جو مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود.

به گزارش ایلنا،  کاوه خاکسار گفت: نیاز سالانه کشور به جو نزدیک به پنج میلیون تن است و سال زراعی 95-94 نزدیک به 3 میلیون و 800 هزار تن از این محصول تولید شد.

وی افزود: 20 درصد باقیمانده نیاز ما به جو با رفع مسایل بازرگانی حل خواهد شد، زیرا ما کارهای مدیریتی را در چارچوب اقتصاد مقاومتی انجام می دهیم و به دنبال افزایش عملکرد تولید این محصول هستیم.

خاکسار عملکرد مزارع دیم جو را در سال زراعی گذشته 1400 کیلوگرم در هکتار و مزارع آبی را 3500 کیلوگرم در هر هکتار عنوان کرد.

وی اظهار داشت: سال گذشته نزدیک به یک میلیون و 700 هزار هکتار از اراضی، زیر کشت جو رفت که از این سطح 700 هزار هکتار مربوط به اراضی آبی و یک میلیون هکتار اراضی دیم بود.

خاکسار با بیان این که برای سال زراعی جاری برنامه کشت یک میلیون و 750 هزار هکتار جو را داریم، گفت: تا کنون بیش از 395 هزار و 300 هکتار جو آبی و 446 هزار و 408 هکتار جو دیم کشت شده است.

وی با اشاره به این که کشت این محصول در اراضی کشور همچنان ادامه دارد، گفت: سال گذشته تا این ماه در کشور یک میلیون هکتار جو کشت شده بود.

وی در همین حال قیمت و مسایل مربوط به خرید جو را از دیگر عوامل موثر بر کشت این محصول دانست.

خاکسار ادامه داد: تا کنون در استان های خراسان رضوی 101 هزار و 400 هکتار، کرمانشاه 156 هزار و 200 هکتار، همدان 59 هزار و 280 هکتار، آذربایجان شرقی بیش از 50 هزار هکتار و استان مرکزی 48 هزار هکتار جو کشت شده و در مناطق معتدل و گرم هنوز کشت این محصول آغاز نشده است.

قیمت تضمینی 1092 تومان برای هر کیلو جو

وی با بیان این که سال گذشته 25 هزار تن بذر گواهی شده جو بین کشاورزان توزیع شد، اعلام کرد: امسال 47 هزار تن بذر گواهی شده این محصول در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

خاکسار در مورد قیمت تضمینی جو نیز اظهار داشت: قیمت تضمینی پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای سال زراعی جاری 1092 تومان به ازای هر کیلوگرم جو است.

وی تاکید کرد که با توجه به استفاده از ماشین آلات جدید و بذرکارها در اراضی و مبارزه به موقع با آفات در صورت رفع مسایل بازرگانی، 100 درصد جو مورد نیاز کشور قابل تامین است.

 

 

کد خبر : ۴۳۰۹۴۸