خبرگزاری کار ایران

توسعه صنایع کوچک و متوسط کلید تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است

asdasd
کد خبر : ۴۱۰۹۷۴

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه صنایع کوچک و متوسط ، حمایت از حلقه های تکمیل کننده زنجیره تولید و رونق بخشی به طرح های نیمه فعال کلید تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش ایلنا به نقل از شاتا،محمد رضا نعمت زاده شامگاه چهارشنبه در نشست با فعالان اقتصادی خمین، افزود: با توسعه صنایع کوچک و فعال کردن طرح های صنعتی نیمه فعال، تولید در کشور رونق می گیرد، اشتغال بهبود و صادرات افزایش می یابد.

وی اظهارکرد: اقتصاد مقاومتی راهبردی مترقی است که باید جامه عمل بپوشد چرا که همه سیاست های انقلاب اسلامی به صورت منسجم در آن تجمیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: رشد شاخص های صادرات غیرنفتی در گرو حمایت هدفمند از صادرکننده، تسهیلگری در امور و کیفی شدن محصولات تولیدی است.

نعمت زاده با تاکید بر استمرار سیاست های صادراتی اظهار داشت: باید سیاست های صادراتی از ثبات برخوردار باشد تا صادرکننده با اطمینان خاطر بتواند به فعالیت خود بپردازد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: روند پرداخت تسهیلات بانکی برای توسعه صنایع رو به بهبودی است اگر چه برخی بانکها برای توسعه صنایع مانع تراشی می کنند.

وی بیان کرد: منابع بانکی باید به سمت تولید برود و اگر کارخانه ای توسط بانک تعطیل شود نمی تواند مطالبات بانک را پرداخت کند.

نعمت زاده افزود: سیاست دولت تدبیر و امید در اقتصاد مقاومتی رونق تولید با جلوگیری از قاچاق کالا است چرا که ورود کالاهای خارجی در شرایطی که توان تولید داخلی وجود دارد، رکود و افزایش بیکاری را سبب می شود .

وی ادامه داد:در سال های گذشته با تحریم های اقتصادی مشکلات بسیاری گریبان گیر صنایع کشور شد و یکی از این حوزه ها که اسیب جدید دید صنعت سنگ کشور بود.

وی بیان کرد: سیاست دولت تدبیر و امید خروج صنعت ساختمانیو سنگ کشور از رکود و حل معضلات این بخش ها است چرا که با رونق ساخت و ساز ضمن توسعه صنعت سنگ، 80 رشته صنعتی دیگر نیز فعال می شود.

نعمت زاده در خصوص ایجاد صنعت پتروشیمی در خمین گفت: این واحد صنعتی مادر در خمین هیچ گونه مشکل زیست محیطی ندارد و با توجه به فناوری پیشنهادی برای آن مزاحمت و آلایندگی محیطی از جانب این صنعت ایجاد نخواهد شد.

وی، بر توسعه صنایع نخ خمین نیز تاکید کرد و ادامه داد: این واحد صنعتی باید با توسعه به اشتغال 1800 نفر برسد.

استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: صنعت یکی از ظرفیت های مهم در هر منطقه است وهمه باید با همکاری و انسجام تلاش کنند تا وضعیت صنعتی خمین هبود یابد و از این طریق مشکل بیکاری در زادگاه امام راحل رفع شود.

محمود زمانی قمی افزود: نرخ بیکاری بالای 14 درصد برازنده زادگاه امام راحل نیست و با باید در سایه ایجاد طرح های اشتغالزایی و فعال کردن طرح های نیمه فعال این بحران از چهره خمین زدوده شود.

وی ادامه داد: سالن مونتاژ واحد سایپا در خمین 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی واحد پتروشیمی خمین نیز در انتظار دریافت تاییدیه زیست محیطی است که به ثمر نشستن هر یک از این طرح ها در شرایط کنونی اشتغال این شهرستان اثرگذاری مستقیم دارد.

وی بیان کرد: مشکل آب آشامیدنی شهرستان خمین با بهره برداری از خط انتقال آب از سد کوچری حل شد.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: به ازای هر 1100 نفر جمعیت در خمین باید یک واحد صنعتی در این شهرستان وجود داشته باشد اما، این مهم میسر نشده است.

محمد ابراهیم رضایی افزود: توسعه صنایع در شهرستان خمین با مشکلات زیرساختی همراه است و می طلبد که خدمات زیرساختی به تناسب دیده شود.

وی بیان کرد: اقتصاد خمین کشاورزی محور است و می بایست ظرفیت های این شهرستان در بخش صنعت و سرمایه گذاری، نیز به تناسب رشد کند تا مشکلات مردم از قبیل بیکاری را پاسخگو باشد.

نماینده مردم خمین در خانه ملت خاطرنشان کرد:این شهرستان به دلیل تک قطبی بودن در اقتصاد دچار مشکلات عدیده ای شده است که باید برای آن در کوتاه ترین زمان ممکن چاره سازی شود.

وی گفت: جمعیت این شهرستان از 147 هزار نفر به 104 هزار نفر کاهش یافته و 66 درصد از منابع انسانی کوچ کرده است و این مهم مولود نامبارک زنجیره ای از کمبودها و مشکلات است.

وی تاکید کرد : چهار طرح بزرگ اشتغالزایی به شکل اصولی و با شاخص های هدفمند باید برای خمین طراحی و اجرا شود تا این شهر از رکود خارج شود.

در نخستین روز از سفر دو روزه وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیات همراه به استان مرکزی نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم ور محلات به بهره برداری رسید و تشست با فعالان حوزه صنعت خمین برگزار شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنجشنبه در ادامه سفر خود به استان مرکزی با نماینده ولی فقیه در این استان دیدار می کند و ضمن شرکت در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی به عنوان نماینده فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی کشور، از چندین واحد صنعتی اراک و ساوه نیز بازدید خواهد داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز