خبرگزاری کار ایران

کارشناس ارشد اقتصاد انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

نفت را از سیاست جدا کنیم/ ایران، عربستان، روسیه و عراق خارج از اوپک رایزنی مشترک داشته باشند

مهرداد عمادی گفت: ایران، عربستان، روسیه و عراق همگی در یک قایق هستتند، شاید درست باشد که خارج از گفت‌وگوهای اوپک با هم مذاکره داشته باشند.

مهرداد عمادی کارشناس ارشد بازار نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در  پاسخ به این پرسش که چرا نقش روسیه و عراق که همواره بیشترین سهم را در افزایش بی رویه تولید و کاهش قیمت نفت داشته‌اند، نادیده گرفته شده و صرفا بر نقش عربستان تاکید می‌شود؟ ، گفت: اگر می‌خواهیم بازار نفت را متعادل کنیم و بتوانیم قیمت نفت را پیش بینی کنیم و مهمتر از همه، سرمایه‌گذاری‌ها از تلاطم و نوسانات قیمت نفت دچار آسیب نشود، باید با روسیه و عراق نیز گفت‌وگوی جدی داشته باشیم.

وی با تاکید بر این که باید پارامترهای سیاسی را از گفت‌‎وگوهای نفتی خارج کنیم، افزود: ما باید بر سر منافع مشترک گفت‌وگو کنیم زیرا ممکن است سعودی‌ها با بدبینی و هراسی که از ایران دارند نخواهند که با ایران مذاکره‌ای داشته باشند اما ما برای رسیدن به هدف اصلی و ثبات در قیمت‌ها باید بهترین مسیر را بپیماییم.

عمادی با اشاره به اینکه عراق، عربستان و روسیه به همراه ایران سه بازیکن اصلی بازار نفت هستند، تصریح کرد: نمی‌توانیم بگوییم که تمام کاهش تولید باید از جانب عربستان باشد، زیرا اکنون عربستان برای اولین بار به دلیل کمبود درآمدهای نفتی وادار شده که دریافت مالیات از شهروندان و شرکت‌ها را به صورت جدی دنبال کند و بعد از 28 سال مجبور شده که پروژه‌های عمرانی را متوقف کند، چون پول ندارد.

وی تاکید کرد: واقع بینانه نیست که بگوییم تنها مقصر کاهش قیمت نفت عربستان است زیرا عراق اقتصاد جنگ زده و بحران زده‌ای دارد و روس‌ها هم به خاطر برخی تحریم‌ها زیر فشار اقتصادی هستند. لذا هر 4 کشور (ایران، عربستان، روسیه و عراق) در یک قایق هستند بنابراین شاید درست باشد که خارج از گفت‌وگوهای اوپک مذاکره داشته باشیم و کاهش میزان تولید بین همه کشورها تقسیم شود تا در 2 سال شاهد افزایش بهای نفت باشیم و به این ترتیب کاهش درآمد نفت نیز جبران شود.

کد خبر : ۴۱۹۲۶۳