خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه چلوکباب و چلو خورشت خبر داد:

ضایعات گوشت و مرغ در خورشت‌های کنار خیابان/ کوبیده 5 هزار تومانی با استفاده از سنگدان مرغ

رئیس اتحادیه چلوکباب و چلو خورشت تهران گفت: باید بررسی شود بهای تمام شده یک پرس قیمه چقدر است. در حال حاضر قیمت یک کیلو برنج 11 هزار تومان است که 150 گرم آن 1650 تومان می شود. از طرف دیگر گوشت نیر کیلویی 30 هزار تومان است که اگر 50 گرم هم گوشت برای هر پرس در نظر بگیریم می شود 1500 تومان. تا همین جا قیمت این غذا بیش از 3 هزار تومان شده است. حالا اگر لپه، روغن و سایر افزودنی‌ها را محاسبه کنیم بیش از 6 هزار تومان قیمت تمام شده این غذا می‌شود. حال چگونه این غذا را به قیمت 4 هزار تومان عرضه می کنند؟ این جای سوال دارد.

رئیس اتحادیه چلوکباب و چلو خورشت تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با انتقاد از بی‌نظمی حاکم در معابر عمومی سطح شهر و فروش بدون نظارت غذا گفت: با وجود حساسیت این موضوع و ارتباط مستقیم آن با سلامت شهروندان و علی رغم اخطارهایی که ما به نهادهای ذی ربط داده‌ایم اما متاسفانه هنوز این افراد آزادانه فعالیت می‌کنند.

ناصر حسینی تبریزی ادامه داد: اگر برای دولت‌مردان ما سلامت مردم اهمیت دارد و برای برنامه‌های سلامت‌محور، سالیانه میلیاردها تومان هزینه می‌کنند جلوگیری از فروش مواد غذایی فاسد و بی‌کیفیت در سطح شهر نیز یکی از همین برنامه‌ها است و باید آن را جدی بگیرند.

وی افزود: نتیجه سهل انگاری و عدم برخورد با فروش غذای طبخ شده کنار خیابانی این شد که امروز علاوه بر مسجد شاه و بازار تهران،  خیابان‌های دیگر شهر مانند سید خندان، جردن، ورودی متروها و سایر نقاط شلوغ تبدیل به محلی برای فروش این غذای گرم شده است.

حسینی با اشاره به سهل انگاری عوامل شهرداری گفت: امروز این افراد اعم از زن و مرد ماشین خود را کنار خیابان پارک می کنند و بر روی آن تابلوی فروش غذای آماده نصب می‌کنند و به فروش غذا با قیمت‌های عجیب اقدام می‌کنند. به طوری که گران‌ترین غذای آنها که قاعدتا باید چلو کباب یا زرشک پلو با مرغ باشد 4 هزار تومان یا نهایتا 5 هزارتومان قیمت دارد. جالب اینجا است که این قیمت هم متغییر است و نزدیک عصر تمام غذاها را به قیمت هزار تومان به فروش می رسانند.

وی ادامه داد: درست است که این افراد نه اجاره مغازه دارند نه آب و برق و مالیات و سایر هزینه‌هایی که یک واحد صنفی با آن رو به رو است. اما باز هم قیمت یک پرس چلو خورشت که ارزان‌ترین غذا است 4 هزار تومان نمی شود.

رئیس اتحادیه چلوکباب و چلو خورشت ادامه داد: باید بررسی شود بهای تمام شده یک پرس قیمه چقدر است. در حال حاضر قیمت یک کیلو برنج 11 هزار تومان است که 150 گرم آن 1650 تومان می شود. از طرف دیگر گوشت نیر کیلویی 30 هزار تومان است که اگر 50 گرم هم گوشت برای هر پرس در نظر بگیریم می شود 1500 تومان. تا همین جا قیمت این غذا بیش از 3 هزار تومان شده است. حالا اگر لپه، روغن و سایر افزودنی‌ها را محاسبه کنیم بیش از 6 هزار تومان قیمت تمام شده این غذا می‌شود. حال چگونه این غذا را به قیمت 4 هزار تومان عرضه می کنند؟ این جای سوال دارد.

وی ادامه داد: مطابق بررسی‌هایی که ما انجام داده‌ایم برنج مورد استفاده آنها از برنج‌های تاریخ گذشته و در صف معدوم شده هستند که این افراد با قیمت پایین آنرا تهیه می کنند. برای گوشت نیز پوست و ضایعات مرغ را چرخ می کنند و از حتی سنگدان مرغ در کباب کوبیده استفاده می کنند. بر همین اساس می توانند یک پرس غذا را به قیمت  4 هزار تومان بفروشند و سود هم کسب کنند.

وی ادامه داد: ما بارها با نهادهایی همچون نیروی انتظامی و شهرداری مکاتبه کرده ایم اما ترتیب اثر داده نشده است. به طوری که در برخی نقاط شاهد بودیم که ماموران شهرداری عملا با این افراد کنار آمده‌اند.

حسینی تصریح کرد: وقتی با کالای قاچاق و غیر قانونی اعم از مواد غذایی و غیره برخورد می شود و آنها را با حضور اصحاب رسانه معدوم می کنند با این مواد غذایی که به صورت مستقیم سلامت مردم را تهدید می کنند نباید برخورد شود؟ از ما می خواهند از فروش نان خشک خودداری کنیم زیرا نان کپک زده خوراک گاوها می شود. اما در مورد فروش غذای گرم که آشکارا سلامت مردم را تهدید می‌کند واکنشی نشان نمی‌دهند.

کد خبر : ۴۱۱۹۷۱