خبرگزاری کار ایران

اسحاق جهانگیری:

حقوق ایران در مذاکره با قدرت‌های جهانی تثبیت شد/ بهترین عملکرد را در حوزه گندم داشتیم

معاون اول رئیس جمهور گفت: فرهنگ جهادی از سال‌های جنگ در تمامی نقاط محروم و دور افتاده ایران نیز نهادینه شد و حال باید دید این روزها تا چه میزان توانسته‌ایم این فرهنگ را به نسل جدید منتقل کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در بیست و هشتمین گردهمایی فرماندهان مهندسی رزمی جنگ جهاد که در سالن همایش صدا و سیما برگزار شد بیان داشت: حضور من در این جمع به دلیل مسئولیت فعلی در دولت نیست بلکه با مدیران در این حوزه دوران مشترکی را داشته‌ایم و عملکرد مدیران جهادی در هشت سال دوران دفاع مقدس قابل تقدیر است.

او در ادامه گفت: نقش نیروهای جهادی کمتر از نیروهای نظامی نبوده است که نمونه آن کار اعجاب‌برانگیز ساخت پل در اروند رود بوده است که این کار که توسط نیروهای جهادی در آن برهه زمانی انجام شد، بی‌نظیر بوده است.

او با اشاره به اهمیت فرهنگ و مدیریت جهادی از نگاه مقام معظم رهبری تاکید کرد: این موضوع تا حدی تعیین‌کننده است که مقام معظم رهبری شعار یک سال را به عنوان اقتصاد فرهنگ همراه با مدیریت جهادی تعیین کرده است و عنوان کرد که یکی از ویژگی‌های مدیریت جهادی حمایت به همراه ایثار است.

جهانگیری با اشاره به سابقه فرمان تاریخی امام خمینی در اوایل پیروزی انقلاب برای تشکیل جهاد سازندگی گفت: امام خمینی در روزهای نخست انقلاب فرمانی داشت در راستای آبادی روستاها و پس از آن فرمان تشکیل نهاد جهاد مقدس سازندگی را صادر کرد و همان جمع در قالب جهاد سازندگی عبورکردند و نقش مهمی در عمران و آبادانی و پیشرفت مسائل کشور داشته‌اند و اگر امروزه نگاه کوتاهی به شرایط کشور در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که جهاد سازندگی در شرایطی که مردم در روستاها زندگی سختی را می‌گذراندند ورود کرده و بنا به تعبیر امام خمینی مبنی بر اینکه «شما در هر منطقه‌ای را رفتید بذر انقلاب را در آن روستای محروم کاشتید و هر روستایی تبدیل به یک سرباز انقلاب شد» ادامه پیدا کرد.

جهانگیری در ادامه با اشاره به مدیریت جهادی و شرایط آن بیان داشت: یک مدیر جهادی سخت‌کوش است و به موقع تصمیم‌گیری می‌کند و تصمیمات را بی‌جهت عقب نمی‌اندازد و خلاقیت و نوآوری دارد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به وضعیت کشور در سال‌های تحریم و شرایطی که دولت تحویل گرفته شد بیان داشت: در بخش نقل و انتقال پولی هرگونه نقل و انتقال ممنوع بود و حتی هر ایرانی که ساکن کشورهای خارج بود به دلیل اینکه شناسنامه‌ ایرانی داشت برای افتتاح حساب در این کشورها منع می‌شد. این مسئله حاصل سوءمدیریت‌ها بود که منجر به شرایط اقتصادی سخت شد اما با کمک فرزندان کشور در جبهه دیپلماسی ایران در پای میز مذاکره موفق به تثبیت حقوق خود شد.

وی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت:‌ با توجه به پیشنهاد مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کشور به سمت و سویی سوق پیدا کرد تا در مقابل تکانه‌های بیرونی مقاومت کند. یعنی اقتصادی که در برابر مشکلات مقاوم است و با توجه به تحریم در صورت بروز دوباره این مسئله توانایی مقابله با تحریم‌های سخت و دشوار را داشته تا کشور را سرپا نگه دارد. بنابراین اقتصاد مقاومتی باید متکی بر ظرفیت‌های داخل کشور باشد و این نیازمند مدیریتی است که حاصل تجربه 38 ساله کشور به خصوص در دوران جنگ است.

جهانگیری با اشاره به ظرفیت‌های کشور در زمینه تولیدات داخلی بیان داشت: نیروهای جوانی در کشور است که می‌توانند کارآفرین باشند. این جوانان قادر به طراحی نیروگاه‌ها و کارخانه‌های سیمان و فولاد هستند. ما یک کشور عقب مانده جهان سومی نیستیم و با اتکا به توانمندی‌های خود می‌توانیم کارهای بسیاری انجام دهیم و باید ظرفیت‌های بالفعل را به بالقوه تبدیل کنیم. در حوزه کشاورزی نیز باید از منابع محدود استفاده و بهره‌وری را افزایش دهیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه گفت: باید قادر باشیم نیازهای داخل کشور را تامین کنیم و به ظرفیت‌های جغرافیایی کشور توجه داشته باشیم چرا که 15 کشور در اطراف ما هستند که راه دریایی ندارند و چاره‌ای جز عبور از ایران ندارند. مردم باید در اقتصاد حرف اول را بزنند و کارها باید به مردم واگذار شود.

او افزود: عدالت جوهره اصلی اقتصاد مقاومتی است. کسانی که به واقع دنبال اقتصاد مقاومتی هستند از پیام 24 بندی اقتصاد مقاومتی رویکردهای دولت را دنبال می‌کنند نه کسانی که در ذهن خود اقتصاد مقاومتی را تعریف کرده و این سوالات را مطرح می کنند که چرا دولت اقتصاد مقاومتی را اجرا نمی‌کنند؟ این افراد باید جهت‌گیری‌ها را شناسایی کرده و بعد راجع به آن صحبت کنند.

جهانگیری در ادامه گفت: در جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری داشته‌ایم ایشان تاکید کرده‌اند که اقتصاد مقاومتی باید در برنامه ششم و بودجه های سالانه و همه بخش‌ها باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد. بنابراین 120 طرح کلیدی برای سال 95 به عنوان اولویت‌های اقتصاد مقاومتی تعریف شده است و بر طبق آن تولیدی‌ها و واحدهای تولیدی کشاورزی باید راه‌اندازی شوند تا تولید در کشور به حرکت منجر شود و امروز همه بر پای این مسئله ایستاده‌اند و شاخص‌هایی که به دست ما می‌رسند نشان‌دهنده افزایش تولیدات کشور است.

او افزود: توسعه صادرات کشور نیز از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی است چرا که بازار ایران برای این حجم تولیدات کوچک است و در اطراف ما کشورهایی هستند که نیازمند کالاهای تولیدی ما هستند و همزمان با توسعه تولید باید به فکر بازداره‌های تولیدات در خارج از کشور باشیم چرا که حیات تولید به فروش و بازار است.

جهانگیری با اشاره به اینکه بیشترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه وزارت جهاد کشاورزی بوده است بیان داشت: جهاد بهترین عملکرد را در بین دستگاه‌ها داشته است. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مهم وزارت جهاد کشاورزی در حوزه گندم بوده است و دولتی که در ابتدا با این بحران مواجه بود که با ذخیره گندمی که فقط کفاف سه روز را می‌داد باید چه کند حال به جایی رسیده است که نمی‌داند این حجم گندم تولیدی را چگونه ذخیره کند. برخی فکر می‌کنند جهاد سطح زیر کشت را افزایش داده و با این فکر مسئله بحران آب را نیز مطرح می کنند اما این طورنیست سطح زیرکشت نسبت به سال 92 دویست هزار هکتار کاهش داشته است اما بهره وری بالا رفته است.

کد خبر : ۴۱۱۸۱۶