خبرگزاری کار ایران

معاون ترکان در گفت‌وگو با ایلنا:

پیوستن مناطق آزاد به وزارت اقتصاد شدنی نیست/ وزارت اقتصاد هم مخالف است

معاون شورای عالی مناطق آزاد با بیان این که پیشنهاد انتقال مناطق آزاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی ممکن نیست، گفت: وزارت اقتصاد هم مخالفت خود را با این پیشنهاد اعلام کرد.

جعفر آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با تاکید بر  این که پیوستن شورای عالی مناطق آزاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی شدنی نیست، اظهار داشت: هفته گذشته جلسه‌ای در مرکز پژوهش‌های مجلس با حضور نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی در این باره برگزار شد که در آن جلسه نماینده این وزارتخانه هم با این پیشنهاد مجلس مخالفت کرد.

وی افزود: پیشنهاد پیوستن مناطق آزاد به وزارت اقتصاد آن قدر نشدنی است که وزارت اقتصاد هم با این پیشنهاد مخالفت کرده است.  

آهنگران تاکید کرد: مناطق آزاد یک مجموعه فرا بخشی است و فعالیت آن در قالب یک سازمان و بخشی از یک وزارتخانه امکان‌پذیر نیست.

معاون شورای عالی مناطق آزاد با بیان این که هر چند که بسیاری از مسائل مناطق آزاد از جمله گمرک، بیمه،  مالیات و ...مرتبط با وزارت اقتصاد است اما بسیاری از موضوعات دیگر این مناطق به سایر ارگان‌ها و نهادها هم مربوط می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر مناطق آزاد ارتباط بسیار تنگاتنگی با وزارت صنایع، وزارت کشور و وزارت ارتباطات دارد اما این ارتباط دلیلی بر پیوستن مناطق آزاد به این وزارتخانه‌ها نیست.

وی گفت: با پیوستن مناطق آزاد به مجموعه وزارت اقتصاد به طور قطع محدودیت‌هایی در حیطه فعالیت‌های اقتصادی این مناطق به وجود خواهد آمد. به همین دلیل است که قانون گذار در ماده 112 تاکید کرده است که دستگاه‌های اجرایی برای تحقق مدیریت یکپارچه در مناطق آزاد تمام اختیارات را به مدیرعامل این مناطق تفویض کنند.    

معاون شورای عالی مناطق آزاد  با بیان این که در حال حاضر شورای عالی مناطق آزاد زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری است، افزود: در هیچ کجای دنیا مناطق آزاد زیر مجموعه نهادی مانند وزارت اقتصاد فعالیت نمی‌کنند.

کد خبر : ۴۱۹۵۲۴