خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن، تجارت:

برنامه راهبردی 10 ساله صنایع دریایی ماه آینده منتشر می‌شود/ گلایه نعمت‌زاده از صندوق توسعه ملی

کد خبر : ۴۱۳۳۵۸

وزیر صنعت، معدن، تجارت از انتشار سند برنامه راهبردی 10 ساله صنایع دریایی در یک ماه آینده خبر داد و گفت: آخرین ویرایش این سند هفته گذشته انجام شده است و در ماه آینده به صورت گسترده منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریانوردی جمهوری اسلامی با اشاره به اهمیت دریا گفت: سه‌چهارم کره زمین را آب فراگرفته است در کتب مقدس هم به سیر از طریق دریا تاکیدات زیادی شده است.

وی با بیان اینکه باید به دنبال این باشیم که برای رفع مشکل خشکسالی بتوانیم آب دریاها را به آب شرب تبدیل کنیم، گفت: در بسیاری از کشورها از آب دریا برای مصارف کشاورزی استفاده می‌کنند که در کشورهای عربی شاهد این روش تامین آب زراعی بودم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: البته این دسته از اقدامات در کشور ما هم آغاز شده است.

وی ادامه داد: همچنین بخش عظیمی از فعالیت‌های تجاری از طریق دریا انجام می‌شود که باید به دنبال این باشیم که بتوانیم سهم اشتغالزایی در این حوزه را افزایش دهیم و در دنیا هم شاهد این هستیم که خلاقیت‌های زیادی در استفاده از ظرفیت‌های دریایی انجام می‌شود.

نعمت‌زاده شناورهای دریایی را به یک شهر تعبیر کرد و گفت: می‌بینیم که در شناورهای دریایی تولید آب، برق، گازهای مختلف صنعتی، هتل‌سازی و فعالیت‌های مخابراتی انجام می‌شود که این نشان از گستردگی این صنعت دارد.

وی با بیان اینکه ما بزرگ‌ترین ناوگان نفتی جهان را در اختیار داریم گفت: باید بتوانیم در این بخش بر روی پای خود بایستیم و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در حوزه دریایی پیاده سازیم.

نعمت‌زاده از تدوین برنامه راهبرد صنایع دریایی خبر داد و گفت: توانستیم در طول دو سال گذشته برنامه راهبردی 10 ساله صنایع دریایی را تهیه کنیم که این سند ظرف یک ماه آینده منتشر می‌شود و آخرین ویرایش آن هفته گذشته انجام شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با ابراز گلایه از عملکرد صندوق توسعه ملی در ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان داخلی گفت: صندوق توسعه ملی که درآمد آن پول نفت کشور خودمان است تسهیلات ارزی خود را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار می‌دهد. این در حالی است که شرکت‌های داخلی خودشان متقاضی دریافت تسهیلات از این صندوق هستند. بنابراین شرکت‌های داخلی متقاضی شرکت‌های خارجی می‌شوند که از صندوق توسعه ملی کشورمان تسهیلات دریافت کردند.

وی با بیان اینکه توانستیم از هیات امنای صندوق توسعه ملی اجازه ارائه تسهیلات به شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی بگیریم گفت: توانستیم اعضای صندوق توسعه ملی را برای ارائه تسهیلات ارزی به بنگاه‌های داخلی قانع کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز