خبرگزاری کار ایران

نامه یک تشکل بخش خصوصی به مجلس پیرامون قراردادهای جدید نفتی

ما معتقدیم به منظور جلوگیری از ضرر و زیان های بیشتر هر چه زودتر بایستی قراردادهای IPC خصوصا در پروژه های میادین مشترک که هم اکنون با سرعت و حدت هر چه تمامتر توسط همسایگان ما در حال بهره برداری می باشد نهایی و توسط وزارت نفت عملیاتی شود.

به گزارش ایلنا، انجمن شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت ، گاز و پتروشیمی پیرامون شرایط عمومی و ساختار الگوی قراردادهای نفت و گاز نامه‌ای را خطاب به سرپرست پژوهش ها و امور تولیدی مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است، متن نامه به شرح زیر است؛

مجلس شورای اسلامی – مرکز پژوهش ها

سرپرست محترم پژوهش ها و امور تولیدی

جناب آقای مهندس محمدحسن معادی رودسری

موضوع: شرایط عمومی و ساختار الگوی قراردادهای نفت و گاز

اظهار نظر انجمن شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت ، گاز و پتروشیمی

با سلام و احترام

بازگشت به نامه های شماره 5701/1/14-82 مورخ 31/5/95 ، شماره 5556/1/14-82 مورخ6/6/95 و شماره 5701/1/14-82 مورخ 8/6/95 آن مرکز محترم در مورد تشکیل جلسه به منظور بحث و بررسی در مورد قراردادهای نفتی IPC نماینده این انجمن جناب آقای مهندس طیب زاده در این جلسات حضور داشتند و ضمن استماع نظرات موافق و مخالف به پیوست جمع بندی نظرات انجمن APEC خدمت تان به شرح ذیل تقدیم می گردد.

1- تهیه و انتشار ساختار جدید قراردادهای نفتی قطعا یک گام به جلو در صنعت کشور نفت تلقی می شود بدون شک تهیه و ایجاد چنین ساختاری آن هم در سطح بسیار وسیع ملی توسط وزارت محترم نفت و مسئولان تهیه کننده این مجموعه کار ارزشمند و قابل تقدیر است.

2- قطعا وزارت نفت و تهیه کنندگان این مجموعه چنین اعتقاد و اصرار ندارند که متون تهیه شده بدون عیب و نقص بدون عیب و نقص بوده و بایستی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر به کار گرفته شود بلکه ورود به این بحث توسط همه نقادان محترم بایستی با یک نگاه بیطرفانه و صرفا کارشناسی و البته در مرحله اول با حفظ منافع ملی و نظام و پس از آن در یک فضای کاملا تعاملی صورت گیرد.

3- ما معتقدیم به منظور جلوگیری از ضرر و زیان های بیشتر هر چه زودتر بایستی قراردادهای IPC خصوصا در پروژه های میادین مشترک که هم اکنون با سرعت و حدت هر چه تمامتر توسط همسایگان ما در حال بهره برداری می باشد نهایی و توسط وزارت نفت عملیاتی شود. مضافا به اینکه انعطاف لازم در دستورالعمل دوم هیات محترم وزیران (مورخ 16/5/1395) به منظور استفاده از روش بیع متقابل (Buy back) در کنار فرم جدید قراردادهای IPC نیز تصریح شده است لذا حسب مورد وزارت نفت می تواند با توجه به صرف و صلاح نسبت به انتخاب روش ها اجرای کار در انواع پروژه های بالادستی اقدام نماید.

4- با توجه به دوران گذار تحریم ناعادلانه غرب بر علیه ایران و خصوصا بر صنعت نفت کشور و همچنین شرایط خاص انتنقال ناصحیح پروژه های صنعت نفت، گاز کشور در یک دهه گذشته بین بخش خصوصی و بخش غیرخصوصی توسط وزارت نفت به واقع بخش خصوصی دچار رکود قابل توجهی گردیده و بخش قابل ملاحظه ای از پتانسیل های حاضر در انجمن APEC حذف شده است، لذا به باور ما و به منظور توسعه بنگاه های بخش خصوصی در صنعت نفت کشور از منظر سازندگان تجهیزات ، تولیدکنندگان مهندسین مشاور و پیمانکاران بایستی هر چه سریعتر پروژه های صنعت نفت کشور به عنوان یک موتور اصلی رونق کسب و کار به گردش کامل درآید.

5- با توجه به مصرحات مندرج در زیر بند 6 قسمت ب ماده 5 موضوع اصلاحیه مصوبه چهارم هیات وزیران به شماره 69975/ت53421ه مورخ 10/6/95 و با تاکید و احترام به اجرای "قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار" و با توجه به اهمیت قرارداد IPC در سرنوشت انجمن ها و خصوصا شرکت های عضو این انجمن ، درخواست و تاکید دارد انجمن شرکت های پیمانکاری و مهندسی نفت ، گاز و پتروشیمی (APEC) به عنوان یکی از اعضای منتخب در کمیته مورد اشاره در ماده فوق الذکر این بند مصوبه هیات محترم وزیران حضور داشته باشد.

به اطلاع جنابعالی می رساند که انجمن شرکت های پیمانکار نفت، گاز و پتروشیمی APEC با حضور بیش از 220 شرکت شاغل و توانمند در صنعت نفت و گاز کشور با پتانسیل های بالا می باشد اعضای این انجمن به صورت فعال در پروژه های صنعت نفت خصوصا پروژه های کلان عسلویه علیرغم همه مشکلات و محدودیت ها در حال فعالیت و انجام وظیفه می باشند که به ضمیمه کتابچه جاری لیست این پیمانکاران جهت استحضار خدمتتان تقدیم می شود.

امید است دیدگاه های ارائه شده انجمن برای جمع بندی ipc در مرکز پژوهشه ای مجلس شورای اسلامی مفید فایده باشد. کارشناسان این انجمن همواره آماده همکاری با آن مرکز محترم به عنوان نهاد ارزیابی مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی می کند.

برای جنابعالی و همکارانتان آروزی توفیق می نماییم.

 

کد خبر : ۴۰۹۳۹۵