خبرگزاری کار ایران

گزارش رسانه‌های آمریکا از توسعه مراکز خرید عظیم در ایران

رسانه های آمریکایی به توسعه ساخت مراکز خرید در ایران علی‌رغم وجود تحریم‌های فلج‌کننده چند سال اخیر اشاره کرده و نوشت: این مراکز خرید مدرن در ایران به مرکزی برای فروش کالاهای کمپانی های مشهور جهان تبدیل شده‌ است.

به گزارش ایلنا، وال‌استریت ژورنال در گزارشی در خصوص توسعه مراکز خرید ایران به یکی از این فروشگاه‌ها در غرب تهران اشاره کرده و نوشت: این پروژه مساحتی به اندازه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمربع دارد. مساحت این پروژه هم‌ردیف پروژه‌های بزرگ دنیاست و اندکی بزرگ‌تر از The Trafford center انگلستان و Mall of America آمریکاست. سالن هاکی روی یخ، آب‌نمای موزیکال، باغ مرکزی، هتل و یک نمایشگاه بزرگ ازجمله امکاناتی است که در این پروژه ساخته شده. کارفرمای این پروژه شرکت البرز تات است.

این رسانه آمریکایی نوشته که نظام سیاسی ایران با رواج کالاهای غربی در این کشور مخالف است اما به نظر می‌رسد اکثر مردم این کشور تمایل به خرید چنین کالاهایی دارند. با این وجور آمارهای بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که درصد پایینی از مردم ایران توانایی خرید اقلام خارجی لوکسی را که قرار است در این فروشگاه‌های بزرگ عرضه شود دارند.

وال‌استریت ژورنال نوشت: در دوران تحریم، به دلیل بالا رفتن شدید نرخ تورم، ثروتمندان ایرانی اموال خود را در خرید املاک و ساخت مراکز تجاری سرمایه‌گذاری کردند. برای مثال یک شرکت ترکیه‌ای در ساخت مجتمع پالادیوم تهران و یک شرکت اماراتی در ساخت سیتی سنتر اصفهان سرمایه‌گذاری کردند.

پیمانکاران ساخت فروشگاه‌های بزرگ امیدوارند بتوانند سبک غربی را در چنین فروشگاه‌هایی پیاده کنند، البته استقبال از بازارهای ایران آن‌چنان‌که پیش‌بینی می‌شد گسترده نبوده است و برندهای معتبر جهانی هنوز با احتیاط در مورد ورود به بازارهای ایران برنامه‌ریزی می‌کنند.

روبرتو کاوالی ایتالیایی که در زمینه مد و لباس نامی شناخته شده است، در ماه فوریه اولین فروشگاه خود در ایران را افتتاح کرد. این خبر خوبی برای ثروتمندان ایرانی بود. یکی از این افراد مسعود صرامی بنیان‌گذار سیتی سنتر اصفهان است.

او می‌گوید که این مجتمع، بزرگ‌ترین مرکز خرید خاورمیانه بعد از دبی مال در امارت متحده عربی است. او می‌گوید اگر ما در ایران امکانات خوبی را ایجاد کنیم، ایرانی‌ها دیگر به کشورهایی مثل امارات و ترکیه در همسایگی ایران نمی‌روند. او معتقد است که زیرساخت‌های ایران و پتانسیل‌هایی که در کشورش وجود دارد دست‌کمی از کشورهای همسایه ندارد.

گسترش تجارت آنلاین در ایران با شرکت‌هایی نظیر دیجی کالا و بامیلو می‌توانند رقیب مهمی برای توسعه مراکز عظیم خرید در ایران باشند.

کد خبر : ۴۱۷۰۳۰