خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش به ایلنا خبر داد:

اجاره 20 فروند نفتکش به شرکت‌های خارجی/ آمادگی نفتکش‌ها برای اعزام به اروپا

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش گفت: شرکت ملی نفتکش ایران تا پیش از تحریم‎ها از جمله شرکت‎های بزرگ اجاره‎دهنده کشتی به شمار می‎رفت که این روند، در دوران تحریم متوقف شد.

به گزارش خبرنگار  اقتصادی ایلنا، سیروس کیان ارثی که به تازگی در سمت مدیر عاملی شرکت ملی نفتکش ایران منصوب شده است در گفت وگویی به سوالات پیرامون مباحث نفتکش ها پاسخ داد.

در ادامه گفت و گوی ایلنا با وی را می خوانید:

وضعیت تردد نفتکش‌های ایرانی در آب‌های آزاد و خلیج فارس بعد از برجام چه تغییراتی داشته است؟

ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران درحال حاضر به بنادر کشورهای چین، کره جنوبی، تایوان، هند، ترکیه، سنگاپور ،امارات، روسیه و... تردد دارد. ضمن اینکه برنامه‎ریزی برای تردد کشتی‎ها به اروپا به اتمام رسیده به طوری که ناوگان آماده اعزام به بنادر اروپایی است.

درحال حاضر چه تعداد نفتکش ایرانی در تردد هستند؟ چه میزان نفت و فرآورده توسط نفتکشهای ایرانی جابجا می شود؟

شـــرکت ملی نفتکش ایــران به عنوان بزرگترین کشتیرانی نفتی جهان با ظرفیت 15.5 میلیون تن است و درحال حاضر کلیه محموله‎های نفت‎خام شرکت ملی نفت که به صورت DES به فروش می‎رسد توسط ناوگان این شرکت به مقاصد صادراتی حمل می‎شود، محموله‎های به فروش رسیده که به صورت FOB  برداشت می‎شوند نیز توسط مازاد ظرفیت کشتی‎ها برای مشتریان خارجی حمل می‎شود.

وضعیت بیمه نفتکشها بعد از برجام چه تغییراتی داشته و بیمه ها از کدام کشورها هستند؟

با اجرایی شدن برجام، پوشش بیمه P&I کشتی‎های شرکت ملی نفتکش ایران دوباره برقرار شد به طوری که در حال حاضر تمامی ناوگان این شرکت تحت پوشش بیمه‎های معتبر بین‎المللی موسوم به I.G.A قرار دارند که از کشورهای انگلیس، سوئد و نروژ اخذ شده است.

وضعیت امنیت نفت‌کش‌ها چگونه است؟ طی سال جاری چه تعداد حمله از جانب دزدان دریایی داشتهایم؟

خوشبختانه با پشتیبانی‎های نیروی دریایی ارتش و همچنین تدابیر اتخاذ شده، تاکنون هیچ گونه حادثه امنیتی برای ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران اتفاق نیفتاده و خوشبختانه تمامی حملات دزدان دریایی به کشتی‎های این شرکت به شکست انجامیده است در مجموع امنیت نـــاوگان نفتکش ایران در آب‎های بین‎المللی به پشتوانه حضور ناوگروه‎های نیروی دریایی ارتش از سطح بسیار مطلوبی برخوردار است.

 بیشتر مشتریان ناوگان ایران از کدام قارهها هستند؟

در مورد مشتریان ناوگان نفتکش ایران اگر منظور اجاره کنندگان کشتی است باید به این نکته اشاره کنم که پس از برجام شرکت‎های مختلفی برای اجاره کشتی با ما وارد مذاکره شده‎اند که در بین آنها شرکت‎های آسیایی، اروپایی و آفریقایی نیز وجود دارد لازم به توضیح می‎دانم که شرکت ملی نفتکش ایران تا پیش از تحریم‎ها از جمله شرکت‎های بزرگ اجاره‎دهنده کشتی به شمار می‎رفت که این روند، در دوران تحریم و با توجه به لزوم پشتیبانی از صنعت و پاسخگویی به نیاز کشور متوقف شد اما پس از اجرایی شدن برجام و با توجه به تمایل شرکت‎های خارجی، مذاکره در این بخش از سرگرفته شد به طوری که تعداد کشتی‎‎های نفتکش ایرانی اجاره داده شده به شرکت‎های خارجی تا پایان آبان ماه امسال به 20 فروند افزایش یافته است.

مشتریان جدید نفت ایران از کدام کشورها هستند؟

این شرکت صـــرفاً در زمینه حمل و نقل دریایی نفت‎خام و فراورده‎های نفتی و LPG  فعالیت می‎کند و لیست مشتریان در اختیار شرکت ملی نفت قرار دارد.

 برنامهای برای افزایش ناوگان دارید یا خیر؟

درحال حاضر برنامه‎ای برای افزایش ظرفیت ناوگان نداریم اما پروژه جوان‎سازی ناوگان در آینده طبق یک برنامه زمانی بلندمدت 5 ساله پیش بینی شده است.

 با توجه به گشایش حاصل شده بعد از برجام آیا برنامهای برای صادرات LPG توسط ناوگان حمل و نقل دریایی دارید یا خیر؟

شرکت ملی نفتکش ایران با برخورداری از کشتی‎های حمل LPG  قبل و بعد از برجام در زمینه صادرات LPG اقداماتی را انجام داده اما فعالیت بیشتر در ایــن زمینه منوط بــه رونق بازار بین‎المللی LPG و سرمایـــه‎گذاری و برنامه‎ریزی وزارت نفت است. لازم به یادآوری است حوزه پررنگ در عرصه حمل و نقل دریایی گاز از جمله برنامه‎ها و سیاست‎های شرکت ملی نفتکش است که در این ارتباط توسعه ناوگان گازبر نیز طبق برنامه‎های مصوب پنج ساله شرکت در دستور کار قرار دارد.

نحوه دریافت وجوه و مطالبات از خارجیها پس از برجام به چه شکل انجام می شود؟آیا ارتباطات بانکی تسهیل شده یا خیر؟

در حال حاضر شرکت ملی نفتکش ایران مطالبات خود بابت اجاره کشتی‎ها را از طریق چندین بانک در اروپا و خاور دور دریافت می‎کند. درمجموع ارتباطات بانکی تسهیل شده و انشاالله بزودی این مشکل نیز کاملا حل خواهد شد.

کد خبر : ۴۳۰۸۶۰