خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت مطرح کرد:

علاقمندی شرکت‎های مالزیایی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران

وزیر نفت از علاقه‎مندی شرکت‌های مالزیایی به سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران خبر داد و گفت: ایران به طور طبیعی از این کار (سرمایه گذاری) استقبال می کند.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه، صبح امروز (شنبه یکم آبان ماه) پس از دیدار با مصطفی محمد، وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی گفت: ایران از سرمایه گذاری شرکت‎های مالزیایی و شرکت پتروناس که سال‎ها با صنعت نفت ایران همکاری کرده است، استقبال می کند.

وی به روابط خوب صنعت نفت ایران با شرکت دولتی نفت مالزی (پتروناس) پیش از اعمال تحریم‎ها اشاره کرد و یادآور شد: این شرکت در سال ٧٦ در کنار شرکت فرانسوی توتال در توسعه فازهای ٢ و ٣ پارس جنوبی حضور داشت و این پروژه به خوبی اجرا شد.

شرکت پتروناس از معدود شرکت‎های نفت و گاز جهان است که با توجه به سالهای اندک فعالیت در صنایع نفت و گاز، هم‌اکنون دارای فعالیت و تیم‎های عملیاتی در هر دو بخش صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت نفت است.

وزیر نفت با بیان این که شرکتهای کوچک مالزی نیز خواهان سرمایه گذاری در ایران هستند، تصریح کرد: البته این شرکت‎ها باید دارای توانایی مالی باشند و این توانایی را به ما اثبات کنند.

زنگنه گفت: این شرکت‌ها باید طوری در طرح‎ها فعالیت کنند که بازپرداخت اصل و فرع سرمایه گذاری آنها از محل بخشی از تولید میدان باشد.

وی درباره خرید نفت‎خام و فرآورده نفتی مالزی از ایران نیز اظهار کرد: این موضوع نیز در دیدار امروز مطرح شد و به آنها پیشنهاد دادیم برای آغاز همکاری و سپس گسترش آن بهتر است از کارهای بازرگانی و کوتاه مدت آغاز کنیم.

به گفته وزیر نفت، قرار شد مطالعه و مذاکرات بیشتر میان شرکتهای ٢ کشور انجام شد.

مصطفی محمد، وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی حدود ٢ هفته پس از سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری به کوالالامپور برای گسترش روابط با ایران وارد تهران شد.

وی که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی مالزی و ایران را نیز برعهده دارد قرار است امروز در همایشی در اتاق بازرگانی شرکت کند، در این همایش، ضرورت توسعه روابط بازرگانی و همکاری‌های اقتصادی میان بخش‌های خصـوصی ایران و مالزی و بهره برداری از ظرفیت‌های موجود بررسی می شود.

مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن کوالالامپور است، سازمان‎های دولتی و وزارتخانه‌های این کشور در شهر جدید پوتراجایا (پایتخت اداری) این کشور واقع است.

مهمترین همکاری‌های نفتی شرکت ملی نفت ایران و مالزی در دوران پیش از اعمال تحریم‌ها به فروش و صادرات نفت خام باز می‌شود به طوری که ایران به طور میانگین روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت به این کشور صادر کرده است.

 

کد خبر : ۴۲۱۳۴۲