خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان شیلات خبر داد :

صادرات ۱ تن خاویار پرورشی از کشور طی سال جاری

رئیس سازمان شیلات از صادرات یک تن خاویار پرورشی طی سال جاری خبر داد و گفت: در آینده نزدیک بیش از ۲ هزار تن گوشت و ۳۰ تن خاویار در کشور تولید خواهد شد.

به گزارش ایلنا، حسن صالحی با اشاره به اینکه در بزرگترین مرکز تولید و پرورش ماهیان خاویاری در استان مازندران در آینده نزدیک بیش از 2 هزار تن گوشت و 30 تن خاویار تولید خواهد شد افزود: امسال بخش خصوصی نیز وارد چرخه تولید و عرضه خاویار شد که در مجموع حدود 2 تن گوشت و بیش از یک تن خاویار تولید و صادر خواهد شد.

وی گفت: به منظور افزایش تولید این گونه اقتصادی با توافق و همکاری استانداران و بخش خصوصی سه استان شمالی کشور و بنیاد مستضعفان بیش از 300 مزرعه تولید و پرورش ماهیان خاویاری احداث خواهد شد.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: امسال به منظور تامین نیاز مراکز پرورش ماهیان خاویاری 4 میلیون قطعه بچه ماهی از گونه فیل ماهیان، قره برون، استرلیات و شیپ تولید شده است.

صالحی گفت: در تولید بچه ماهیان خاویاری از روش به گزینی نژاد استفاده می شود و تاکنون هیچ دستکاری ژنتیکی در آبزیان انجام نشده است.

وی درباره روند اجرای طرح پرورش ماهی در قفس افزود: تاکنون 40 هزار تن پروانه تاسیس با هدف تولید 20 هزار تن انواع ماهی در سواحل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان صادر شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: زیرساختهای لازم برای تولید و پرورش آبزیان با روش پرورش ماهی در قفس در سواحل دریا ایجاد شده است.

صالحی همچنین از اختصاص اعتبار ویژه برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس خبر داد و افزود: اعتبارات این طرح و طرح احداث و توسعه گلخانه ها در برنامه اقتصاد مقاومتی با همکاری صندوق توسعه ملی و بانک کشاورزی تامین می شود و کمکهای خوبی پیش بینی شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: در طرح پرورش ماهی در قفس انواع گونه های بومی ویژه حوزه آبریز خزر، آزاد ماهیان، کپور دریایی، ماهی سفید و ماهیان خاویاری تولید می شود.

صالحی گفت: در خلیج فارس و دریای عمان نیز ماهی کوبیا، سوبیتی، هامور، حلوا سفید ، شانک و سوف دریایی برای پرورش در قفس در دستور کار قرار دارد.

 

کد خبر : ۴۲۶۵۸۴