خبرگزاری کار ایران

خبرگزاری فرانسه گزارش داد:

موانع آمریکایی بر سر راه همکاری بانک‌های بزرگ غربی با ایران

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: بانک‌های بزرگ غربی با وجود بارقه‌های امیدی که بعد از لغو تحریم‌ها در اقتصاد ایران به وجود آمد، به دلیل نگرانی از مجازات آمریکا هنوز هم تمایلی برای از سر گیری روابط با ایران ندارند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، حسن روحانی رییس جمهوری ایران اعلام کرده است که ایران برای رسیدن به هدف 8 درصد رشد اقتصادی و نوسازی بخش صنعت و همچنین راه اندازی مجدد اقتصاد، نیاز به نزدیک به 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در هر سال دارد اما این امر بدون همکاری بانک های بزرگ خارجی امکان پذیر نخواهد بود.

بنابراین گزارش، پرویز عقیلی رییس یکی از بانک های خصوصی در تهران گفت: در حال حاضر بانک های اروپایی کوچکی از کشورهای ایتالیا، اتریش، سوییس، آلمان و بلژیک برای همکاری با ما موافقت کرده اند. اما هیچ بانک متوسط یا بزرگی تا کنون حاضر به همکاری نشده است.

امیر حسین زمانیان معاون وزیر نفت اخیرا در مصاحبه ای با وب سایت میدل ایست آی گفته است: آمریکایی ها تلاش می کنند نوعی ایران هراسی را به وجود بیاورند تا در عمل کسی با ایران همکاری نکند.

یک کارشناس امور بانکی در تهران در این زمینه اظهار داشت: تعداد محدودی از مؤسسات از جمله رایفیسن بانک و ارسته بانک اتریش، مدیوبانکا و بانکو پوپولار ایتالیا، اEIH، KFW و AKA آلمان، KBC، ING هلند و هالک ترکیه با ایران همکاری دارند. این بانک ها برای باز کردن اعتبارهای اسنادی به مبالغ کم 10، 20 یا 50 میلیون دلار با بانک های ایران روابط کاری آغاز کرده اند.

وی افزود: اما این بانک ها منابع کافی برای انجام پروژه های بزرگ مالی مثل قرارداد همکاری ایران و شرکت هواپیماسازی ایرباس برای خرید 118 هواپیما و یا پروژه های توسعه نفت و گاز را در اختیار ندارند.

موانع آمریکایی

خبرگزاری فرانسه در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنی بر اینکه مانع اصلی بر سر روابط بانکی، خزانه داری آمریکا است که بر تمامی کشورها فشار وارد می کند و مانع روابط بانکی و لغو کامل تحریم ها شده است، نوشت: دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا وابسته به خزانه داری آمریکا هنوز فروش 100 فروند هواپیمای بویینگ به ایران را که اوایل سال جاری قرارداد آن بسته شد و یا حتی فروش 118 هواپیمای ایرباس به ایران را تأیید نکرده است. برخی از اعضای طرف قرارداد شرکت ایرباس با ایران، آمریکایی هستند.

بر اساس این گزارش، بانک های خارجی برای همکاری با ایران و اطمینان از اینکه هیچ یک از مقررات آمریکا را نقض نمی کنند، کار سختی پیش رو دارند.

هنری اسمیت تحلیل گر ایران در زمینه مشاور کنترل ریسک گفت: بانک ها بر اساس محدودیت های ناشی از تحریم های باقی مانده سازمان ملل، آمریکا و اروپا باید ملیت تمامی شرکت ها و افراد طرف معامله و یا ذینفع معاملات در ایران را بررسی کنند.

به همین دلیل ایران به طور مکرر نسبت به این موضوع شکایت کرده و آن را در دیدارها و مذاکرات خود با مقامات و سیاستمداران مطرح کرده است.

وضعیت کنونی موجب ناراحتی دولت های اروپایی هم شده است که مشتاق هستند وارد بازارهای ایران شوند.

سگولن رویال وزیر محیط زیست فرانسه که ماه گذشته برای انجام مذاکرات تجاری در مورد شرکت های تجدید پذیر به تهران سفر کرده بود، گفت: این وضعیت کاملا غیر قابل قبول است. این یک مشکل واقعی است که توسط وزرای ایران و تجار فرانسوی مطرح شده است.

خبرگزاری فرانسه خاطر نشان کرد: برای آنهایی که  امیدوار بودند توافق هسته ای می تواند منجر به گسترش روابط با ایران شود، نشانه های خوبی وجود ندارد.

به اعتقاد عقیلی، ایرن باید دو مشکل را حل کند. اول نوسازی سیستم بانکی برای سازگاری با قوانین جدید بانکداری بین الملل که بسیار تکامل یافته اند.

وی گفت: بانک های ایران که رابطه آنها با دنیا به مدت 15 سال قطع شده بود باید قوانین جدید جامعه بین الملل برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی را به کار بگیرند. سپس ایران هراسی است. همواره از ایران چهره ای نمایش داده شده است که واقعیت ندارد. حل این موضوع حداقل به یک یا دو سال زمان نیاز دارد.

کد خبر : ۴۱۰۸۰۳