خبرگزاری کار ایران

با امضای تفاهم‎نامه همکاری

مطالعه میدان نفتی چنگوله به شرکت دی‎ان‎او نروژ سپرده شد

شرکت ملی نفت ایران و شرکت نروژی دی‎ان‎او (DNO)، یادداشت‎تفاهمی (MOU) امضا کردند که بر مبنای آن، مطالعه میدان نفتی چنگوله در دستور کار این شرکت نروژی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، این تفاهم‎نامه همکاری بعدازظهر امروز (چهارشنبه، ٢٦ آبان‎ماه) میان غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و بیورن دیل (Bjorn Dale) مدیرعامل شرکت دی‎ان‎او نروژ امضا شد.

منوچهری در مراسم امضای این تفاهم‎نامه به اشتراکات ساختاری میدان‎های نفتی چنگوله و آذر در غرب کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد که دی‎ان‎او نتایج مطالعات خود را ظرف مدت ٦ ماه ارائه دهد.

وی با اشاره به سابقه خوب همکاری صنعت نفت ایران با شرکت نروژی استات اویل، ابراز امیدواری کرد که امضای این تفاهم‎نامه بتواند به توسعه تعامل میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت دی‎ان‎او نیز منتهی شود.

منوچهری یادآور شد: شرکت دی‎ان‎او، نسبت به ایجاد دفتر رسمی در ایران اقدام کند.

بیورن دیل (Bjorn Dale)، مدیرعامل دی‎ان‎او هم در این نشست به سابقه فعالیت‎های این شرکت در نقاط مختلف دنیا اشاره و ابراز خرسندی کرد که فرصت تعامل با صنعت نفت ایران برای این شرکت فراهم شده است.

با توجه به محرز بودن ارتباط ساختمانی میدان چنگوله با میدان آذر، چنگوله در چارچوب واگذاری عملیات توسعه از طریق قراردادهای جدید نفتی در اولویت قرار گرفته است.

پیش‎تر شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده بود: با توجه به این که کمترین فاصله ناحیه قراردادی میدان چنگوله از مرز عراق در حدود ۱۰ کیلومتر است، به دلیل مشخصات ساختمانی میدان‎های چنگوله، آذر و بدره، اشتراک منابع هیدروکربوری میدان چنگوله با کشور عراق، از طریق میدان آذر امکانپذیر است.

میدان نفتی چنگوله در استان ایلام در ۵۰ کیلومتری جنوب ‌شرق شهر مهران و در فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری خط مرزی ایران و عراق (از طرف غرب و شمال غرب) و در حاشیه شمالی فروافتادگی دزفول و مابین میادین نفتی دهلران و آذر قرار دارد.

افق‎های سروک بالایی و پایینی مخازن مورد نظر برای توسعه این میدان هستند و ناحیه قراردادی نیز مساحتی افزون بر ۱۱.۵ در ۲۳.۵ کیلومتر مربع را شامل می شود. ساختمان میدان چنگوله نیز تحت تاثیر زون‎های چین‌خورده و تراستی زاگرس بوده و به دلیل واقع شدن در مرز جنوبی گسل بالارود، دارای سیستم شکستگی، گسل و پیچیدگی‌های ساختمانی مختص به خود است.

 

کد خبر : ۴۲۹۸۷۸