خبرگزاری کار ایران

رئیس سندیکای آسانسور و پله برقی:

98 درصد آسانسورهای مراکز دولتی فاقد استاندارد هستند/ در نصب آسانسور رتبه چهارم دنیا را داریم

رئیس هیات مدیره سندیکای آسانسور گفت: اگر در اسرع وقت نسبت به بازرسی آسانسورهای فرسوده و سرویس نگهداری آسانسورهای جدید، تمهیدی اندیشیده نشود فاجعه بزرگی در راه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، صبح امروز در نشست خبری هیات مدیره سندیکای آسانسور و پله‌ برقی کشور، آخرین برنامه‌ها و فعالیت‌های این سندیکا تشریح شد.

محمدرضا زهره‌وندی رئیس هیات مدیره سندیکا در مورد اعضای این تشکل خصوصی گفت: در حال حاضر ما 1300 عضو در سراسر کشور و 13 دفتر استانی داریم که امور مربوط به سندیکا را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به طرح طاها گفت: در طرح بازرسی طاها که ما به همراه سازمان استاندارد داشتیم، اعلام شد که 98 درصد آسانسورهای مراکز دولتی، نظامی و بیمارستان‌ها فاقد استاندارد لازم هستند و این امری است که ما بارها آن را گوشزد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در همین جا اعلام می‌کنیم که اگر در اسرع وقت نسبت به بازرسی آسانسورهای فرسوده و سرویس نگهداری آسانسورهای جدید، تمهیدی اندیشیده نشود فاجعه بزرگی در راه است.

وی ادامه داد: ما از سال گذشته جلسات متعددی با سازمان استاندارد برای بازرسی‌های ادواری داشته‌ایم و توانستیم یک فرم مشخص بازرسی و ایمن‌سازی برای آسانسورهای کشور تدوین کنیم که از 40 روز پیش این فرم در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است و مطابق تمهیداتی که اندیشیده‌ایم سعی کردیم این بازرسی‌ها با حداقل دستمزد یعنی نزدیک به 300 هزار تومان انجام شود. شرکت‌های عضو سندیکا در این طرح به دنبال منفعت مالی نیستند بلکه هدف آنها ایمن‌سازی است.

زهره وندی تصریح کرد: مشکلی که ما داریم این است که ما نمی‌توانیم خودمان به طور خودمان اقدام به بازرسی کنیم و مدیران ساختمان و مالکین باید از ما درخواست کنند.

وی با اشاره به آمار نصب آسانسور در کشور گفت: در سال‌های اخیر ما همواره روند صعودی را داشته‌ایم به طوری که در سال گذشته 45 هزار دستگاه‌آسانسور جدید نصب شده که از این حیث بعد از چین، آمریکا و هند رتبه چهارم را داریم. در سال 93 نیز ایران  رتبه سوم جهان را داشت.

وی با اشاره به استانداردهای عضو سندیکا گفت: تمام شرکت‌هایی که عضو این نهاد هستند باید مدیر فنی و تکنسین فنی داشته باشند و ما بعد از امتیازدهی این شرکت‌ها را به سازمان صنایع استان‌ها معرفی می‌کنیم. اما با این وجود نمی‌توانیم بگوییم که هیچ کدام از شرکت‌های عضو تخلف ندارند و ما به عنوان سندیکا به شدت با تخلفات برخورد خواهیم کرد.

رئیس هیات مدیره سندیکا آسانسور و پله‌برقی گفت: حدود چهار هزار شرکت در زمینه آسانسور و پله‌برقی وجود دارند که از هیچ نهاد و یا سازمانی مجوز ندارند. این در حالی است که این صنف به طور مستقیم با سلامت شهروندان سر و کار دارد و انتظار داریم در ابتدا افرادی که خواهان فعالیت در این شغل هستند از سندیکا مجوز لازم را دریافت کنند و سپس به دنبال ثبت شرکت بروند. ضمن این که وزارت صنعت می‌تواند با بخشنامه به سازمان صنایع استان‌ها به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: مراکزی که خواهان بازرسی رایگان هستند می‌توانند از طریق استاندارد یا نامه رسمی به سندیکا این درخواست را مطرح کنند. در بخش‌های خصوصی نیز ما یک نرخ مصوب تعیین کرده‌ایم که این نرخ با احتساب تمام هزینه‌ها به صورت حداقلی تعیین شده و مدیران ساختمان‌ها می‌توانند از این بازرسی‌ها استفاده کنند.

زهره وندی در پایان با اشاره به فعالیت‌های بازرسی این سندیکا گفت: ما در سه سال گذشته با 139 شرکت متخلف برخورد کردیم و بالای 20 هزار آسانسور را بازرسی کردیم.

کد خبر : ۴۱۸۱۷۷