خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات خبر داد:

مذاکره با وزیر ارتباطات عراق برای ارائه خدمات اینترنتی به زائرین کربلا در اربعین

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات گفت: با جرائم اپراتورها طبق مقررات برخورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری که در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد در واکنش به تخلفات برخی اپراتورها بیان داشت: هر کدام از اپراتورها متناسب باتخلف خود جریمه می‌شوند و معاونت رگولاتوری پیگیر این مساله است و در صورت مواجهه با تخلفات هر کدام از اپراتورها با آنان برخورد می‌کنند.

او در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص این که چه برنامه‌ای در جهت ارائه اینترنت به زائرین کربلا در اربعین دارند، اظهار داشت: با هماهنگی‌های مختلفی که انجام شده امیدواریم که خدمات‌دهی اینترنت نسبت به سال گذشته در عراق بهبود یابد. در رابطه با تلفن همراه و اینترنت مشکلات به  مراتب کمتر شده است و با هماهنگی‌هایی که با وزیر ارتباطات عراق داشته‌ایم اجازه داریم در مسیرهای نجف تا کربلا اینترنت را به هموطنان ارائه دهیم و همچنین این کار در اطراف حرم نیز انجام خواهد شد.

واعظی تاکید کرد: تا یک ساعت دیگر با وزیر ارتباطات عراق که به همین منظور به ایران دعوت شده است مذاکراتی داریم که امیدواریم تمامی مسائل ومشکلات موجود در خصوص اینترنت را حل کنیم.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که توافق اپراتور چند ملیتی MTN با ایرانیان نت به کجا رسیده است؟ ، بیان داشت: این قرارداد قطعی نشده است و باید منتظر ماند تا به نتیجه نهایی برسد. ایرانیان‌نت و MTN هر کدام برای توافق دارای دو خواسته جداگانه هستند اما هیچ کدام از خواسته‌ها تامین نشده است. این دو شرکت تاکنون روی فروش 49 درصد سهام به MTN به توافق رسیده‌اند اما تا امروز بیش از 50 درصد سهام ایرانیان نت در اختیار این شرکت است.

واعظی درخصوص طرح مجلس برای آزادسازی پهنای باند و تصمیم وزارت ارتباطات در این زمینه اظهار داشت: مساله پهنای باند بر اساس ابلاغی که از گذشته بوده است و بر مبنای آن پهنای باند تولیدی داخل آزاد است اما پهنای باندی که از خارج وارد می‌شود باید مراحل مختلف را بگذراند زیرا در زمینه آزادسازی، مسائل نظارتی و امنیتی باید حل شود لذا فعلا رویه همان رویه سابق است.

وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی بر این که در دولت یازدهم مردم شاهد کاهش تعرفه اینترنت نبوده‌اند، بیان داشت: در یک سال و نیم قبل تعرفه اینترنت 20 درصد کاهش یافته است. هر یک گیگ 4500 تومان بود که به 3600 تومان  کاهش یافت. پس از آن نیز تعرفه با کاهش مواجه شد و از 3600 تومان به 2950 تومان رسید که البته این برای مصرف کم بوده است و اگر مصرف اینترنت بیشتر باشد بین 17 تا 33 درصدکاهش خواهد یافت بنابراین مردم در دولت یازدهم طعم کاهش تعرفه اینترنت را چشیده‌اند.

او افزود: در ارتباط با تعرفه اینترنت موبایل نیز با توجه به این که در گذشته نرخ آن بالا بوده است باز هم با کاهش مواجه شده است. به طوری که تعرفه از 14 ریال به 5 ریال و در حال حاضر نیز به  4 ریال رسیده است و اگر تخلفی از طرف اپراتورها صورت گیرد باید به 195 گزارش دهند چرا که این مساله به طور مرتب رصد می‌شود.

واعظی در خصوص فروش  غیر اقساطی تلفن ثابت توسط مخابرات گفت: درباره تعرفه تلفن ثابت مصوبه ابلاغ شده است و مبلغ  100 هزار تومان در ابتدای کار از مشترکان دریافت می‌شود  و مابقی یعنی 100 هزار تومان دوم در 36 قسط دریافت می‌شود. البته با توافق برخی مشترکان این اتفاق نیز رخ داده که مخابرات به جای 100 هزار مبلغ 80 هزار تومان به طور یکباره از مشترکان دریافت می‌کند و بدین شکل خط ثابت واگذار می‌شود. البته مخابرات اجازه ندارد بدون رضایت مشترک چنین اقدامی انجام دهد و اگر قرار بر الزام مشترک به پرداخت یکباره خرید خط تلفن باشد قطعا با این موضوع برخورد خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات درباره رفع فیلتر فیس بوک و توئیتر بیان داشت: در خصوص رفع فیلتر فیس بوک و توئیتر باید کمیته تعیین مصادیق مجرمانه تصمیم گیری کند. البته تاکید دولت یازدهم بر استفاده آزادمردم از اطلاعات است. همچنین در 4 سال اخیر سعی شده است از استفاده مردم از  شبکه های اجتماعی که محتوای غیراخلاقی ندارد جلوگیری نشود چرا که کار درستی نیست. با کسانی که می‌گویند که باید از شبکه های اجتماعی بومی استفاده شود مخالف نیستیم اما این در صورتی عملی می‌شود که جایگزینی برای شبکه های اجتماعی مورد استفاده مردم داشته باشیم.

او در پایان گفت: زمانی که بحث شبکه ملی اطلاعات مطرح شد بسیاری بر این باور بودند که اگر شبکه ملی اطلاعات درست شود برای مردم محدودیت ایجاد می‌شود اما سازوکاری ایجاد شد که مردم امورات خود را به درستی انجام دهند و این کار با کیفیت بالاتری انجام شود و تسهیلاتی برای تولیدکنندگان محتوا به وجود آورده‌ایم تا بتوانند خدمات مورد نظر را دریافت کنند.

کد خبر : ۴۲۶۲۰۸