خبرگزاری کار ایران

دبیر اتحادیه چرم در گفت‌وگو با ایلنا:

چرم به صورت نیم‌ساخت از کشور خارج می‌شود/ ارزش افزوده در جیب ترکیه و ایتالیا

asdasd
کد خبر : ۴۲۸۸۴۵

در نشست بررسی مشکلات اتحادیه چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش که در محل خبرگزاری ایلنا برگزار شد، دبیر این اتحادیه گفت: اگر ما به دنبال حمایت از کارگر و اشتغال‌زایی هستیم باید کارآفرینان خوبی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرزان مهاجر ادامه داد: ما در زمینه چرم طبیعی کشور با سابقه‌ای هستیم و از قدیم این محصولات را به کشورهای مختلف صادر می‌کردیم اما امروز با توجه به رکود نیاز به حمایت دولت داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بازار  چرم به صورت نیم‌ساخت از کشور خارج می‌شود و در نهایت پس از تبدیل با قیمت سه‌ برابری به کشور برمی‌گردد. این در حالی است که تمام دردسرها و آلودگی‌های زیست‌محیطی آن در کشور صورت می‌گیرد. اما ارزش افزوده آن متعلق به کشورهایی مانند ترکیه و ایتالیا است.

مهاجر تصریح کرد: شرایط در کشور به شکلی شده است که تولیدکننده چرم ترجیح می دهد کالای خود را صادر کند تا به مشتری ایرانی بدهد زیرا در صورت فروش کالای خود به تولیدکننده ایرانی مجبور است چک 20 ماهه بگیرد اما تولیدکننده چرم برای این که مشکل سرمایه در گردش خود را حل کند حاضر می‌شود کالای خود را با قیمتی پایین‌تر به صورت نقدی صادر کند.

وی با اشاره به صنعت چرم ترکیه گفت: ترکیه در 10 سال اخیر در زمینه چرم صادرات خوبی داشته است اما از دو سال پیش دچار رکود شده است. بر همین اساس وزارت صنعت ترکیه اعلام کرده است که حاضر است تا 50 درصد وام بدون بهره برای به روز کردن ماشین‌آلات به واحدهای تولیدی خود پرداخت کند. این در حالی است که نصب یک خط کامل ماشین چرم‌سازی 20 میلیارد تومان هزینه دارد و در کشور دولت و بانک‌ها برای نصب این ماشین‌آلات حمایت نمی‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات گمرکی این صنعت گفت: مواد شیمیایی لازم برای تولید چرم در کشور تولید می‌شود اما از کیفیت لازم برخوردار نیست و برای همین اگر ما می‌خواهیم کالای صادراتی داشته باشیم مجبور هستیم این مواد را از خارج وارد کنیم که تعرفه آن 25 درصد است. این در حالی است که کالای ما بیش از چهار ماه در گمرک می‌ماند و سبب می‌شود ما از بازار عقب بمانیم. به طور کلی مجموعه این عوامل سبب شده که در سه سال اخیر میزان تولید چرم کشور کاهش داشته باشد و اکنون 70 درصد ظرفیت تولید چرم در کشور خالی است.

دبیر اتحادیه چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش در پایان به هزینه های مازاد در این صنف اشاره کرد و گفت: خواب مواد اولیه در گمرک عدم به روز بودن ماشین آلات و مشکلات بانکی سبب شده که امرزو مصرف کننده 40 درصد هزینه اضافی پرداخت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز