خبرگزاری کار ایران

جای مباحث نفتی کف خیابان نیست/ صنعت نفت به 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد

وزیر نفت گفت: صنعت نفت این ظرفیت را دارد که سرمایه‌گذاری در آن ظرفت پنج یا شش سال قابل بازگشت بوده و منجر به درآمدزایی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در همایش بررسی الزامات و چالش‌های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت با بیان اینکه جای مباحث مربوط به نفت و قراردادهای آن اینجاست، نه کف خیابان اظهار داشت: در این جمع افراد صاحبنظر و موفق در شاخه‌های مختلف و بخش‌های مختلف حقوق کسب و کار و انرژی حضور دارند. بنا بر این جای مباحث نفتی در چنین برنامه‌هایی است.

وی با اشاره به این که بدون تردید نفت، موتور محرکه توسعه و سرمایه‌گذاری در کشور است اظهار داشت: طی برنامه ششم پیش‌بینی شده که صنعت نفت نیاز به 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد که 140 میلیارد از این میزان مربوط به بخش بالادست است که باید از سوی دولت مدیریت شود و مابقی نیز باید توسط بخش خصوصی تامین شود.

زنگنه تصریح کرد: هیچ بخشی از اقتصاد ملی نداریم که به این حجم از سرمایه‌گذاری نیاز داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تخصص ما در کشور هزینه کردن است اما اینکه درآمدها چگونه باشد بحثی صورت نمی‌گیرد و راه‌حلی ارائه نمی‌شود و فقط برای ما مهم این است که سرمایه‌گذاری صورت گیرد به درآمدها فکر نمی‌کنیم.

وزیر نفت اظهار داشت: صنعت نفت ما این ظرفیت را دارد که سرمایه‌گذاری در آن ظرفت پنج یا شش سال قابل بازگشت بوده و منجر به درآمدزایی شود.

وی با اشاره به اینکه صنعت نفت یکی از بخش های مهم برای ایجاد اشتغال در کشور است گفت: رونق این صنعت می‌تواند صدها هزار شغل ایجاد کند به عنوان مثال فعالیت یک دکل حفاری 300 تا 400 شغل ایجاد می‌کند.

زنگنه با تاکید بر اینکه باید سرمایه‌گذاری در صنعت نفت مهم تلقی شود اظهار داشت: باید تلاش کنیم سرمایه‌گذاری در این صنعت با اقتصاد و ظرفیت ملی پیوند داشته باشد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه الگوی جدید قراردادهای نفتی فرصتی برای تقویت ظرفیت داخلی است گفت: گرچه در برنامه ششم 130 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادست نفت در نظر گرفته شده اما برای تداوم تولید و صیانت از مخزن به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز داریم.

وی با اشاره به برخی انتقادها مبنی بر این که دولت به دنبال توسعه خام فروشی است گفت: تا نفتی تولید نشود نمی‌توان بخش های دیگر از جمله پتروشیمی و پالایشگاه‌ها را توسعه داد بنا براین اگر تولید صفر شود نمی‌توانیم ظرفیت جدید ایجاد کنیم.

زنگنه با اشاره به این که در مباحث اقتصاد مقاومتی نیز برداشت حداکثری از میادین مورد توجه ویژه قرار گرفته است خاطرنشان کرد: افزایش تولید نفت علاوه بر اقتصاد جنبه‌های سیاسی را نیز تحت تاثیر قرار داده و دارای اهمیت است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه باید زنجیره تولید نفت در کشور تکمیل شود اظهار داشت: ما 160 میلیارد بشکه ذخایر خام و 34 ترلیون ذخایر گاز طبیعی در کشور داریم که هر یک درصد ضریب بازیافت ذخایر نفتی باعث می‌شود هشت میلیارد بشکه نفت به تولید کشور اضافه شده و 400 میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی شود.

وی در ادامه با اشاره به طریقه گاز رسانی روستایی اظهار داشت: با اجرای این پروژه‌ها حجم عظیمی از سوخت مایع آزاد شد به طوری که در حال حاضر 20 میلیون لیتر گازوئیل مازاد در کشور داریم و این در حالی است که 2 سال پیش واردکننده گازوئیل بوده‌ایم.

زنگنه با اشاره به اینکه پول نمی‌تواند راهکار اصلی همه مشکلات باشد اظهار داشت: آنچه اهمیت دارد دانش‌بنیان بودن می‌تواند منجر به رشد اقتصادی و مدیریت موفق در کشور شود.

کد خبر : ۴۲۱۷۱۷