خبرگزاری کار ایران

دبیرکل انجمن آب‌های معدنی در گفت‌وگو با ایلنا:

فرهنگ‌سازی عامل اصلی بازدارندگی هدر رفت آب‌های بسته‌بندی/زور و سفارش جوابگو نیست

فروهر گفت: متاسفانه در حال حاضر ولنگاری مصرف در همه حوزه‌ها وجود دارد لذا دولت نباید به سفارش و توصیه بسنده کند.

پیمان فروهر، دبیر کل انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از هدر رفت آب برخی بطری‌های بسته بندی گفت: استفاده بهینه و دانستن ارزش آب در سطح کشور نیازمند کار ملی است و باید از مدرسه و مهد کودک آغاز شود و شامل همه موارد مصرف آب از جمله شست و شو و مسواک زدن تا استحمام و  آشامیدن باشد.

وی افزود: در صنعت بسته بندی احجام مختلف آب موجود است و انتخاب هر اندازه‌ای به فرهنگ مصرف کننده بستگی دارد. یعنی ما الان آب لیوانی هم در مارکت داریم و تابع تمام استانداردهای دنیا بوده و فرمت اصلی در دنیا یعنی از لیوانی و نیم لیتری تا 1.5 لیتری و احجام بزرگتر را داریم.

فروهر تصریح کرد: بسته بندی آب برای مصارف خانگی به نحوی است که قابل دور ریختن نیست و می‌توان دوباره مصرف کرد. اما در هر صورت اینکه از باقیمانده آب استفاده شود به فرهنگ شخص برمی‌گردد.

 وی اظهار داشت: فرهنگسازی باید از مهدهای کودک و مدارس آغاز شود و مردم ارزش یک قطره آب را در همه حوزه‌های مصرف بدانند.

 دبیر کل انجمن آب های معدنی و آشامیدنی ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر ولنگاری مصرف در همه حوزه‌ها وجود دارد. لذا دولت نباید به سفارش و توصیه بسنده کند، بلکه باید ابزارهای آموزشی را از پایین ترین سطوح یعنی مهدکودک ها استفاده کند.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از اسراف جبر و زور و وضع قانون جوابگو نیست، بلکه باید فرهنگسازی شود، بیان داشت:  مثلا برای بستن کمربند ایمنی جبر و جریمه حاکم است ولی چون بستر فرهنگی و نهادینه ندارد، نتیجه این است که زمان عدم حضور پلیس مردم رعایت نمی‌کنند، لذا در موارد مشابه مثل مصرف آب نیز اگر فرهنگ‌سازی نهادینه نشود، اقدامات بازدارنده و سلبی نمی‌تواند راهگشا باشد.

فروهر با بیان اینکه ابزار مصرف بهینه آب در دست دولت است نه تشکل صنفی بخش خصوصی، تاکید کرد: جایی که کار نهادینه شود نتیجه متفاوت خواهد بود، یعنی دولت باید از طریق رسانه‌های عمومی، شهرداری‌ها از طریق بیلبوردهای سطح شهر و در مدارس اقدام به آموزش همگانی کند. حتی می‌توان مفاهیم ریاضی را با قطره آب نمایش داد تا نسل‌‎های آینده کشور ارزش آب را بدانند.

کد خبر : ۴۰۹۶۷۱