خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

اولین قرارداد نفتی در قالب IPC با لیدری یک شرکت ایرانی امضا شد/ ازدیاد برداشت خواست ملی شود

زنگنه گفت: ما به 100 میلیارد دلار در صنعت نفت نیاز داریم و جا برای همه شرکت‌های علاقمند باز است. هر شرکت متقاضی ایرانی و یا خارجی که تمایل داشته باشند می‌تواند به پروژه‌ها ورود پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا بیژن نامدار زنگنه در مراسم امضای قرارداد HOA بین شرکت نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا برای توسعه میدان‌های یاران ، مارون  و کوپال گفت: خوشحالم که امروز مفاهیم اصلی قرارداد به امضا می‌رسد و دلیل طولانی شدن رسیدن به مرحله قرارداد این است که بحث مصوبه دولت نهایی شود .

وی افزود: در حال حاضر متن قرارداد آماده نیست ضمن اینکه علاوه بر متن پیوست‌هایی نیز دارد.

زنگنه تصریح کرد: برای تسریع از روش HOA استفاده شد تا بر روی مبانی اصلی چارچوب عملیات، مبلغ کلی و برآورد سود پیمانکار و دستمزدها تفاهم شود و سراغ مرحله بعد برویم. بنا بر این وقتی چهارچوب‌ها آماده شود برای رسیدن به مرحله اصلی چند ماه طول می‌کشد که به این ترتیب ما در وقت صرفه‌جویی کرده‌ایم. البته در میدان یاران جنوبی می‌توانند غیر از کار مطالعاتی عملیات را نیز آ‌غاز کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت نفت از ابتدا دنبال این بوده است که شرکت ایرانی E&P ایجاد کند ، اظهار داشت: عده‌ای می‌گفتند که تاسیس شرکت E&P خلاف است و شرکت نفت را تضعیف می‌کند اما ایجاد این شرکت‌ها در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری آمده بود.

زنگنه خاطرنشان کرد: اکنون 108 سال از اکتشاف نفت در کشورمان می‌گذرد و ما هنوز شرکت ایرانی E&P نداریم در حالی که بسیاری از کشورهایی که حتی نفت نیز ندارند از نفت کشور ما درآمد بیشتری کسب کرده‌اند چون شرکت E&P دارند.

وی افزود: ما اکنون فقط شرکت GC داشتیم که در زمان تاسیس آنها نیز انتقاداتی به آ‌ن وارد می‌کردند.

وی افزود:  با اغماض هشت شرکت  که ممکن است به 10 شرکت برسند تایید کردیم که E&P شوند.

وی اظهار داشت: شرکت‌های E&P نه تنها شرکت‌های ایرانی را تضعیف نمی‌کنند بلکه تقویت هم می‌کنند. لذا یکی از اهداف ما در مدل جدید قراردادی این است که شرکت‌های E&P تقویت شوند.

زنگنه تصریح کرد: در زمان قبل وقتی به دنبال تشکیل شرکت‌های GC هم بودیم به ما حمله می کردند و تا زمانی که قانع شوند پوست ما را کندند در حالی که هر دو شرکت GC و E&P دانش‌بنیان بوده و دارای توانمندی فنی و مهندسی هستند.

وی یادآور شد: اگر شرکت‌های E&P بالغ شوند می‌توانند خدمات فنی – مهندسی را به خارج از کشور نیز صادر کنند که می‌تواند برای کشور درآمدزا باشد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: البته در متن مصوبه دولت آمده است که هیچ شرکت خارجی نمی‌تواند قرارداد امضا کند مگر اینکه با شرکت E&P ایرانی جوینت شوند.  ضمن اینکه اگر شرکت‌های ایرانی توانمند شوند می‌توانند به صورت مستقل قرارداد امضا کرده و لیدر باشند.

وی با اشاره به اینکه امروز اولین قرارداد در قالب IPC با لیدری یک شرکت ایرانی منعقد می‌شود اظهار داشت: البته این شرکت نیز می‌تواند یک شرکت خارجی انتخاب کند و این روال ادامه پیدا می‌کند تا شرکت‌های دیگر نیز بتوانند علاوه بر توان فنی و مالی در پروژه ها نیز حضور داشته باشند.

زنگنه تصریح کرد: شرکت پرشیا علاوه بر دو میلیارد دلار که بخشی از آن را از منابع خودش تامین می‌کند و بخشی را می‌تواند وام گرفته و یا شریک خارجی بیاورد اما آنچه مهم است اینکه تنها پول مهم نیست توان تکنولوژی نیز باید مدنظر قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر یاران شمالی فاز اول آن کار تخلیه طبیعی در حال انجام است و برای یاران جنوبی نیز علاوه بر تخلیه طبیعی افزایش ضریب بازیافت در نظر گرفته شده همچنین برای کوپال، مارون نیز تمرکز بر افزایش بازیافت و میدان مشترک گذاشته شده است.

زنگنه همچنین گفت: ما ثروتی داریم که از دست می‌رود بنابراین زمانی که افزایش بازیافت نداشته باشیم ثروت‌ها از دست خارج می‌شوند و این اسراف است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی می‌گویند که چرا کار به فلان شرکت واگذار شده باید گفت که واگذاری‌ها جای کسی را تنگ نمی‌کند ما اکنون 60 مخزن در مناطق نفت‌خیز جنوب داریم که همگی نیاز به توسعه دارند. در فلات قاره نیز به همین ترتیب است. میادین گازی نیز نیاز به توسعه دارند. میادین جدیدی نیز وجود دارد که تازه کشف شده‌اند و همگی نیاز به سرمایه‌گذاری و توسعه دارند. بنابراین ما 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که جا برای همه باز است و هم سرمایه‌گذار داخلی و خارجی می‌توانند حضور داشته باشند به خصوص اینکه باید برداشت حداکثری داشته باشیم.

زنگنه اظهار داشت: در حال حاضر در میدان آزادگان ما پنج درصد برداشت می‌کنیم و 95 درصد آن غیر قابل استفاده است و اگر نتوانیم این میزان را برداشت کنیم نه می‌توانیم جواب خدا را بدهیم و نه جواب مردم را چرا که اکنون سطح سواد مردم نسبت به پانزده سال گذشته بالا رفته و پنج سال آینده هم نسبت به اکنون سطح آگاهی مردم بالا می‌رود. بنابراین اگر ما نسبت به توسعه میادین اقدام نکنیم جواب آیندگان را نمی‌توانیم بدهیم.

وی با اشاره به اینکه طی سه و چهار دهه گذشته افزایش ضریب بازیافت ما تغییری نکرده است خاطرنشان کرد: اکنون میادین مشترک مسئله ملی شده و مردم همه خود را ملزم می‌دانند که نسبت به آن سوال کنند. امیدواریم روزی برسد که افزایش ضریب بازیافت نیز دغدغه و خواست ملی مردم باشد.

وزیر نفت در ادامه گفت: در حال حاضر ششصد میلیارد بشکه نفت درجا در شرق کارون داریم که می توانیم 140 میلیارد بشکه از آن را برداشت کنیم و این افتخار نیست لذا باید در قالب افزایش ضریب بازیافت آنهارا استهصال کنیم. ضمن اینکه زمانی که ما پروژه‌های افزایش ضریب بازیافت را آغاز کنیم ده‌ها هزار شغل ایجاد می‌شود.

وی گفت: شرکت پرشیا باید از محل درآمدی که در توسعه این میادین کسب می‌کند اصل هزینه و نرخ پاداش را دستمزد را دریافت کند. 

وی اظهار داشت: در پروژه‌هایی که شرکت‌های خارجی حضور دارند هفتاد درصد کار به ایرانی‌ها و در پروژه‌هایی که به ایرانی ها واگذار می‌شود هشتاد درصد به ایرانی‌ها واگذار می‌شود.

وی در ادامه با اعلام اینکه به زودی HOA دیگری برای افزایش بازیافت نفت منعقد می شود ابراز امیدواری کرد که به این ترتیب کشور به سمت توسعه خواهد رفت.

وی ضمن قدردانی ازک میسیون انرژی مجلس بابت همراهی در اهداف وزارت نفت خاطرنشان کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد افزایش ضریب بازیافت است و مهم است که پول مفت به طرف قرارداد هم نمی‌دهیم و رودربایستی هم نداریم. اگر شرکت پرشیا دو میلیارد دلار خرج کرد و به رقم تولید مقرر شده دست یافت ما ضرر نمی‌کنیم و اگر هم نرسید پولی پرداخت نمی‌کنیم.

 

 

کد خبر : ۴۱۶۶۲۵