خبرگزاری کار ایران

میرافضلی مدیرعامل پتروشیمی جم:

پتروشیمی‌های عسلویه محصول گفت‌وگوی تمدن‌های دولت اصلاحات است / دامپینگ عربستان علیه پتروشیمی ایران

میرافضلی گفت: در شرایطی که قیمت اوره 400 دلاری به 180 دلار رسیده ما قیمت ماده اولیه را 5 برابر کرده‌ایم و این به دلیل استراتژی نادرست است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا سید حسین میرافضلی مدیرعامل پتروشیمی جم در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر کشورهایی مثل عربستان ، امارات و قطر رشد سریعی در صنعت پتروشیمی دارند و اکنون عربستان دیگر کشوری نیست که فقط صادرات نفت داشته باشد و ایامی که ما در جا می‌زدیم و قریب هشت سال تحریم بودیم آنها رشد کردند. چین نیز واحدهای پتروشیمی زیادی احداث کرده و برای تولید پروپیلن و اتیلن، زغال سنگ را به سختی می‌سوزاند و متان تولید می‌کند و از طریق متان کارخانه MTO (متانول) احداث کرده است.

وی افزود: یک کارخانه MTO 1.7 میلیارد دلار هزینه د ارد و آنها این هزینه را متقبل شده تا بتوانند  بازار جهان را به دست بگیرند و یا اینکه می‌بینیم از ایران و دیگر کشورها LPG می‌خرند و 200 دلار کرایه حمل می دهد و تولید پروپیلن و... می‌کنند که ارزش برخی از محصولات به 1800 دلار نیز رسیده است در حالی که ما LPG را خام صادر کردیم.

میرافضلی با طرح این سوال که مزیت ایران چیست، تصریح کرد: ما کشوری هستیم که کمبود آب داریم و نمی‌توانیم آن طور که باید کشاورزی داشته باشیم برای تولید 10 میلیون تن گندم باید سه میلیون هکتار زمین زیر کشت برود و 20 تا 30 میلیارد متر مکعب آب مصرف شود که در آخر 12 هزار میلیارد تومان درآمد کسب شود اما اگر دو کارخانه  TPH زده شود فقط 6 میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شودو دو برابر نیز درآمد کسب می کنیم. ضمن اینکه ما به لحاظ نیروی متخصص و همچنین سواحل دریا غنی هستیم لذا مزیت ما در این حوزه است در حالی که عربستان باید نفت را پالایش کند و LPG را با هزینه‌ای گران استخراج کند اما ما به راحتی از زیر چاه LPG را خارج می‌کنیم و خام صادر می‌کنیم تا جایی که حتی یک  تن هم تبدیل به محصول نمی‌شود.

وی اظهار داشت: در سال 1378 آمریکا و اسرائیل به دنبال حمله نظامی به ایران بودند و این نشان می‌دهد که ریسک سرمایه‌گذاری در کشور ما بالاست  وجایگاه 6 را در ریسک سرمایه گذاری داریم و این به این معناست که زیرا هزینه شرکت‌های بیمه‌گر بالاست سرمایه‌گذار حاضر به سرمایه‌گذاری نیست زیرا وامی به کشورمان داده نمی‌شود و بهره بانکی بالاست.

وی افزود: در زمان جنگ پتروشیمی ایران ژاپن را داشتیم عراق همه جای کشور را بمباران می کرد اما هبا این مجتمع کاری نداشت و تنها دلیل آن این بود که بخش عمده ای از سهام مربوط به کشور ژاپن بود و این کشور اولتیماتوم داده بود لذا سرمایه گذاری خارجی تضمین کننده امنیت و تعامل با جهان است .

مدیرعامل پتروشیمی جم گفت: عمده تولید پتروشیمی در کشور ما اوره آمونیاک متانول و الفین است که صنایع بزرگ پتروشیمی جهان نیز همان‌ها هستند اما باید بدانیم که در ایران زیر 10 درصد گاز تولیدی به سمت پتروشیمی‌ها می‌رود و در عین حال بیشترین سود فروش گاز از پتروشیمی‌ها حاصل می‌شود ودر شرایطی که قیمت محصولات پتروشیمی به اوج رسیده بود  قیمت گاز ما 2.5 سنت بود در زمانی که قیمت اوره و امونیاک و متانول شروع به سقوط کرد ما قیمت خوراک را بالا بردیم زیرا مجلس احساسی تصمیم می گیرد و قیمت را بدون استراتژی خاصی بالا می برند. و قیمت گاز متان را 13 سنت رساندند.

وی با اشاره به اینکه در شرایطی که قیمت اوره 400 دلاری به 180 دلار رسیده ما قیمت ماده اولیه را 5 برابر کرده‌ایم و این به دلیل استراتژی نادرست است، افزود: مجلس تصمیم گرفته و اعلام کرده قیمت پایین اتان رانت ایجاد می‌کند و به صورت ناگهانی تصمیم گرفتم که قیمت را به 240 دلار برسانم  و این در حالی است که قیمت‌ها رو به افت کرده و رقبا در حال تسخیر بازار هستند.

میرافضلی با اشاره به روند تغییر قیمت اتان از سال 2011 تا 2017 اظهار داشت: در حال حاضر قیمت کف اتان در ایران 240 دلار است،  در امریکا در سال 2011، 569 دلار در سال 2012 قیمت 294 دلار ، 2013 ، 193 دلار ، 2014 ، 199 دلار ، 2015 ، 137 دلار ، 2016 ، 141 دلار و 2017 ، 192 دلار بوده است و این در حالی است که در کشورهای اطراف قیمت این محصول 100 دلار است و ما باید با بهره پایین که دارند و قیمت خوراکشان نیز بسیار کمتر از ماست و ریسک سرمایه گذاری پایین است، با آنها رقابت کنیم و انتظار داریم که سرمایه‌گذار به کشور ما بیاید در حالی که باید پرسید در کشوری مثل قطر که شرایط مناسب است چرا سرمایه‌گذار باید ایران را انتخاب کند حال آنکه قیمت خوراک تعیین کننده‌ترین موضوع در جذب سرمایه‌گذاری خارجی است در دیگر کشورها پایین است نرخ بهره در کشوری مثل بحرین صفر است، ریسک سرمایه گذاری هم پایین است.

وی اظهار داشت: طبق قانون وزارت نفت مکلف است خوراک گاز و خوراک مایع واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی ها را با رعایت اعمال تخفیف پلکانی تا 30 درصد با انعقاد قرارداد بلند مدت برای واحد هایی که بتوانند برای تامین مواد اولیه برای واحدهایی میانی که محصول تولید می کنند و زنجیره را حفظ کنند در این قانون بنگاه هایی که در مناطق کمتر توسعه یافته قرار دارند از تخفیف بیشتری برخوردار می شوند و در حالی که این تخفیف ها تا حداکثر به 3 درصد رسیده است.حال چه کسی حاضر به سرمایه گذاری در ایران می شود، در حالی که قانون متزلزل است.

وی در ادامه به روند تولید و سرمایه‌گذاری شرکت پتروشیمی سابیک عربستان اشاره و اظهار داشت: این شرکت 60 میلیون تن در سال تولید دارد و 51 میلیارد دلار درآمد و سود خالص آن نیز 8 میلیارد دلار است و 40 هزار نفر نیز کارکن دارد و در سال 2014 بزرگترین صنعت خاورمیانه بوده است و این در حالی است که هیچ یک از مزیت‌های ما را در صنعت پتروشیمی ندارد زیرا خوراک های مایع حاشیه سود پایینی دارند.

مدیرعامل پتروشیمی جم اظهار داشت: اکنون با تمام این شرایط اگر ما قانون ابلاغی شورای نگهبان را اجرا کنیم و تا 30 درصد تخفیف را اعمال کنیم و شرایط را برای سرمایه‌گذاری مهیا کنیم به جای خام فروشی می‌توانیم محصول صادر کنیم که در آینده پتروشیمی نقش بی‌نظیری خواهد داشت.

وی گفت: کشور ما 8 میلیون تن ال پی جی تولید می کنیم و تولید پروپان و بوتان نیز از 20 میلیون تن فراتر می رود و این مزیت خوبی برای صنعت پتروشیمی ماست و اگر استراتژی ما توسعه حوزه نفت و گاز و پتروشیمی است باید راههایی پیدا کنیم که پول و سرمایه گذار بیاید.

میرافضلی گفت: در زمان خاتمی شرایط به گونه ای بود که از بعد سیاسی کشورها را جذب کرد ریسک سرمایه گذاری را پایین آورد با راه اندازی گفت و گوی تمدنها و تعامل با جهان اثرش این بود عسلویه توسعه پیدا کرد و پتروشیمی ها احداث شدند و تمام پتروشیمی های عسلویه حاصل تعامل بین المللی و گفت وگوی تمدنها بود.الن هم می توانیم در صورتی که قانون را اجرا کنیم شرایط را بر ای جذب سرمایه گذار خارجی فراهم کنیم و به جای اینکه ماده خام را 350 دلار بفروشیم محصول را 1800 دلار بفروشیم.

مدیر عامل پتروشیمی جم اظهار داشت: به دنبال یک واحد 450 هزار تنی پروپیلن هستیم و اگر قانون خوراک اجرا شود و به دنبال افزایش ظرفیت هستیم تا حاشیه سود شرکت را افزایش دهیم.

میرافضلی در ادامه با اشاره به احداث  پتروشیمی جدید و هسینه های مربوط به آن گفت: مثلا اگر ما بخوایم جم 2 را احداث کنیم برای این منظور باید دو و نیم میلیارد دلار معادل 10 هزار میلیارد تومان هزینه کنیم و در سال 1800 میلیارد تومان می شود که باید وام هم بگیریم که با این وضعیت سود بانکی و قوانین متغیر صرفه اقتصادی ندارد.

وی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر دولت در سال حدود بیش از 30 هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح ، کشوری ، تامین اجتماعی و بازنشستگی نفت که سهامداران پتروشیمی هستند، پول می‌دهد در حالی که اگر شرکت‌ها سود بیشتری ببرند بالنده می‌شوند و اگر بستر برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی فراهم شود دیگر نیازی نیست که دولت پولی از جیب خودش به صندوق‌ها بپردازد زیرا آنها می‌توانند روی پای خود بایستند و مهمترین بحث برای این منظور نیز تامین نرخ خوراک است.

مدیرعامل پتروشیمی جم خاطرنشان کرد: الان سابیک پلی اتیلن را در بازار جهانی با قیمت 1000 دلار می فروشد و قدرت دارد که آنقدر قیمت محصول را پایین بیاورد تا ما را ورشکست کند و یا آمونیاک را با قیمت 180 دلار عرضه می‌کند یعنی دامپینگ کرده تا پتروشیمی ایران را زمین بزند لذا وقتی ما با این شرکت طرف هستیم که تا این حد قدرت دارد چه باید بکنیم.

وی اظهار داشت: پتروشیمی های با خوراک اتان که استهلاک خود را گذرانده و هزینه های مالی و بدهی هایشان را پرداخت کردند با نرخ 240 دلار هم سودده هستند اما برای پتروشیمی های جدیدالاحداث صرفه ندارد چون با نرخ خوراک بالا حاشیه سود پایین می آید.  

میرافضلی یادآور شد: شرکت های خارجی از جمله شرکت بلندپایه ایتالیایی تمایل به حضور در صنعت پتروشیمی ما را دارند و منتظر فراهم شدن بسترها هستند و این قابلیت وجود دارد که ما 20 واحد دیگر در ایران احداث شود، حتی شرکت های امریکایی و یا UOP هم حاضر به سرمایه گذاری در ایران است.

وی با بیان اینکه ما به سمت تولید گریدهایی با ارزش افزوده بالاتر از گریدهای معمولی هستیم، به عملکرد بازل در ایران اشاره و تصریح کرد: این شرکت در ایران تا جایی سخت گیرانه عمل کرد که حتی از یهودی ها هم پیشی گرفت و از طرفی ماهم وابسته بودیم و با تحریم ها برخی از واحدهای ما تعطیل شدند چون کاتالیست نداشتیم اما خودمان با شرکت های چینی خودمان تولید کردیم و به حد استقلال رسیدیم.

وی در ادامه گفت: و اکنون با توجه به افراط گری های بازل به پتروشیمی ها پیشنهاد می کنم که بازل را تحریم کنند چون تلاش کرده بود که پلی پروپیلن پلی اتیلن ایران را به زمین بزند.

میرافضلی خاطرنشان کرد: ما اکنون بدنبال  عرضه در بورس شانگهای و استانبول نیز هستیم.

 

 

کد خبر : ۴۲۴۰۵۲