خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس مسائل اقتصادی:

قرارگاه خاتم تکنولوژی حضور در میادین نفتی را ندارد/ تاجر شدن نیروهای نظامی خطرناک است

پازوکی با بیان اینکه ورود قرارگاه خاتم الانبیا در صنعت نفت مانع شکل گیری شرکت‌های بزرگ نفتی است، گفت: اگر برخی‌ها بگذارند که سرمایه و تکنولوژی خارجی وارد شود، آینده خوبی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال در کشور متصور است.

مهدی پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره حضور نیروهای نظامی مانند قرارگاه خاتم الانبیاء در پروژه‌های نفتی گفت: طبق قانون اساسی در شرایط صلح می‌توان از توان نیروهای دفاعی و نظامی برای سازندگی و پیشرفت کشور در مناطق محروم استفاده کنیم و کاری پسندیده و خوب هم است اما اگر این نیروها بخواهند تاجر شوند، خطرناک است.

وی افزود: به عنوان مثال نیروهای نظامی می‌توانند در مناطق محروم و مرزی جاده‌سازی کرده و یا کارهای عمرانی انجام دهند  ولی اینکه وارد فعل و انفعالات اقتصادی شده، بانک تاسیس کنند و در جایی که تکنولوژی ندارند ورود پیدا کنند بخش خصوصی را دچار مشکل می‌کند کما اینکه می‌بینیم امور را هم به پیمانکاران دسته دوم و سوم می‌سپرند.

پازوکی تصریح کرد: دولت باید باید با سیاست گذاری در خزانه کمک کند که شرکت‌های بزرگ ایرانی شکل گیرد در حالی که حضور قرارگاه در صنعت نفت باعث می‌شود شرکت‌های بزرگ ایرانی در این صنعت شکل نگیرد و این مسئله در بلندمدت خطرناک است.

 وی همچنین با انتقاد از حضور نیروی انتظامی در برخی پروژه‌های اقتصادی اظهار داشت: مثلا نیروی انتظامی در پروژه‌های مربوط به آب و فاضلاب حضور پیدا می‌کند و ساخت پاسگاه‌های خودش را بخش خصوصی می‌سپرد که این اشکال دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه کمبود سرمایه و تکنولوژی از جمله دلایلی است که لازم است ما از حضور خارجی‌‎ها بهره ببریم، بیان داشت: در شرایط فعلی اقتصاد ایران و طبق برنامه ششم  ما نیاز داریم که 134 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران شکل بگیرد و این در حالی است که کل منابع شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه حدود 60 میلیارد دلار است، بنابراین صنعت نفت به 74 میلیارد دلار سرمایه خارجی نیاز دارد که در این بین طبق برنامه ششم 17 میلیارد دلار باید از طریق بخش خصوصی سرمایه گذاری شود که تا به امروز حتی یک دلار هم سرمایه گذاری نشده و 36 میلیارد دلار هم باید از مسیر آی پی سی محقق شود، لذا به هر شکل باید کمک کنیم که تکنولوژی و سرمایه مورد نیاز از شرکت‌های خارجی تامین شود.

وی توضیح داد: اکنون کشور عراق روزانه 4 میلیون و 200 هزار بشکه نفت تولید می‌کند که 500 هزار بشکه به مصرف داخلی و 3.7 میلیون بشکه را نیز صادر می‌کند، در حالی که صادرات ما 2.5 میلیون بشکه است و یا اینکه این کشور روزانه 480 هزار بشکه از میدان مجنون برداشت می‌کند در حالی که ما نصف این میزان برداشت می‌کنیم. دلیل آن هم این است که  کشور عراقی که بخش بزرگی از آن هم در اختیار داعش است از شرکت‌های آمریکایی و تکنولوژی بالا استفاده کرده است.

پازوکی همچنین ادامه داد: قطر روزانه 680 میلیون متر مکعب از گاز میدان مشترک برداشت در پارس جنوبی و ما 340 میلیون متر مکعب برداشت می‌کنیم که دلیل آن این است که قطری‌ها از تکنولوژی‌ غرب بهره گرفته‌ و می‌توانند به عمق 12 کیلومتر چاه افقی حفر کنند اما ما تکنولوژی حفر حتی 2 کیلومتر هم نداریم.

وی تاکید کرد: ما نیاز به تکنولوژی داریم و مملکت را با شعار هم نمی‌توان اداره کرد، لذا اگر برخی نیروهای تندرو بگذارند که سرمایه و تکنولوژی خارجی وارد شود و مراوده ما با جهان بین الملل نیز در چارچوب منافع ملی باشد؛ آینده خوبی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال در کشور متصور است.

کد خبر : ۴۱۰۴۷۵