خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران:

مقصریم که نتوانستیم در آماج فضاسازی‌ها قرار نگیریم / کار در نفت به مثابه حضور در جنگ است

معاون وزیر نفت از سوق دادن شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران به سمت فعالیت در قالب اکتشاف و تولید (E&P) خبر داد و گفت: به تدریج با واگذاری فعالیت‎های بخش تصدی‎گری به شرکت‎های فرعی، نقش حاکمیتی این شرکت پررنگ‎تر می‎شود.

به گزارش ایلنا، علی کاردر بر ضرورت تغییر برخی پارادایم ها به عنوان یکی از راه های افزایش کارآمدی و بهره وری سازمانی تاکید کرد.

وی با اشاره به انتصاب معاون خود در امور عملیات غیرصنعتی، عنوان کرد: از زمانی که بحث تغییر ساختار در این شرکت مطرح شد، چهار معاونت مدنظر قرار گرفت که یکی از این معاونت ها با عنوان پشتیانی و سرمایه گذاری معرفی شد.

کاردر ادامه داد: از آنجا که این عنوان نمی توانست به خوبی گویای شرح وظایف این معاونت باشد، عنوان معاونت «عملیات غیرصنعتی» انتخاب شده است که مسئولیت اصلی این معاونت، خدمت رسانی به بخش های عملیاتی و تسهیل و روان سازی امور و فرایندهای بخش عملیاتی شرکت است.

وی با اشاره به تفویض صفر تا صدی اختیارات خود به معاونانش، در عین حال یادآور شد: سیاستگذاری های کلان، همه زیرنظر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران انجام می شود.

کاردر بر ضرورت هماهنگی هرچه بیشتر بین تمام واحدهای ستادی و عملیاتی تاکید کرد و افزود: این هماهنگی برای پیشبرد اهداف شرکت ملی نفت ایران در برنامه ششم توسعه ضروری است.

شرکت ملی نفت ایران از تصدی‎گری فاصله می گیرد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از سوق دادن شرکت های فرعی تابعه شرکت ملی نفت ایران به سمت فعالیت در قالب شرکت های اکتشاف و تولید (E&P) خبر داد و گفت: شرکت های فرعی در حال حاضر کارگزار هستند؛ اما در صددیم که این شرکت ها با عقد قرارداد با شرکت های بین المللی و داخلی، راهبری توسعه میدان ها را به دست گیرند و خود به عنوان طرف قرارداد شرکت ملی نفت ایران در توسعه میادین نقش آفرینی کنند.

وی از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان مصداق بارز پیاده سازی این مدل نام برد و افزود: زمانی که شرکت های فرعی به سمت اکتشاف و تولید شدن حرکت کنند، به تدریج شرکت ملی نفت ایران با واگذاری بخش های تصدیگری به شرکت های فرعی می تواند از حوزه تصدیگری خارج شده و بیشتر در جایگاه اصلی و درست خود که جایگاه حاکمیتی و هلدینگی است ایفای نقش کند.

کاردر با اشاره به آغاز فرایند اجرای قراردادهای جدید نفتی، گفت: کار شناسایی شرکت های صاحب صلاحیت ایرانی برای فعالیت در قالب شرکت های اکتشاف و تولید به پایان رسیده است و ١١ شرکت ایرانی در وندورلیست نفت قرار گرفته اند؛ همچنین فراخوان شرکت های بین المللی نیز اعلام شده و این شرکت ها در حال تهیه و ارسال اطلاعات درخواستی ایران هستند.

وی یادآور شد: شرکت های ایرانی منتخب در وندورلیست وزارت نفت، هیچ یک اکتشاف و تولید (E&P) نیستند، بلکه در بهترین حالت پیمانکاران عمومی (GC) هستند که برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید، مستعد و صاحب صلاحیت شناخته شده اند و به این سمت حرکت می کنند.

کاردر با اشاره به قراردادهای منعقد شده بین شرکت ملی نفت ایران با دانشگاه ها در زمینه ازدیاد برداشت از مخازن، گفت: دانشگاه ها، مشاوران جدی و بلندمدت مخازن هستند و شرکتی که به عنوان راهبر توسعه یک میدان انتخاب می شود، باید این مهم را مدنظر داشته باشد.

به گفته وی، در هیچ شرایطی روند همکاری با دانشگاه ها متوقف نخواهد شد.

صادرات روزانه نفت خام؛ ٢ میلیون و ٤٤٠ هزار بشکه

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در بخش دیگری از صحبت هایش، با اشاره به تاثیرگذاری صنعت نفت بر سطح درآمدهای کشور، اشتغال و دیگر شاخص های اقتصادی، افزود: هم اکنون تولید روزانه نفت خام کشورمان به چهار میلیون بشکه نزدیک شده و صادرات نفت خام از مرز ٢ میلیون و ٤٤٠ هزار بشکه در روز گذشته است.

کاردر گفت: کار در نفت به مثابه حضور در جنگ است و ما باید با افزایش و حفظ توان تولید، با تمام توان از خاکریزهای تولیدمان صیانت کنیم.

وی ادامه داد: نشست اوپک نزدیک است و در گرفتن سهم خود به هیچ عنوان کوتاه نمی آییم.

کاردر همچنین به برنامه ریزی های انجام شده برای ایفای مسئولیت های اجتماعی در مناطق عملیاتی شرکت ملی نفت ایران با وجود محدودیت های منابع مالی اشاره کرد و گفت: کار منظمی در این زمینه شکل گرفته است و پیگیری می شود.

آثار جبران ناپذیر برخی تصمیمات درباره نظام پرداخت کارکنان صنعت نفت

وی با اشاره به افزایش تولید نفت و تاثیرگذاری غیرقابل انکار آن بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: برخی صحبت ها و تصمیمات خارج از صنعت نفت درباره نظام پرداخت به کارکنان این صنعت، صنعت نفت و به ویژه شرکت ملی نفت ایران را متضرر خواهد کرد و آثار جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

کارد ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران در شرایط بدی از لحاظ اقتصادی و مالی قرار دارد و با توجه به اینکه به تازگی از بار تحریم ها رهایی یافته است، در موقعیت خاصی به سر می برد و بیش از هر زمان نیازمند تدبیر و آرامش است.

وی خاطرنشان کرد: البته ما مدیران نفتی نیز مقصریم که نتوانسته ایم تاکنون در معرفی ظرفیت ها، تلاش ها و تاثیرگذاری های این صنعت آنقدر موفق عمل کنیم که آماج برخی تصمیمات و فضاسازی ها قرار نگیریم.

 

 

کد خبر : ۴۲۴۴۴۷