خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گوی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با ایلنا تشریح شد؛

دلایل سفر دبیرکل اوپک به تهران/ از فریز نفتی تا شیل اویل

امیری خامکانی گفت: اکنون بازار نفت با فریز نفتی، بی‌ثباتی، قیمت پایین، تولیدکنندگان متضرر و شل نفتی مواجه است که قدرت اوپک را متزلزل می‌کند و دبیر کل باید آنها را حل و فصل کند.

حسین امیری خامکانی، نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره نتایج سفر روز گذشته دبیر کل اوپک به ایران گفت: ما علیرغم اینکه روزهایی سخت، از تحریم تا جنگ نفتی شدید را پشت سر گذاشتیم، همچنان نقش اصلی خود را در اوپک ایفا کرده و اجازه ندادیم که کم اثر باشیم.

وی تصریح کرد: از زمانی که اوپک تصمیم گرفت سقف تولید برداشته شود ضربه پذیر شد و اعضا دچار بی‌تعهدی شدند. سازمان به سمتی می‌رفت که نقش خود را در مدیریت بازار تولید و عرضه نفت از دست بدهد لذا ایران در دولت جدید تلاش کرد که جایگاه اوپک حفظ شود و جایگاه خود را هم در این سازمان حفظ کرد.

خامکانی تصریح کرد: اکنون اعضا می‌دانند که در دوران پسابرجام ایران سریع خودش را بازسازی کرده و تولید و بازار خود را با قدرت  احیا کرد و این امر ثابت کرده که ایران تضعیف نشده است.

وی توضیح داد: جنگ اقتصادی و شیل نفتی اوپک را دچار تزلزل کرد و باعث شد حتی بحث دبیر کلی هم نزدیک سه سال دچار بحران شده و البدری بیش از سهم و عرف ماندگار شود. ایران در آن شرایط تلاش کرد که اوپک از این بحران بیرون بیاید و نقش اصلی را ایفا کرد.

این نماینده مجلس اظهار داشت:  نقش ایران در تغییر دبیرکل و انتخاب بارکیندو غیر قابل انکار بود و این بدان معناست که ایران همچنان نقش آفرین و از کشورهای قدرتمند اوپک است. لذا سفر بارکیندو به ایران برای اولین بار در نقش دبیرکل نشان می‌دهد که ایران همچنان در اوپک نقش خودش را حفظ کرده است.

وی ادامه داد: اولین سفر دبیر کل جدید به ایران نشان می‌دهد  که توجه خاصی به کشور ما دارد و ایران در این سازمان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و  نقش خود را علیرغم  فشارهای وارده حفظ کرده و همچنان بازیگری اصلی در این سازمان است.

خامکانی گفت: همه کشورها مواضع ایران در این رابطه که حاضر نیستیم تولید خودمان را کاهش دهیم و به دنبال آن هستیم که به میزان تولید قبل از تحریم هستیم؛ را می‌دانند. بنا بر این سفر ایشان برای متقاعد کردن ایران برای پیوستن به فریز نبود.

وی یادآور شد: سفر بارکیندو به دنبال ایجاد همگرایی در کشورها و در راستای حل چالش‌هایی است که امروز سازمان با آن مواجه است. لذا ایشان باید  در نقش دبیر کل نقش آفرینی کند، زیرا اکنون بازار نفت با فریز نفتی، بی ثباتی، قیمت پایین، تولیدکنندگان متضرر و شل نفتی مواجه است  که قدرت اوپک را متزلزل می‌کند و دبیرکل باید آنها را حل و فصل کند.

کد خبر : ۴۰۸۹۶۳