خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل پتروشیمی آریاساسول:

فرمول تعیین نرخ خوراک بر اساس ارزش حرارتی باشد/ سرمایه گذاری در پتروشیمی با چالش مواجه است

بحرینی با اشاره به مزیت کشور ما در صنعت پتروشیمی که توانسته در دوران تحریم کشور را نجات دهد، گفت: فرمول قیمت‌گذاری اتان باید بازنگری شود و مبنای ارزش حرارتی دیده شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بحرینی مدیرعامل پتروشیمی آریاساسول در نشست خبری با بیان اینکه در کشور آمریکا روی پایین دست صنعت نفت سرمایه‌گذاری بالایی صورت گرفته اظهار داشت: تا سه سال آینده 12 واحد متانول وارد مدار می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال 2010 قیمت اتانول بر اساس قیمت نفت خام بود اما از سال 2012 بر اساس ارزش حرارتی تعیین شد، افزود: در عربستان نیز بعد از اینکه دچار کسری بودجه شد قیمت‌ها را دو برابر کرد اما همچنان قیمت اتان زیر 90 دلار است ولی ما فرمولی ارائه دادیم که بر اساس ازرش حرارتی نیست و کف قیمت آن 220 دلار تعیین شده است.

بحرینی با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم باید حدود 70 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود، تصریح کرد: اگر برای هر شرکت پتروشیمی سه تا 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود 20 مجتمع باید راه‌اندازی شود که خوراک آنها اتان است و از طرفی باید ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را در نظر بگیریم که در بین 18 کشور دنیا از پایین در رتبه چهارم قرار داریم. همچنین ریسک اعتباری ما نیز از 7 رتبه ششم را دارد بنابراین چطور باید انتظار داشته باشیم که در آینده سرمایه‌گذاری‌ها تضمین شود.

وی با اشاره به مزیت کشور ما در صنعت پتروشیمی که توانسته در دوران تحریم کشور را نجات دهد ، اظهار داشت: ما مزیت داشتن اتان و متان در کشور را داریم و در آینده نیز نفتا به خوراک اضافه می‌شود بنابراین نباید از خودمان را با عربستان و آمریکا مقایسه کنیم اگر می‌خواهیم سرمایه جذب کنیم باید قیمت را پایین بیاوریم.

مدیرعامل پتروشیمی اریا ساسول تاکید کرد: فرمول قیمت‌گذاری اتان باید بازنگری شود و مبنای ارزش حرارتی دیده شود.

 

کد خبر : ۴۲۲۴۸۵