خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن:

اثر انتخابات امریکا بر بازارها رو به کاهش است

مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن پیش بینی کرد که بازار سرمایه به صورت آهسته و پیوسته فرآیند رشد خود را سپری کند.

به گزارش ایلنا، محسن فاضلیان گفت: به نظر می رسد با توجه به انتشار اخبار امیدبخش از جمله عرضه تسهیلات، خروج 18 هزار بنگاه از رکود و رشد قابل توجه تولید ناخالص داخلی، در مجموع بازار روندی صعودی داشته باشد؛ به ویژه آنکه اثر انتخابات امریکا بر بازارها  هم کم کم رو به کاهش گذاشته است.   

مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن، رشد اقتصاد و به تبع آن رشد بازار سرمایه را بدون رشد فرهنگ سرمایه گذاری از سوی عموم مردم امکان پذیر ندانست و گفت: مردمی سازی اقتصاد فقط این نیست که پول خود را در بانک سرمایه گذاری کنیم؛ بلکه واقعا مردم باید در سرمایه گذاری ها مشارکت و به دولت ها کمک کنند.

وی با اشاره به بحث اوراق سلف گندم افزود: مثلا همین فروش اوراق سلف اگر چه گامی بود که ظاهرا صندوق ها برداشتند ولی در واقع، مشارکت مردم از طریق بازار سرمایه در یکی از کارهای حیاتی کشور بود.

فاضلیان، استراتژی و سیاست دولت یازدهم را از زمان روی کار آمدن، تعدیل نرخ تورم دانست و گفت: هرچه نرخ تورم کاهش پیدا کند، به طور طبیعی نرخ های همزاد آن که نرخ سود سپرده هم از جمله آنها محسوب می شود، باید کاهش پیدا کند و این سیاست به طور طبیعی سیاست درستی است.

وی اظهار داشت: سوالی که الان مطرح است این است که مابه ازاء سود سپرده ای که بانک ها پرداخت می کنند، در جبهه واقعی اقتصاد کجاست و این عدد در کجای اقتصاد ما خود را نشان می دهد.

فاضلیان ادامه داد: نرخ های بازده بدون ریسک، از حدود 28 درصد از ابتدای روی کارآمدن این دولت در بازارهای غیررسمی به حدود 15 درصد کاهش یافته و بانک مرکزی هم این را اعلام کرده است و طبیعی است که بازار هم متناسب با آن رفتار خود را شکل می داد.

وی با ذکر مثالی در این خصوص گفت: مثلا اگر شما الان در بازار سرمایه اوراق با نرخ 20 درصد منتشر کنید، می بینید که حجم تقاضای سنگینی برای آن شکل می گیرد و الان گرایش سرمایه گذاران به نرخ های جاری حدود 20 درصد منطقی است.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن ادامه داد: اتفاق قابل توجهی که رخ داده، آن آخرین بخشنامه ای است که بانک مرکزی ابلاغ کرده و آن اینکه نرخ سالانه سود سپرده های بانکی را 15 درصد اعلام کرده است که البته شواهد مثبتی در خصوص رعایت این نرخ وجود ندارد ؛ به عبارتی آن نرخ سابق در بازار پایا شده است.

وی اضافه کرد: به این ترتیب،  کاهش نرخ سودهای سپرده ای که خود آن می تواند کاهش نرخ تمام شده پول و به تبع آن کاهش نرخ تسهیلات را به دنبال داشته باشد، به جای آنکه  محرکی برای ارائه تسهیلات با نرخ های پایین تر به بنگاه ها و در نتیجه کاهش هزینه تامین مالی و کمک به راه اندازی چرخ تولید باشد، نوعی مقاومت در برابر کاهش نرخ سود سپرده را رقم زده است.

به گفته فاضلیان، پیمایشی مختصر از وضعیت ترازنامه بانک ها نشان می دهد، مهمترین دلیل در بی رغبتی بانک ها به کاهش نرخ سود سپرده، ناتوانی آنها در ایفای تعهدات خود و نرخ بالای مابه التفاوت جریمه بانک مرکزی با نرخ های تامین مالی کمتر از این نرخ است.

وی اظهار داشت: به هر حال بانکی که مشکل دارد، اگر بین رعایت یک ضابطه 15 درصدی و استرس مالی مخیر باشد ، عقل مالی حکم می کند که شرایط استرس مالی را به گونه ای دور بزند .

فاضلیان بیان اینکه الان مشکل اصلی این است که چگونه می‌توان سمت دارایی ترازنامه را برای بانک توانمند کرد، گفت:  بانک نمی تواند تصور کند که سمت راست ترازنامه اش استاتیک و سمت چپش دینامیک باشد، بنابراین هر دو سمت ترازنامه باید متوازن با هم حرکت کنند.

وی ادامه داد:  اگر در شرایط رکود،  بانکی 60- 50 درصد دارایی اش ملک باشد، مدام هزینه تامین مالی پرداخت می کند و از طرفی پولی هم در نمی آورد و حتی اگر ملک خود را به فروش بگذارد خریداری ندارد. لذا باید رونق در کسب و کار بانک ها ایجاد شود که آن هم نیاز به رونق در فضای اقتصاد کلان کشور دارد.

فاضلیان در پاسخ به این سوال که وقتی قیمت تمام شده پول برای بنگاه های اقتصادی بالاست، برای خروج صنایعی که رکود هستند، نرخ مناسب سود چقدر است، گفت: شعار ما این است که هرچه نرخ تامین مالی کمتر شود، رونق اقتصادی بیشتری اتفاق می افتد.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن تاکید کرد: تولید کننده ای که با هزار مخاطره از جمله نوسانات نرخ مواد اولیه، هزینه کارگری، نوسانات بازار، مالیات، افزایش هزینه های مالی و مواجه است،  انگیزه ای برای تولید پیدا نمی کند. بنابراین دولت باید کاری کند که تمایل به سرمایه گذاری بالا رود و این زمانی اتفاق می افتد که نرخ بدون ریسک کاهش یابد .

فاضلیان با ابراز تاسف از اینکه در شرایط فعلی بازار کسانی به قیمت تضعیف پول ملی دلار می خرند و در انتظار بالا رفتن قیمت می نشینند، گفت: این اقدام خیانت به کشور خواهد بود.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن با بیان اینکه بخش واقعی اقتصاد در حال مثبت شدن است، افزود: شرایط پسا برجام حکم می‌کند که ما به روزهای پیش رو خوش بین باشیم.

کد خبر : ۴۳۰۰۵۸