خبرگزاری کار ایران

اتاق مشترک ایران و بلغارستان تاسیس می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۲۴۴۹۰

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، در دیدار با کریستو پلنداکوف، سفیر بلغارستان در تهران، از راه اندازی اتاق مشترک ایران و بلغارستان خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از اتاق ایران ؛غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، در دیدار با کریستو پلنداکوف، سفیر بلغارستان در تهران، از راه اندازی اتاق مشترک ایران و بلغارستان خبر داد.

کریستو پلنداکوف، سفیر بلغارستان در این دیدار که در اتاق ایران برگزار شد، ضمن اشاره به افزایش همکاری تجاری میان ایران و بلغارستان طی ماه های اخیر خواستار همکاری نزدیک اتاق ایران و اتاق بازرگانی بلغارستان شد. او همچنین به امضای توافقنامه میان ایران و کنفدراسیون استخدام‌کنندگان بلغارستان اشاره کرد و از سفر هیات تجاری ایران به همراه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، طی روزهای آتی به بلغارستان استقبال کرد.

سفیر بلغارستان گفت: این سفر در هفتم و هشتم نوامبر، هم‌زمان با اولین روز پس از برگزاری انتخابات در بلغارستان است و امیدواریم به‌رغم شلوغی های این روز، برنامه خوبی برای ایشان و هیات همراه داشته باشیم.

پلنداکوف درباره جزئیات این سفر توضیح داد: وزیر خارجه ایران ملاقلاتی با وزیر خارجه بلغارستان خواهد داشت. او سپس در میان دیپلمات‌های بلغارستانی سخنرانی خواهد کرد. همچنین درخواست شده ملاقاتی با وزیر فناوری اطلاعات بلغارستان داشته باشد که رئیس کمیسیون مشترک دو کشور نیز هست. آقای ظریف روز هشتم نوامبر نیز با نخست‌وزیر بلغارستان ملاقات خواهد کرد که این خود نشاندهنده سطح روابط میان دو کشور است.

سفیر بلغارستان روابط خوب در سطح سیاسی را زمینه مناسب برای تقویت روابط تجاری دانست.

پلنداکوف توافق درباره ارتقای روابط صنعتی میان دو کشور را گام مهمی در توسعه روابط دانست و افزود: اخیرا دیپلماتی به ایران آوردیم که مسئولیت ویژه او اقتصادی است. همچنین به زودی نفر سوم را در حوزه اقتصادی و در چارچوب PPP (مشارکت عمومی، دولتی و خصوصی) به ایران خواهیم آورد.

پلنداکوف همچنین گفت: در حال حاضر نمایندگانی از آژانس اعتبارسنجی بلغارستان در ایران حضور دارند که یک سند همکاری با همتای ایرانی خود به امضا رسانده اند و قرار است کارخانه ذوب‌آهن اصفهان را اعتبارسنجی کنند.

 ارتباط با بلغارستان، اولویت دولت یازدهم

در ادامه این دیدار، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با اشاره به زمینه‌های همکاری ایران و بلغارستان، به خصوص در زمینه حمل‌ونقل گفت: در گذشته‌های دور، بلغارستان نقطه اتصال ایران و اکثر کشورهای اروپایی برای حمل کالاهای زمینی ایران به این کشورها بوده است. بر همین اساس، در وزارت راه‌و‌شهرسازی ایران کمیته ویژه‌ای برای موضوع حمل‌و‌نقل ایران و بلغارستان تشکیل شده که اتاق ایران نیز مذاکرات را پیگیری می‌کند.

شافعی به زمینه‌های همکاری های صنعتی با بلغارستان اشاره کرد و افزود: در بسیاری از نقاط ایران،‌ همچنان تراکتورهای بلغارستان را در حال فعالیت می‌بینیم.

شافعی، بلغارستان را یکی از نقاط مورد توجه گردشگران ایرانی دانست و گفت: در طول سال‌های گذشته به دلیل بروز مشکلات، تعداد گردشگران ایران به بلغارستان کاهش یافته است. او تاکید کرد: در مورد صنعت خودرو نیز همکاری‌های خوبی داشته‌ایم که تحت‌تاثیر شرایط تحریم قرار گرفته، اما با فرصت‌های جدید پیش‌آمده می‌توان روابط گذشته را ارتقا داد.

رئیس اتاق ایران، ضمن استقبال از برقراری روابط میان استان های دو کشور از راه اندازی اتاق مشترک ایران و بلغارستان خبر داد. شافعی تشکیل این اتاق را برای رسیدن به حرکت جهشی در مناسبات اقتصادی دو کشور ضروری دانست و افزود: دو طرف تصمیم جدی برای افزایش روابط اقتصادی دارند.

 شافعی گفت: سفر ظریف به بلغارستان به عنوان یک اولویت در دولت مطرح بوده و این نشان از اراده جدی برای توسعه روابط اقتصادی دارد. برای بسیار از کشورها فرصت جدیدی برای اتصال به اقتصاد بزرگ ایران بوجود آمده و ما اولویت را به کشورهایی می‌دهیم که سیاست‌های دولت اقتضا می‌کند و بلغارستان در این اولویت‌ها قرار دارد.

تهران به صوفیا متصل می‌شود

سفیر بلغارستان به برقراری روابط فعال این کشور با استان‌های زنجان، اراک و یاسوج اشاره کرد و افزود: در تلاشیم این سه استان را به استان‌های بلغارستان و شهرداری ها و فرمانداری های این کشور متصل کنیم. همچنین می‌خواهیم بین شهر مشهد و یکی از شهرهای صنعتی بلغارستان خواهرخواندگی ایجاد کنیم.

پلنداکوف افزود: با توجه به اینکه فرودگاه‌های بین‌المللی در شهر مشهد، اصفهان و تبریز وجود دارد، قصد داریم پرواز مستقیم میان این فرودگاه ها و بلغارستان برقرار کنیم تا تعداد گردشگران افزایش پیدا کند. او گفت: سفارت بلغارستان در تهران طی سال جاری 20 هزار روادید برای گردشگران ایرانی صادر کرده است.

او گردشگران را عامل فرصت‌های تجاری دانست و افزود: از این 20 هزار روادید، دوهزار روادید برای تجار بوده و از این دو هزار روادید، شاید 200 روادید با شرکای بلغاری خود دیدار داشته‌اند. از این 200 دیدار، شاید 20 مورد آنها عملیاتی شده و 20 تجارت عملیاتی در سال بسیار خوب است.

او همچنین با اشاره به اتاق مشترک بلغارستان-ایران گفت: از سال گذشته تعدادی تجار ایرانی در این اتاق ثبت‌نام کرده‌اند و تجار مرکزی، زنجان و یاسوج آماده عضویت در این اتاق هستند. اتاق ایران و بلغارستان در صوفیه تاسیس شده و اگر اتاق مشترکی در ایران نیز تاسیس شود، روابط اقتصادی توسعه خواهد یافت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز