خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه های آبریز فلات مرکزی خبر داد:

امسال در حوضه فلات مرکزی سال سخت و بسیار کم‌بارشی داشتیم/ کاهش 30 درصدی بارش در بالادست زاینده‌رود

asdasd
کد خبر : ۴۱۲۵۲۹

مدیرکل حوضه‌های آبریز فلات مرکزی، قره قوم و مرز شرقی گفت: امسال در حوضه فلات مرکزی سال سخت و بسیار کم‌بارشی را پشت سر گذاشتیم.

به گزارش ایلنا، "مهرزاد احسانی" مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مرکزی، قره‌قوم و مرز شرقی شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارش‌ها در منطقه فلات مرکزی باعث شده تا حوضه‌های آبریز در این منطقه و سد زاینده رود در مضیقه شدید آبی قرار گیرند گفت: حجم ذخیره آب سد زاینده‌رود تا پایان هفته سوم شهریورماه جاری حدود 199 میلیون مترمکعب بوده که تا پایان شهریور این میزان کمتر هم می‌شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته در چنین زمانی، سد زاینده رود حدود 430 میلیون متر مکعب آب داشت ولی امسال حدود 50 درصد آب سد زاینده رود کاهش یافته است.

وی افزود: وزارت نیرو تأمین آب شرب جمعیت 5 میلیون نفری متکی به حوضه سد زاینده رود از جمله یزد، اصفهان و کاشان را با ضریب 100 درصدی، در اولویت کاری خود قرار داده است.

احسانی با اشاره به اینکه امسال در حوضه زاینده‌رود کاهش بارش را داشتیم و این بارش در بخش‌های مختلف با پراکندگی مواجه بود، گفت: در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، در بالا دست حوضه زاینده‌رود حدود 30 درصد و در پایین دست حدود 50 درصد کاهش بارش داشتیم.

وی تصریح کرد: با تمهیداتی که در وزارت نیرو برای ذخیره آب از سال گذشته انجام شده بود، تا زمان حاضر موفق شده‌ایم تعهدات این وزارتخانه را در خصوص تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت به‌طور کامل اجرا کنیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مرکزی با بیان اینکه کشت پائیزه کشاورزان در شرق و غرب اصفهان در سال آبی جاری به طور کامل انجام شده و در ادامه برای کشت بهاره نیز تأمین آب شد، گفت: در حوضه سد زاینده‌رود با توجه به اتمام دوره آبیاری برای کشت پائیزه، در 8 خرداد برای شرق اصفهان و 15 خرداد ماه جاری برای غرب اصفهان به عنوان اتمام دوره آبیاری، رهاسازی‌ها به طور کامل انجام شد و متعاقب آن برای آبیاری باغ‌های غرب اصفهان نیز حجم مشخصی آب در نظر گرفته و توزیع شد.

احسانی با بیان این مطلب که امسال به‌طور کلی در بیشتر بخش‌های حوضه فلات مرکزی سال خشکی را پشت سر گذاشتیم، اظهار داشت: تقریباً در همه حوضه‌های فلات مرکزی از جمله،‌ قمرود، زاینده رود و بختگان سال سختی را داشتیم و امیدواریم سال آبی آینده سال پربارشی باشد تا بتوانیم به تعهدات خود به طور کامل عمل کنیم.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب بارش‌ها در حوضه آبریز بختگان وحوضه درود زن که باعث شده بود تا ورودی آب به سد درود‌زن تا یک پنجم متوسط دراز مدت کاهش یابد، گفت: با این وجود به تعهدات خود عمل کردیم و حدود 110 میلیون مترمکعب آب را برای اراضی کشاورزی منطقه رها سازی کردیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مرکزی به پیش بینی هواشناسی برای سال آینده آبی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه پیش بینی هواشناسی برای سال آبی 96-95 سال کم بارشی است ولی ما به لطف خداوند امیدواریم و آرزو می‌کنیم خداوند رحمت خود را بر ما نازل کند و سال پر بارشی را در حوضه‌های آبگیر کشور داشته باشیم.

وی در خصوص استفاده از تکنولوژی باروری ابرها برای خروج از وضعیت بد خشکسالی گفت: سال گذشته 23 ایالت آمریکا سخت‌ترین خشک سالی را در 100 سال گذشته تجربه کردند و با اینکه آن‌ها از تکنولوژی‌های روز دنیا برخوردار بودند، نتوانستند از چنگ این خشکسالی بگریزند و خسارات سختی را متحمل شدند.

احسانی در خصوص این سؤال که با توجه به مشکلات خشکسالی شدیدی که در فلات مرکزی حکمفرما است، چرا وزارت نیرو از متد باروری ابرها برای فلات مرکزی استفاده نمی‌کند، گفت: یکی از عوامل و ملزومات اصلی این کار وجود خود ابر است؛ با توجه به وضعیت نامناسب در این حوضه، تا زمانی که ابری وجود ندارد، عملاً این برنامه نیز غیر قابل اجرا خواهد بود.

او در خصوص برنامه تغییر الگوی کشت کشاورزان گفت: وزارت جهاد کشاورزی دوبار گزارش‌هایی را ارائه کرده و برنامه ریزی کرده تا کشت‌های با نیاز آبی کمتر را به کشاورزان معرفی کند ولی این کار نیاز به فرهنگ سازی و زمان دارد و وزارت جهاد کشاورزی خود را آماده می‌کند تا با فرهنگ سازی بتواند در مدت 5 سال الگوی کشت منطقه را تغییر دهد.

مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مرکزی ادامه داد: یکی از این کشت‌های پرآب بر، کشت برنج است که در منطقه اصفهان مرسوم است که امیدواریم با مذاکره و تعامل با کشاورزان آنان را متقاعد کنیم تا کشت برنج را متوقف کنند.

وی اضافه کرد: سود برنج برای کشاورز بیشتر از کشت‌های دیگر است و امیدواریم راهکاری ارائه شود تا چنانچه کشاورزانی که از راه تولید برنج ارتزاق می‌کنند، با متوقف کردن این کشت، از نظر اقتصادی به گونه ای تأمین شوند تا آسیبی به زندگی آن‌ها وارد نشود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز