خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل توزیع برق تهران:

اعطای 30 درصد یارانه حق انشعاب به تهرانی‌ها /نیاز به 1000 میلیارد تومان بودجه برای سه تعرفه‌ای شدن کنتورها

هاشمی با اشاره به اینکه سه تعرفه ای شدن کنتورها کاهش مصرف پیک را بدنبال خواهد داشت، افزود: برای این موضوع نیاز به 1000 میلیارد تومان بودجه داریم.

به‌گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سیدمحمد هاشمی مدیر عامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ در نشست در حاشیه ای شانزدهمین نمایشگاه بین المللی برق با اشاره به گسترگی شبکه توزیع برق تهران گفت: در کشور 36 هزار پست 20 کیلوولت وجود دارد که 17 هزار پست آن در تهران قرار دارد و نشان می دهد که چه حجم عظیمی از این شبکه در تهران و زیرزمین کار گذاشته شده است.

وی افزود: شبکه فشار ضعیف 27 درصد برق کشور را شامل می شود و قیمت‌ها را به دلیل اینکه شبکه برق باید در زمین مدفون شوند، بالا می‌رود و هزینه انشعاب از 2.5 میلیون تومان شروع و تا 5.5 میلیون تومان می‌رسد.

هاشمی با بیان اینکه برای گرفتن مجوز حفاری باید 23 میلیون تومان به شهرداری بدهیم و چون شهرداری اجازه زدن پست هوایی را نمی‌دهد، اظهار داشت:  باید اکثرا انشعاب‌ها به صورت زمینی انجام شود؛ بنابراین مجبوریم هزینه پست‌های زیرزمینی تا 25 کیلوولت را خودمان تامین کنیم، اما بیشتر از این مقدار به عهده مشتری است.

وی با بیان اینکه هزینه انشعاب در تهران نقطه به نقطه فرق می‌کند، چرا که هزینه زمین در مناطق مختلف برای حفر کابل های برق نیز فرق می کند، به یارانه واگذاری انشعاب اشاره و تصریح کرد: میزان یارانه در تهران حداقل 50 درصد بود که با 32 آمپری شدن این میزان به  30 درصد رسیده است یعنی قیمت تمام شده ما 3.450 میلیون است اما به مردم با نرخ 2میلیون 400 هزار تومان واگذار می شود.

وی ادامه داد: تلفات برق تهران 15 درصد بود، البته کار بسیار بزرگی در این زمینه انجام شد تا این میزان طی 6 ماه گذشته به 3 درصد رسیده که رتبه اول کشور است.

هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه سه تعرفه ای شدن کنتورها کاهش مصرف پیک را بدنبال خواهد داشت، افزود: برای این موضوع نیاز به 1000 میلیارد تومان بودجه داریم.

وی همچنین گفت: اگر ادارات که دولتی که یک چهارم مصرف تهران را دارند، تجهیز به انرژی های نو شوند تاثیر شگرفی بر کاهش میزان مصرف خواهد داشت.

 

کد خبر : ۴۲۶۴۱۷