خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور؛

ارزآوری هر گردشگر خارجی برای ایران حدود هزار دلار است

بای سلامی گفت: در فضای پسابرجام با توجه به تلاش‌های فراوان وزارت امور خارجه حجم انبوهی ازسرمایه‌گذاران خارجی به ویژه در حوزه گردشگری ازکشورهای چین، هند، ایتالیا و حتی آمریکا برای سرمایه‌گذاری به ما مراجعه کردند و اینکه گفته می‌شود سرمایه‌گذار خارجی نیز تنها یک دروغ است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بای‌سلامی در یک نشست خبری که به مناسبت برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی برگزار شد با اعلام این خبر که 100 هتل در کشور احداث خواهد شد اظهار داشت: احداث این 100 هتل بیش از صدها کسب و کار به همراه خواهد داشت که یکی از اهداف توسعه صنعت گردشگری ایران به شمار می‌رود.

وی افزود: طرح صد هتل، صد کسب و کار از سوی هگتا و سازمان تامین اجتماعی ارائه شد که این سازمان به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی غیردولتی تحت نظارت دولت قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص صنعت تروریست به ویژه در بخش هتل‌سازی درکشور با چالش جدی روبرو هستیم و در شرایط کنونی باید به فکر اقامتگاه‌ها و هتل‌های مناسب در کشور بود تا بتوانیم گردشگران خارجی و ایرانگردان خارجی را برای بازدید از کشور دعوت کنیم.

بای سلامی ادامه داد: در بخش سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ساخت 776 هتل چهار و پنج ستاره مدنظر است این در حالی است که هم اکنون تعداد هتل‌های ما کمتر از 120 هتل در کشور است که آنها نیز از امکانات لازم برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه از چهل سال گذشته تاکنون هتل‌سازی به صورت انبوه درایران انجام نشده گفت: هم‌اکنون بین عرضه و تقاضا گپ و کمبود اساسی وجود دارد و با ایجاد اقامتگاه‌ها و ایجاد امکانات رفاهی برای مردم باید بتوانیم دغدغه خاطر آنها را از مبدا تا مقصد کم کنیم. تا زمانی که هتل و اقامتگاه مناسبی نباشد نمی‌توانیم به عرصه بین‌المللی وارد شویم.

وی گفت: در 31 استان کشور 174 زمین به هگتا معرفی شد که 100 مورد آن را برای هتل‌سازی بررسی و انتخاب کردیم.

بای‌سلامی تصریح کرد: بازار گردشگری ایران سنتی و بر اساس درآمدهای نفتی است این درحالی است که طرح‌های کنونی مورد استقبال و پذیرش بسیاری از کارشناس ملی و بین‌المللی قرار گرفته که موجب اشتغال و کارآفرینی خواهد شد.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی ادامه داد: در فضای پسابرجام با توجه به تلاش‌های فراوان وزارت امور خارجه حجم انبوهی ازسرمایه‌گذاران خارجی به ویژه در حوزه گردشگری ازکشورهای چین، هند، ایتالیا و حتی آمریکا برای سرمایه‌گذاری به ما مراجعه کردند و اینکه گفته می‌شود سرمایه‌گذار خارجی نیست تنها یک دروغ است.

بای‌سلامی با ابراز تاسف از برگشت خوردن 70 درصدی تورهای اصفهان گفت: متاسفانه گردشگری در ایران نامتقارن تعریف شده و اگر فرد گردشگری به شهرهای قم و کاشان سفر کند برای اقامتگاه شب باید به تهران بیاید زیرا در این شهرها اقامتگاه مناسبی نیست و در اصفهان نیز هتل‌ها شرایط مناسبی ندارند.

وی با تاکید بر تسهیل قوانین گفت: باید با تعریف جوینت فینچر( سرمایه گذاری مشترک) و انتقال دانش و تکنولوژی سعی شود تا هتل‌هایی با برندهای بین‌المللی در کشور فعال شوند زیرا انتقال دانش فنی و تکنولوژی با اقتصاد بسته و رها شده امکانپذیر نیست.

 سلامی در خصوص آمار ارزآوری گردشگری در ایران نیز گفت: هر چند استاندارد جهانی برای هر کشور 1500 دلاراست اما به صورت تقریبی هر گردشگر بین 800 تا هزار دلار در ایران هزینه می کند.البته اکثر گردشگران ما از کشورهای فقیر از کشورهای عراق، افغانستان و آذربایجان هستند و از هیچ کشور اروپایی گردشگر نداریم.

به گزارش ایلنا؛ نخستین همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی ازسوی هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی هگتا و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور یازدهم و دوازدهم مهرماه (در سالن اجلاس سران روز اول و روز دوم در هتل هما )با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منظورمعرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت هتل‌سازی برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی و بخش خصوصی برگزار خواهد شد.

 

کد خبر : ۴۱۴۳۸۶