خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران:

تهران ظرفیت پذیرش چنین جمعیتی را ندارد/ در فرونشست زمین همه سازمان‌های شهری باید پاسخگو باشند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: تهران ظرفیت پذیرش چنین جمعیتی را ندارد و بخاطر مصارف بیش از حد جمعیت کلان شهر تهران، سالانه حدود 600 تا 700 میلیون مترمکعب از حوضه‌های دیگر آب وارد می‌کنیم.

به‌ گزارش ایلنا، "محمد پرورش" در حاشیه آئین گشایش نخستین نمایشگاه ویدئونگار دفاع مقدس "حماسه استمراری" مرکز مقاومت بسیج وزارت نیرو، در خیابان کارگر شمالی روبروی درب اصلی پارک لاله برگزار شد، با بیان این مطلب در جمع خبر نگاران، در پاسخ به سوال‌ها در خصوص فرو نشست‌های زمین در تهران گفت: در گذشته نیز این فرو نشست‌ها در بخش مترو اتفاق افتاده است، اما برخی تمام تقصیرها را به گردن شرکت آب و فاضلاب می‌اندازند؛ در تهران حدود 10 هزار کیلومتر لوله آب وجود دارد، چرا تمام نشست‌های زمین فقط در محدوده حفاری مترو انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی علت فرونشست را برداشت از آب‌های زیرزمینی می‌دانند، گفت: واقعیت این است که تهران ظرفیت پذیرش چنین جمعیتی را ندارد و بخاطر مصارف بیش از حد جمعیت کلان شهر تهران، سالانه حدود 600 تا 700 میلیون متر مکعب از حوضه‌های دیگر آب وارد می‌کنیم و آبی را که هم اکنون از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌کنیم نیز بر اساس تخصیص است.

پرورش تصریح کرد: این نکته را فراموش نکنیم که بحث نشست زمین در گذشته بوده، هست و خواهد بود و باید همه سازمان‌های شهری مراقبت کنند و پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه بحث فرونشست زمین در حیطه وظایف سازمان‌هایی همچون محیط زیست، سازمان آب و شهرداری قرار دارد، گفت: این موضوع بحث کلانی است که شهرداری برای برداشت آب مجاز یا غیر مجاز و همچنین مباحث مربوط به کشاورزی که مباحث کلانی است و 4 یا 5 وزارتخانه و سازمان را در بر می‌گیرد و نیاز به بررسی، تحقیق و همفکری دارد و همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مسئول موظف به پاسخگویی، پیگیری و حل این مشکل هستند.

پرورش با بیان اینکه آبیاری فضای سبز تهران از چاه‌ها یک رویه غلط است، گفت: برای این کار باید فاضلاب شهری مجدد به چرخه استفاده بازگردد و برای آن از پساب تصفیه شده استفاده کرد.

وی با اشاره به خبرسازی‌های اخیر درباره وضعیت آب تهران گفت: ما با مردم شفاف هستیم، اگر شخصی یا ارگانی ادعا می‌کند که آب تهران آلودگی دارد می‌تواند از طریق آزمایشگاه و با ادله به ما بگوید که آب تهران آلوده است و به صرف برداشت شخصی اذهان عمومی را تشویش نکند.

مدیرعامل آبفای استان تهران با تاکید بر اینکه تمام لوله‌های استفاده شده در تهران چدنی و سه برابر قیمت لوله‌های پلی اتیلن است، گفت: در زمان حاضر، در تمام اروپا از لوله‌های چدنی استفاده می‌شود، زیرا 200 سال عمر مفید دارند.

وی با اشاره به ادعای برخی که ادعا می‌کنند پرت آب تهران به اندازه سد لتیان است، گفت: میزان آب بدون درآمد تهران 23 تا 24 درصد است که فقط 10 درصد پرت آب در شبکه آن هم در شبکه 10 هزار کیلومتری تهران است.

 

کد خبر : ۴۱۳۰۸۰