خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو در نشست مشترک با استانداران حوضه آبریز زاینده رود مطرح کرد:

کاهش محسوس بارندگی در حوضه زاینده‌رود/ باید خیلی سریع با برداشت‌های غیرمجاز آب برخورد کرد

asdasd
کد خبر : ۴۲۶۷۰۶

وزیر نیرو گفت: از ابتدای سال آبی میزان بارش در حوضه زاینده‌رود حدود 22 میلی‌متر بوده، این در حالی است که در سال آبی گذشته و در همین بازه زمانی 164 میلی‌متر بارندگی داشتیم.

به‌گزارش ایلنا، «حمید چیت‌چیان» وزیر نیرو صبح امروز (دوشنبه) در نشست شورای هماهنگی مدیریت به‌هم پیوسته حوضه آبریز زاینده‌رود به بررسی مشکلات این حوضه پرداخت، و اظهار داشت: متاسفانه حوضه آبریز زاینده رود از جمله حوضه های پرتنش آبی کشور است و در سال آبی جاری 95-96 وضعیت بارش ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته به طرز قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: میزان بارش در این حوضه در 45 روز گذشته حدود 22 میلیمتر بوده، این در حالی است که در سال آبی گذشته و در همین بازه زمانی میزان بارش ها برابر با 164 میلی‌متر بوده است.

وی تصریح کرد: براساس پیش بینی های هواشناسی برای آبان ماه در گاوخونی و حوضه زاینده رود شاهد افزایش 0.5 تا 1.5 درجه دمای هوا هستیم و انتظار می رود میزان بارش ها در سال آبی جاری تا پایان دی‌ماه حدود 20 درصد نسبت به متوسط درازمدت کاهش یابد.

وی با اشاره به پیشی گرفتن مصرف بر منابع آب در این حوضه گفت: وضعیت ورودی آب به حوضه زاینده رود در سال گذشته حدود 1100 میلیون مترمکعب بوده، این در حالی است که میزان خروجی آن کمی بیش از این مقدار بود و به 1312 میلیون مترمکعب رسید.

چیت چیان تأکید کرد: با توجه به کمبود بارش ها در این حوضه باید جهت رهاسازی آب برای کشت پاییزه در این حوضه کمی احتیاط کرد، در غیر اینصورت ممکن است با رها سازی بدون برنامه آب سد زاینده رود، هم میزان ذخیره آب سد کاهش یابد و هم ممکن است بارندگی کافی هم برای جبران آن وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: در این صورت هم کشاورزان  نخواهند توانست به مقدار کافی آب دریافت کنند، و هم اینکه مشکل آب شرب استان اصفهان با مشکل مواجه شود.

وی خاطرنشان کرد: همه سعی و تلاش وزارت نیرو این است که با برنامه ریزی درست امکان رها سازی آب جهت کشت پاییزه کشاورزان را فراهم آورد و امید است با افزایش بارندگی ها در این حوضه در روزهای آتی بتوان با اطمینان خاطر بیشتر به این کار مبادرت کرد.

 

وزیر نیرو با اشاره به برداشت های غیرقانونی از آب بویژه در بالادست و پایین دست سد زاینده رود اظهار داشت: از استانداران محترم حوضه می خواهم برای تأمین آب پایدار در این حوضه با شرکت های آب منطقه ای جهت جلوگیری از برداشت های غیرقانونی از آب در بالادست و پایین دست سد زاینده رود همکاری بیشتری داشته باشند.

وی تأکید کرد: از جمله مشکلات اساسی ما برای جلوگیری از برداشت های غیرمجاز در این حوضه کمبود تجهیزات اندازه گیری است که امیدواریم بتوانیم با کمک استانداران محترم و همکاری کشاورزان تعدا این تجهیزات را افزایش دهیم.

در دامه این نشست استانداران و اعضای شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود که از ارگان‌هایی همچون وزارت جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، محیط زیست و نماینده کشاورزان حضور داشتند، پیشنهادهای خود را برای مدیریت بهتر منابع آبر این حوضه ارائه کردند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز